Hogyan oktassunk ismétlődően és hatékonyan 3000 munkavállalót?
Múlt héten már írtunk arról, hogy az e-learning bevezetése a cégeknél miért nem az IT hatásköre, hogy miért és hogyan kell gondozni a kialakított e-learning rendszereket, illetve, hogy miért nem szerencsés kizárólag a tűzvédelmi oktatásra létrehozni elektronikus tananyagot. Az Erste Bank 3000 munkavállalója tudását tartja naprakészen különböző elektronikus tananyagok segítségével - enélkül nehezebb lenne a kötelező tananyagok időben és hatékony módon való elsajátítása. Azt, hogy a bank milyen célokra használ e-learninget, és hogy miképp segítik ezek a rendszerek a vállalat fejlődését Szénási Adrienn, az Erste Bank tréning osztályvezetője mondja el.
Az elektronikus képzési rendszer bevezetésekor egy vállalatnak a következő szempontokat kell alaposan mérlegelnie: mekkora célcsoportot kell a képzésekkel elérnie; mindezt milyen gyakorisággal; mennyi idő alatt; mely témákban; ezek a témák mennyire standardizálhatóak a célcsoportok igénye szerint, illetve mekkora a képzés hatékony elvégzéséhez szükséges testreszabás mértéke; továbbá milyen visszamérési mechanizmust akar életbe léptetni.

Az Erste Bankban milyen típusú elektronikus oktatásokat vezettek be?
A fenti szempontrendszer logikáját követve az Erste Bankban az elektronikus képzési rendszer bevezetését egyrészt az indokolta, hogy közel 3000 fős munkavállalói kört kell kiszolgálnunk. Másrészt, a felügyeleti szervek előírásainak és a belső banki szabályzatoknak megfelelően évente egyszer kötelezően mindenkinek el kell végezni bizonyos tananyagokat, mint például Bankbiztonság, Tűz- és munkavédelem, Információ-és IT biztonság, Pénzmosás és terrorizmus megelőzése, Etikai Kódex, . A felsorolt témák olyan alapvető fontosságú információkat tartalmaznak, amelyek ismeretét minden munkatárstól megköveteli a bank. Ez az egységes követelményszint olyan standardizálható oktatási anyagokat eredményez, amelyeket igény szerint meghatározott témakörökben és célcsoportoknál bővítésre kerülhet. Így például a Pénzmosás és terrorizmus megelőzése tananyagunk bővített változatát kell elvégeznie minden közvetlen ügyfélkapcsolati pozíciót betöltő kollégánknak, míg a háttérterületeken dolgozó munkatársaink ennél szűkebb körű tudásanyaggal kell megbirkózzanak.
A mindenki számára kötelezően elvégzendő tananyagainkon felül célcsoport-specifikus ismeretek hatékony átadására is rendszeresen alkalmazzuk az elektronikus képzési rendszerünket, például egy-egy direktíva napi munkába integrálásakor vagy akár egy új IT-alkalmazás bevezetésekor. A hatékonyság mellett a rugalmasság és a folyamatos rendelkezésre állás is kulcsfontosságú érvek egy elektronikus képzési rendszer bevezetésénél. Gondoljunk csak az Erste lakossági fiókhálózatában dolgozó közel 950 kollégánkra, akiket csak ritka alkalmakkor tudunk kiemelni a napi munkából egy-egy tantermi képzés erejéig, hiszen náluk a zavartalan, magas szintű ügyfélkiszolgálás biztosítása az elsődleges. Számukra ideális megoldás az elektronikus képzési rendszer, mert mindig elérhető, bármikor kitölthető, rugalmasan leállítható és újraindítható egy tananyag, amellyel minimálisra szorítható a kollégák tényleges munkavégzésből való kiesése.
Ön szerint a vállalatoknál kinek a feladata az e-learning bevezetése?
Vállalati berendezkedés kérdése, de véleményem szerint a bevezetés az Emberi Erőforrás terület fő felelőssége megfelelő IT rendszertámogatással. A működtetés során a siker érdekében ezen területek mellé kell, hogy felsorakozzanak a tananyagokat szolgáltató társterületek.
A bank milyen eredményeket ért el a bevezetett képzéssel?
Nagy öröm számunkra, hogy a kötelezően elvégzendő tananyagainkat rendszerint minden kollégánknak sikerül teljesíteni. Ezt az eredményt három fő eszközzel tudjuk elérni:
- A kötelező tananyagokat elkészítő és folyamatosan frissítő banki szakterületekkel egy évre előre beütemezzük az elvégzendő képzéseket, kiiktatva a lehetséges ütközéseket.
- Az ütemezésnek megfelelően célzott kampányidőszakokat szentelünk egy-egy adott témának, mely során egyszerre mindig egy tananyag van fókuszban.
- Az e-learning rendszer riportolási funkcióival élve rendszeresen monitorozzuk a teljesítéseket és küldünk emlékeztetőket.
A kvantitatív mutatóinkon túl az üzletmenet szempontjából kritikusnak ítélt témakörökben elvárjuk a tudástesztek sikeres elvégzését is, amellyel a tananyag elsajátítását mérjük.
Ön miben látja eredményesebbnek az e-learninget a tantermi képzéseknél?
Nem az összehasonlításra helyezném a hangsúlyt, hanem az e-learning adta előnyök hangsúlyozására, amelyeket egyéni és szervezeti szinten is értelmezhetünk. A munkatársaink számára legnagyobb előnyök a nagyfokú rugalmasság, az egyéni ütemezhetőség, a folyamatos rendelkezésre állás, a fizikai távolságok leküzdése; míg a bank szempontjából a költség- és időhatékonyságnak, a nagyobb lefedettségnek, valamint a gyors riportálásnak van jelentősége.
További hazai példák is bemutatásra kerülnek az október 16-án megrendezésre kerülő e-learninggel foglalkozó konferencián.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Balatoni Katalin: a pedagógusok digitális mentorok, lelki támaszok, kreatív alkotók 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 2 hete
- Felmérés: Romániában a felnőtt lakosság több mint harmada funkcionális analfabéta 3 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 3 hete
- Így változott a gazdaság teljesítménye a KSH friss adatai szerint 3 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 3 hete
- Orbán Viktor: Magyarország jövője nem csupán a pártokon, hanem elsősorban a teljesítményen múlik 4 hete
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 1 hónapja
- Varga Mihály is megszólalt az MNB-s elbocsátások kapcsán 1 hónapja
- Több mint 250 munkavállalójától válik meg az MNB 1 hónapja
- Hogyan lehet tökéletesíteni a sportautókat? 1 hónapja