Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 11 hónapja

HR igazgatót keresünk - amikor a HR-est fejvadásszák

Kicsit megpróbálunk a kulisszák mögé nézni: milyen az, amikor egy cég HR vezetőt keres? Hogyan dolgoznak ilyen esetben a fejvadászok? Milyen az asztal másik felén ülni, amikor a HR-est interjúztatják? Hogy éli meg? Hogyan hat ki ez saját hozzáállására a jelöltekhez?

A fejvadásznak elsősorban pontos információra van szüksége, hogy precíz pozícióprofilt tudjon felállítani. Ehhez fontos, hogy a döntéshozó elmondja, hogy mik az igényei, elvárásai a HR vezetővel szemben. A fejvadászoknak meg kell ismernie a cégkultúrát, hogy mekkora a HR szervezet, milyen az elsőszámú vezető HR-rel kapcsolatos felfogása, elsősorban adminisztratív alkalmazottat lát a HR-esben vagy valódi business partnert keres - sorolja a legalapvetőbb tényezőket Dugmanits Csaba, a Hill International Magyarország partnere. Ugyanis ezek az információk kihatnak a jelölt későbbi beválására, valamint későbbi elégedettségére is. Ha zavar van a szerepfelfogásban, akkor abban kódolva van a későbbi elégedetlenség. Persze az is kérdés, bevallja-e az ügyfél, hogy egy jó munkaügyest, szervezetőt keres és nem business partnert.

A sikeres kereséshez szükség van piacismeretre, hiszen meg kell határozni a célcsoportot, azokat a cégeket, ahonnan a jelölt szóba jöhet. Majd őket megkeresni a pályázat lehetőségével. Dugmanits Csaba elmondta, ilyenkor komoly érték az elmúlt 30 év tapasztalata és a sok tízezer fős adatbank is, ami a rendelkezésükre áll. A keresési folyamat általában 4-6 hetet vesz igénybe a megbízástól számítva addig, amíg eljutnak a jelöltek bemutatásáig az ügyfél számára.

A jó jelöltekért, különösen a covid előtt versenyfutás volt, ha valaki váltani akart, az gyakran akár több ajánlattal is rendelkezett. A járvány következtében az iram egy kicsit csökkent, de a vezető pozíciókban így is verseny van. Egy multincionális cég kisebb magyar leányához kerestek a járványidőszak alatt HR business partnert, akinek az esetében nagyon fontos elvárás volt a megbízó részéről, hogy jó szakember legyen, jól bánjon az emberekkel, mert az volt a feladata, hogy HR szempontból teljesen új pályára állítsa a céget, így olyan embert kellett találniuk, akit azonnal be lehet dobni a mélyvízbe. A keresés sikeres volt, amiben kulcs szerepe volt a már sokat emlegetett pontos információknak.

Toborzó platformként saját keresés


Idén tavasszal nevezett ki új HR igazgatót a Talentuno, Gulyás Kriszta személyében. Olyan tapasztalt szakembert kerestek, aki több iparágban és különböző méretű cégekben is működött, már dolgozott nagyvállalati “multis” profi folyamatokkal, és maga is épített fel újakat a nulláról. Fontos tényező volt a gondolkodásmód, hogy az új vezető rendszerben tudja látni a dolgokat, agilis legyen és rugalmas, ami a jelen helyzetben nem elhanyagolható kvalitás.

A cég azonban nem fejvadászhoz fordult, hanem saját kapcsolati hálóján keresztül kutatott fel jelölteket. A LinkedIn-en és releváns Facebook csoportokban kerestek megfelelő jelölteket. Emellett a hirdetés megjelent a Talentuno saját hirdetései között is, hogy a MatchMakerek, vagyis a cég saját toborzói közösségének tagjai számára is megnyílhasson az ajánlás lehetősége. Azonban végül egy belső recruiter talált rá egy anonim posztra egy HR-es Facebook csoportban, ami után megkereste Krisztát a LinkedIn-en.

