Megjelent: 8 hónapja

Hogyan néz ki a jövő irodája? - együttműködés közösségi térben (2.)

Előző cikkünkben Pók Enikő, vezető belsőépítész tervező az irodai távolságtartást boncolgatta. A szakértő most a kollaborációs tereket veszi nagyító alá az üzleti életből hozott példákkal. Nem csupán kreatívoknak, hanem informatikusnak, ügyvédeknek, szabadúszóknak is szükségük van olyan környezetre, amely serkenti az ötletlést, segíti a csapatmunkát.

images

Ha megvizsgáljuk azt, hogy mi hiányzik a home office rendszerben otthon maradt dolgozóknak, akkor, HR-es és egyéb, egészségfejlesztési felmérések alapján, általában a kollégákat és személyes kapcsolatok hiányát említik. Nem meglepő, az ember társas lény, arra született, hogy személyesen érzékelje és olvasson a kommunikációs partnere jeleiből, nem arra, hogy a számítógép elől tegye mindezt. Ha a Covid időszak alatt kiderült az, hogy a munkavégzés helye lehet az otthon, akkor a post Covid időszakban milyen funkcióra használható az iroda? Előrevetíthető, hogy a fókusz a kollaborációra helyeződik át.

Milyen kollaborációs tereket ismerünk?


A kollaborációs helyszíneket csoportosíthatjuk aszerint, hogy mi az együttműködés célja. Információcsere? Feladatmegoldás? Ötletelés? Fókuszmunka? Hány fő végzi? Netán egy csapat? Szükségük van közben laptopra, whiteboardra, vagy a kommunikáción van a hangsúly? Informális vagy formális a megbeszélés?

Négyszemközti beszélgetés és breakout területek


Két ember közti gyors információcserére alkalmas egy, a munkaasztal végére elhelyezett kanapé, fotel.

breakout
Alkalmas a munkatértől távolabb elhelyezett központi mag, egy breakout sziget, ahol kényelmes ülőalkalmatosságokon beszélgethetünk. Gondolkozzunk szabadon. A kávézó, a konyha is alkalmas arra, hogy informális keretek között beszélgessünk. Munkáról is. Vagy a kert. A Covid alatt felértékelődött a szabad tér, a kertek, az erkély szerepe. Miért ne választhatnának a cégek erkélyes / kertes ingatlanokat? A formális megbeszélésekhez továbbra is javasoljuk tárgyalók kialakítását.

Példák breakout területekre


ICF Tech HungaryICF Tech Hungary
A studioNeked tervezésében és projektmenedzsmentjében készült el az ICF Tech Hungary budai irodája, ahol az informatikus kollégák, több csoportban, cellás irodákban dolgoznak, számítógépeknél, ezzel szemben a kapcsolattartást a közbenső open office terekre helyeztük. 2 fős, foteles megoldások születtek gyors beszélgetésekre, ahol a padló - falburkolatban, funkcióváltás okán, anyagváltás történik - a korábbi modulszőnyeget LVT-re cseréltük, amely a falon óriásposzterben folytatódik tovább, és a mennyezetre beton hatású tapétaként fut fel, mintegy impozáns vizuális jelként a térben. Az itt használt függőlámpák előnye, hogy falon kívül szerelhetőek, azaz nem volt szükség nagy porral, zajjal járó munkákra, hanem munkaidőn belül lehetett végezni a kisebb léptékű felújítást.

ICF Tech HungaryICF Tech Hungary


Oldjuk meg együtt most!


Amennyiben nem szimpla információcsere a cél, hanem feladatmegoldás, javasolt egy képernyőt, TV-t is elhelyezni a térben. A tárgyalóasztal végére, a falra helyezett egység pontosan ezt a célt szolgálja. HDMI bekötéssel, WIFI ellátással elérhetővé teszi azt, hogy kivetíthetővé váljon az asztalon elhelyezett számítógép tartalma. Egy asztal, amelybe fliptopot integrálunk, hogy a laptopnak folyamatos töltést biztosít, a hálózati elérés mellett. Egymással szemben ülve, vagy 90 fokban egymás mellett, hatékony lehet a munka. A falra helyezett TV-n akár videóhívással bevonhatjuk a home office-ban dolgozó kollégát, a saját irodájában dolgozó, külsős partnert, megbízót, ügyfelet.

Ötleteljünk!


A Bimbó5 Coworking Centerben magas hátfalú, akusztikus padok kerültek egy többfunkciós térbe is, ahol 3-4 fő dolgozhat együtt, elhatárolva, számítógépekkel, hisz az oldalfalon dugaljakat alakítottunk ki az asztalok tengelyében. A whiteboard tábla lehetőséget ad olyan feljegyzéseket készíteni, amelyeket a megbeszélés minden résztvevője láthat.

