kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

HR és kommunikáció együttműködése: avagy (meg)értjük egymást? (...és mások értenek minket?)

Employer Branding sorozatunk következő témája egy nagyon fontos együttműködésről szól. Arról már ejtettünk szót, hogy a munkáltatói márkaépítés szakmai vezetése hazai és nemzetközi tekintetben is jellemzően a HR területnél van. A tartalom miatt ez nyilván nem véletlen, hiszen a HR kezében futnak össze a szálak a megoldandó HR kihívásokkal. (pl. nem találunk sales-eseket, fizikaiakat vagy akár nem tudjuk megtartani az Y-generációt, generációs ellentétek stb.) Így náluk jelentkezik először, hogy milyen elemek és folyamatok bevezetésére, fejlesztésére, optimalizálására volna szükség a sikeres munkáltatói márkaépítéshez.

A tartalommal általában nincs is gond, ami viszont néha már túlnő a HR eddigi gyakorlatán és tapasztalatain, az a témák megfelelő szintű, intenzitású, illetve innovatív, új marketing kommunikációs eszközökkel történő közlése, tudatosítása házon belül és kívül egyaránt.

A hatékony Employer Branding hasonló, mint egy termék vagy szolgáltatás, amit marketing eszközökkel, kommunikációs tapasztalattal javasolt megismertetni a megfelelő célcsoportokkal, majd érdemes bennük a témával kapcsolatos információkat tudatosítani, folyamatot felépíteni (márkaépítés-branding) és végső soron a munkáltatói márkát hitelesen „eladni”. Tanácsadói gyakorlatunk során rendre azt tapasztaljuk, hogy a HR bizonytalanul mozog kommunikációs területen, míg a kommunikációs kollégákról ugyanez elmondható HR vonatkozásban.

Ezért fontos a HR, a COM és MARKETING hármas kooperációs szerepe. Az esetek egy részében ez az együttműködés a HR és COM között valósul meg leginkább. De mi az, amit ehhez meg kell tanulnia a feleknek egymásról a közös siker és végeredményben a vállalati haszon elérése szempontjából?

Szakmai megértés, közös felelősség

Első tehát a téma iránti érzékenyítés kérdése, a szakmai célok, és egymás munkájának megismerése, megértése. Ez feltételezi az átlagosnál mélyebb szakmai odafordulást, affinitást a másik partner felé. A HR-nek nyitottan meg kellene ismernie az új, modern marketing-kommunikációs eszközöket, miközben a kommunikációnak bizonyos HR folyamatokkal, valamint újfajta, más csatornákat is igénybe vevő HR kommunikációs megoldásokkal kellene mélyebben tisztában lennie. A HR marketing némileg más célcsoportokkal, eltérő csatornákon operál, mint a klasszikus kommunikáció.
munkahely

A munkáltatói márkaépítés HR elemei meglehetősen komplex témákat foglalnak magukban. A toborzás, a kiválasztás, a fejlesztés, javadalmazás, megbecsülés stb. összességében járulnak hozzá ahhoz, hogy a munkáltató valóban vonzó, egyedi és megkülönböztető lesz a munkavállalók és a jelöltek körében.

Meghatározó szabály, hogy csak azt és akkor kommunikáljuk kívül és belül, ha az a háttérben valóban megérett a működtetésre. Valótlant vagy még nem működő folyamatokat, eredményeket sose állítsunk magunkról egy jól hangzó megidealizált szlogennel vagy hivatkozással. Ez ugyanis nagyon vissza tud ütni és károssá válhat a szervezet megítélése szempontjából.

Ez a közös cél egyben megosztott felelősséget is jelent a különböző munkafolyamatok során. Ki-mikor-mit tesz. Ehhez pedig elengedhetetlen a felelősségi körök tisztázása, a feladatok egyértelmű megosztása már a folyamat megkezdése előtt, a tervezési fázis során.

Hatékony és hiteles kommunikáció megvalósítása

Mindehhez szükség van egy előzetes tervre, egy HR-kommunikációs stratégiára, hiszen az egymásra épülő elemek megvalósítását, ütemezetten és rendszeresen szükséges megosztani a célcsoportokkal. A még nem létező HR mérföldköveket fel kell építeni, működővé kell tenni. Ez szorosabb információáramlást, egymás aktuális témáinak ismeretét, rendszeres akár heti státusz meetingeket, együttes ötletelést kíván a HR és kommunikáció részéről, megvalósítva a HR szakmaiság és marketingkommunikáció egészséges egyensúlyát.

Cégvezetés által támogatott felelős szakértői irányítással

Nem szabad elfelejteni, hogy ez a folyamat a cég érdekében történő, gazdasági eredményességhez jelentősen hozzájáruló szakterület. Ezért pedig meggyőződésünk, hogy nem jó felé mutat az a gyakorlat, amikor egy vállalat ezt a komplex folyamatot egy junior, még kevéssé tapasztalt HR-es kollégára bízza. A tartalmi irányítás, a felek időbeni együttműködése, a konfliktusok kezelése, a szükséges pénzügyi háttér felügyelete és stratégia koordinációja tapasztalt szakembert igényel.

Összegezve: A HR és kommunikáció hatékony együttműködésének alapfeltétele a szakterületek közötti közös felelősséggel járó, kölcsönös szakmai megértés, a rendszeres információáramlás, és a megvalósított projektelemek bemutatásához szükséges HR tartalmi és marketing-kommunikációs elemek optimális egyensúlyának kidolgozása.

Kádár Balázs
Managing Partner - Bindermann The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat vezetője

Takács Szabolcs
Senior Partner - Bindermann The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat, Stratégiai tanácsadó

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk

Felmérés: egyre több álláskeresőt ér diszkrimináció az életkora miatt

Egy kutatás szerint az életkorral kapcsolatos előítéletek nem csak a felvételi folyamatot, de a munkahelyi viszonyokat is érintik. Teljes cikk