Hogy hogyan élte meg a folyamatot, arról Gulyás Kriszta elmondta: „A Talentuno előző HR Igazgatójától kaptam egy nagyon közvetlen, ugyanakkor informatív bemutatkozó levelet, amiben pár mondatban bemutatta a céget, és összefoglalta, hogy milyen feladatok várnak a leendő HR vezetőre.

Ez a fajta megkeresés teljesen más volt, mint amivel addig találkoztam. Már a személyes kontaktus előtt fontos szempontokat kommunikált és döntési helyzetbe hozott. Egyfajta partnerséggel alapozta meg a további folyamatot és ez végig meg is maradt.

Mivel a cég belső HR csapata intézte a keresést és szervezte meg az egész kiválasztási folyamatot, végig nagyon gördülékeny és közvetlen volt a kapcsolat. Már a toborzási folyamat elején kialakult bennem egy nagyon jó kép a cégről, és ez a pozitív jelöltélmény mindvégig, az interjúk során és a végső kiválasztáskor is megmaradt.”
Több interjúkör zajlott le a végső kiválasztás előtt, telefonon és személyesen, a korábbi HR vezetővel, a cég alapítóival és ügyvezetőjével, valamint egy üzleti tanácsadóval is.

„Egy prezentációval kellett készülnöm, amiben bemutattam az elképzeléseimet a Talentuno HR stratégiájáról, vezetői alapelvekről, vállalati értékekről, erősségekről és gyengeségekről, valamint az azokra adott megoldásokról. Ezen már a teljes felsővezetés is részt vett. A prezentáció mellett sok cégspecifikus helyzetről, illetve megoldásokról is kérdeztek.
A szakmai személyiséget és engem, Gulyás Krisztát is meg akartak ismerni. A helyzet komolysága és a kötetlenség egyszerre voltak jelen minden beszélgetés alkalmával. Korábbi tapasztalataim szerint ez a fajta megközelítés általában jellemzőbb a startupokra, és ez itt is remekül működött.”

Mint Kriszta még hozzátette ez a kiválasztási folyamat is megerősítette abban, hogy komolyan és természetesen érdemes bánni a jelöltekkel, de sajnos a piacon sokszor nem ezt tapasztalják a pályázók.

Kölcsönös elégedettség


Dugmanits Csaba, a Hill International partnere hangsúlyozta, kulcskérdés a folyamatos kommunikáció, mert csak akkor lehet sikeres egy keresés. Adott esetben fontos rávezetni a felsővezetőt a megfelelő kérdésekkel, hogy a piaccal kompatibilis-e az, amilyen ideális pályázót a cég elképzelt, vagy szükség van esetleges kompromisszumokra, az elvárási rendszer alakítására. Ha nincs meg ez a folyamatos kommunikáció, akkor nagyon sok idő mehet kárba a keresési folyamat során.

A fejvadászok érdeke a hosszú távú együttműködés az ügyfelekkel, hiszen annál mélyebben tudják megismerni a céget és annak igényeit. Ezekben a kapcsolatokban jól működik az utánkövetés is, amikor a korábbi jelöltnél és a megbízónál egyaránt érdeklődnek a felek elégedettségéről.

Nyitókép: Dugmanits Csaba
  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A bumeráng-munkavállalók oldhatják meg a munkaerőhiány problémáját

A koronavírus-járvány még nehezebbé tette a szakemberhiány miatt amúgy sem egyszerű toborzási folyamatot az IT-szektorban. A Starschemánál ezért... Teljes cikk

Vendéglátás: a nagy kérdés most az, honnan és mennyiért lesz elég munkaerő

A munkaerő biztosítása hatalmas kihívást jelenthet az újranyitó vendéglátásban, de a turizmusban, szállodaiparban tevékenykedő cégek számára... Teljes cikk

Miért lehet jó a job hopper? - számoljunk le az előítélettel!

Impozáns a szakmai útja. Behívjuk interjúra? Na, de évről évre váltogatja a munkahelyeit! Ha ismerős a dilemma, akkor valószínűleg már te is... Teljes cikk