ötletelés
Átrendezhető térnél ez lehet egy lábakon álló tábla, fix bútorzat esetén célszerű a falra szerelni, sőt, korszerű, padlótól mennyezetig, faltól falig érő whiteboard tapétát is fel lehet ragasztani olyan helyiség falára, ahol fontos a kreatív ötletgyártás, a brainstorming.

ötletelés
Nincs szükség laptopra, megkötésekre, szabadon ötletelnénk? A kreatív munkát segíti a változatos munkatér, a színek, formák, a változatos ülőalkalmatosságok. Hinta, puff, deréktámasz, állítható magasságú asztalok. Legyen kéznél whiteboard, vagy egy tábla, egy screen, amire rajzolhatunk, ahol azonnal megoszthatjuk egymással az ötleteinket. Ahol nyoma marad, ami letörölhető, lefotózható, lementhető, tovább szerkeszthető. Ahol van tér szabadon mozogni, helyet változtatni. Ahol egy screennel szintén bevonható a külsős személy a megbeszélésbe.

Taylor Wessing Iroda - az ügyvédeknek is szüksége van a kreativitás megélésére


A cég gondolkozását lekövető, innovatív formájú kanapék kerültek a Taylor Wessing Iroda informális megbeszélő tereibe, ami nemcsak az ügyvédi szakmához fontos bizalmi kapcsolatok kiépítését könnyíti meg, hanem lehetőséget ad szabad gondolkozásra is.

Taylor Wessing IrodaTaylor Wessing Iroda
A nagytárgyaló kialakítása mellett, kreatív teret hoztunk létre pihenésre, nagyobb, informális megbeszélésekre, amelynek lépcsős jellege elősegíti azt, hogy nagy számú ember is koncentrálhasson a brainstorming során, helyet, pozíciót váltson, feküdjön, üljön, szabadnak érezze a mozgását és ezáltal magát, ami elősegíti a kreatív gondolatok szabad áramlását.

Az iroda lelke - a konyha?


Ne feledkezzünk meg arról, hogy a konyha is alkalmas lehet beszélgetésekre, az ICF esetén ezt, külön helyiség hiányában, a belső folyosó mellett helyeztük el, ablakkal ellátott helyen, ahová magas bárpult jelleggel ülhetnek fel az informatikusok kávézni, vagy 6 fős étkezőasztalnál gyűlhet össze a csoport beszélgetni, étkezni. A biztosítási és pénzügyi tanácsadással foglalkozó Roar Kft. irodájában is innovatív jelleget ölt az étkezés, hisz az Y - generációs “roarerek” szabad munkavégzése szinte megköveteli a friss szellemiségű belső tereket.

Roar Kft.Roar Kft.


Gondolatébresztőül


Korábban a nyílt terű irodákban jellemző volt, hogy a munkaasztalokat helyezték az ablakok mellé, hisz a napi 8 óra munkavégzés, elsőrendű feladatnak tűnt a megbeszélésekhez képest. Az iroda maximális helykihasználása okán, a sötét zónába, a liftmag közelébe a mosdók, a közlekedőfolyosók kerültek, és a zárt tárgyalók, amelyeknek mesterséges elszívást kellett biztosítani. Kérdésem. Ha a home office rendszer használatával, az irodában kevesebb munkatérre van szükség, nem lenne célravezetőbb és egészségesebb, agyi kapacitást jelentősen igénybe vevő feladatokat, jelen esetben a kollaborációt - napsütötte, természetes szellőzéssel ellátott helyiségekbe helyezni?

Pók Enikő
Környezettervezés.hu
studioNeked
vezető belsőépítész tervező, ügyvezető


Nyitókép: Roar Kft. irodája
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Október 8-ig ismét lehet pályázni elektromos kerékpárok vásárlására

A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében már a tizenegyedik pályázati szakaszban támogatja az elektromos rásegítésű kerékpárok... Teljes cikk

Mikor és milyen kávét iszik a magyar dolgozó?

A kávé világnapja alkalmából a Costa Coffee és a GKI Digital közös felmérésben kutatta a munkahelyi kávézási szokásokat. Kiderült, hogy a... Teljes cikk

Már a Debreceni Egyetem karain is kötelező a maszkviselés

Korábban csak a BTK és a TTK munkatársaira és hallgatóira vonatkozott a szabály, szeptember 22-től viszont már minden karon kötelező a maszkviselés... Teljes cikk