Megjelent: 5 éve

HR és kommunikáció együttműködése: avagy (meg)értjük egymást? (...és mások értenek minket?)

Employer Branding sorozatunk következő témája egy nagyon fontos együttműködésről szól. Arról már ejtettünk szót, hogy a munkáltatói márkaépítés szakmai vezetése hazai és nemzetközi tekintetben is jellemzően a HR területnél van. A tartalom miatt ez nyilván nem véletlen, hiszen a HR kezében futnak össze a szálak a megoldandó HR kihívásokkal. (pl. nem találunk sales-eseket, fizikaiakat vagy akár nem tudjuk megtartani az Y-generációt, generációs ellentétek stb.) Így náluk jelentkezik először, hogy milyen elemek és folyamatok bevezetésére, fejlesztésére, optimalizálására volna szükség a sikeres munkáltatói márkaépítéshez.

A tartalommal általában nincs is gond, ami viszont néha már túlnő a HR eddigi gyakorlatán és tapasztalatain, az a témák megfelelő szintű, intenzitású, illetve innovatív, új marketing kommunikációs eszközökkel történő közlése, tudatosítása házon belül és kívül egyaránt.

A hatékony Employer Branding hasonló, mint egy termék vagy szolgáltatás, amit marketing eszközökkel, kommunikációs tapasztalattal javasolt megismertetni a megfelelő célcsoportokkal, majd érdemes bennük a témával kapcsolatos információkat tudatosítani, folyamatot felépíteni (márkaépítés-branding) és végső soron a munkáltatói márkát hitelesen „eladni”. Tanácsadói gyakorlatunk során rendre azt tapasztaljuk, hogy a HR bizonytalanul mozog kommunikációs területen, míg a kommunikációs kollégákról ugyanez elmondható HR vonatkozásban.

Ezért fontos a HR, a COM és MARKETING hármas kooperációs szerepe. Az esetek egy részében ez az együttműködés a HR és COM között valósul meg leginkább. De mi az, amit ehhez meg kell tanulnia a feleknek egymásról a közös siker és végeredményben a vállalati haszon elérése szempontjából?

Szakmai megértés, közös felelősség

Első tehát a téma iránti érzékenyítés kérdése, a szakmai célok, és egymás munkájának megismerése, megértése. Ez feltételezi az átlagosnál mélyebb szakmai odafordulást, affinitást a másik partner felé. A HR-nek nyitottan meg kellene ismernie az új, modern marketing-kommunikációs eszközöket, miközben a kommunikációnak bizonyos HR folyamatokkal, valamint újfajta, más csatornákat is igénybe vevő HR kommunikációs megoldásokkal kellene mélyebben tisztában lennie. A HR marketing némileg más célcsoportokkal, eltérő csatornákon operál, mint a klasszikus kommunikáció.
munkahely

A munkáltatói márkaépítés HR elemei meglehetősen komplex témákat foglalnak magukban. A toborzás, a kiválasztás, a fejlesztés, javadalmazás, megbecsülés stb. összességében járulnak hozzá ahhoz, hogy a munkáltató valóban vonzó, egyedi és megkülönböztető lesz a munkavállalók és a jelöltek körében.

Meghatározó szabály, hogy csak azt és akkor kommunikáljuk kívül és belül, ha az a háttérben valóban megérett a működtetésre. Valótlant vagy még nem működő folyamatokat, eredményeket sose állítsunk magunkról egy jól hangzó megidealizált szlogennel vagy hivatkozással. Ez ugyanis nagyon vissza tud ütni és károssá válhat a szervezet megítélése szempontjából.

Ez a közös cél egyben megosztott felelősséget is jelent a különböző munkafolyamatok során. Ki-mikor-mit tesz. Ehhez pedig elengedhetetlen a felelősségi körök tisztázása, a feladatok egyértelmű megosztása már a folyamat megkezdése előtt, a tervezési fázis során.

Hatékony és hiteles kommunikáció megvalósítása

Mindehhez szükség van egy előzetes tervre, egy HR-kommunikációs stratégiára, hiszen az egymásra épülő elemek megvalósítását, ütemezetten és rendszeresen szükséges megosztani a célcsoportokkal. A még nem létező HR mérföldköveket fel kell építeni, működővé kell tenni. Ez szorosabb információáramlást, egymás aktuális témáinak ismeretét, rendszeres akár heti státusz meetingeket, együttes ötletelést kíván a HR és kommunikáció részéről, megvalósítva a HR szakmaiság és marketingkommunikáció egészséges egyensúlyát.

Cégvezetés által támogatott felelős szakértői irányítással

Nem szabad elfelejteni, hogy ez a folyamat a cég érdekében történő, gazdasági eredményességhez jelentősen hozzájáruló szakterület. Ezért pedig meggyőződésünk, hogy nem jó felé mutat az a gyakorlat, amikor egy vállalat ezt a komplex folyamatot egy junior, még kevéssé tapasztalt HR-es kollégára bízza. A tartalmi irányítás, a felek időbeni együttműködése, a konfliktusok kezelése, a szükséges pénzügyi háttér felügyelete és stratégia koordinációja tapasztalt szakembert igényel.

Összegezve: A HR és kommunikáció hatékony együttműködésének alapfeltétele a szakterületek közötti közös felelősséggel járó, kölcsönös szakmai megértés, a rendszeres információáramlás, és a megvalósított projektelemek bemutatásához szükséges HR tartalmi és marketing-kommunikációs elemek optimális egyensúlyának kidolgozása.

Kádár Balázs
Managing Partner - Bindermann The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat vezetője

Takács Szabolcs
Senior Partner - Bindermann The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat, Stratégiai tanácsadó

  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Munkáltatói márkaépítés webshopból

Minden HR-es tudja, hogy a munkáltatói márka fontos. Egyre nagyobb a verseny a minőségi munkavállalókért, és egyre nagyobb hátrányba kerül az a... Teljes cikk

Ezek a cégek lettek Szolnok családbarát munkahelyei

"Szolnok családbarát munkahelye" díjat kapott az agrárpiaci és hulladékkezelési üzletággal működő Malagrow Kereskedelmi Kft., a... Teljes cikk

Augusztus végéig lehet pályázni Az Év Felelős Foglalkoztatója díjra

Idén hatodik alkalommal hirdette meg az OFA Nonprofit Kft. "Az Év Felelős Foglalkoztatója" elnevezésű díját, amelyre augusztus 30-ig nyújthatók be a... Teljes cikk