Megjelent: 9 éve

Jó tréning, rossz tréning: mi mondja meg?

images

images

Mostanában a vezetői döntéshozatal részeként egyre többször merül föl a megfelelő információ kérdése, vagyis az, hogy olyan területeken is adatok és tények alapján lehessen döntéseket hozni, ahol korábban a nem mérhető elemek uralták a terepet.

Egy cég életében - a humán fejlesztés egyik klasszikus eszköze - a tréning pont ilyen terület. A tréningek hatékonyságának mérése nem új keletű, Dr. Don Kirkpatrick erről szóló cikke először 1959. novemberében jelent meg (Techniques to Evaluating Training Programs, Journal of the American Society of Training Directors), ennek ellenére számos olyan, egyszerű lépés létezik, melyet a hazai vállalatok egy része mind a mai napig nem tett meg.

Tapasztalataink szerint a legtöbb tréning hatékonyságának mérése kimerül az úgynevezett "happy sheet" alkalmazásában, de még ezek a tréning utáni mérések sem szolgálják a vállalat céljait, és maximális potenciáljukhoz képest alacsony hatékonysági szinten működnek.

Miért gyengék a "happy sheetek"?

A legtöbb ilyen dokumentum nem a megfelelő információt szolgáltatja, ezért könnyen a fiók mélyén tárolt haszontalan papírdarabbá válik, vagy adatbázisokban elrejtett, soha meg nem nézett számokká értéktelenedik.

Egy tréning utáni értékelőlap általában az alábbi "klasszikus" egységeket tartalmazza:

- Tematika
- Tréner teljesítménye
- Tréning felépítése
- Tréning körülményei (helyszín, segédanyagok)

Ha megnézzük például a tréner teljesítményét értékelő kérdéseket, az alábbiakat sok helyen megtaláljuk:

- A tréner csoportkezelése megfelelő volt
- A tréner megfelelően használta fel a rendelkezésre álló időt
- A tréningben megfelelő súllyal szerepeltek a gyakorlatok

Mindamellett, hogy leszögezzük: a tréning résztvevőjének és egyben legfontosabb szereplőjének véleménye kiemelten fontos, ráadásul viszonyulása a tréninghez, döntő befolyással bír a valódi - mindennapi munkában megnyilvánuló - készségfejlődés szempontjából. Tegyük fel a kérdést: honnan tudja?

Honnan tudja a résztvevő, hogy a tréner hogyan gazdálkodott az idővel? Honnan tudja, hogy a csoportkezelése megfelelő volt? Honnan tudja, mi lett volna a leghatékonyabb módszer? Tanulta? Látta máshol, és még emlékszik rá? Mi értelme van annak, hogy a trénereket a résztvevők ilyen módon, ezekkel a kérdésekkel értékelik?

Továbbmenve: mit kezd ezekkel a válaszokkal a megrendelő, a HR szakember? Hogyan értelmezi a válaszokat? Mit mondanak neki, milyen plusz információval, döntést elősegítő adattal látják el őt ezek a válaszok?

Happy sheet másképpen

Értékelni kell, a résztvevői értékelés fontos, de a módszert a jelenleg használtak mellett érdemes tovább finomítani.

El kell szakadni a megszokott tréner központú értékelőlapoktól, és azokat résztvevő központúvá kell alakítani. Azon információk megszerzésére kell törekedni, amelyek a tanulási folyamatban számítanak, amelyek a tréning hatékonyságát befolyásolják, és előre jelzik: a tréningen tanultak hogyan, miképp fognak megjelenni a mindennapokban, és hogyan fogják a résztvevő kolléga teljesítményét javítani. Hiszen ez jelzi igazán a tréner, a tréning teljesítményét - mennyivel jobban látja el az adott munkakört a résztvevő a tréning után, mint előtte.

Mit kell ehhez tudni? Először is, már a képzés előtt tudni kell, milyen eredményváltozást akarok elérni. Nem tudásnövekményt, nem attitűdformálást - eredményt. Sok helyen ezzel sem a képző, sem a megrendelő cég nincs tisztában.

A kívánt eredményből visszafelé gondolkodva kell kialakítani a résztvevő központú értékelőlapokat, amelyeknek nem a trénerről, tréningről alkotott véleményt kell mérnie, hanem az alábbiakat:

- Megszerzett tudás és képesség a tudás alkalmazására
- Hozzáállás, bizonyosság abban, hogy a tudás hasznos és elősegíti a sikeres munkavégzést
- Magabiztosság, hogy a résztvevő a munkahelyén is képes a tanult viselkedést megvalósítani
- Elkötelezettség, hogy meg is fogja valósítani

Ezeket a momentumokat kell összekötni a tréner teljesítményével, a tréning felépítésével, és a hangsúly itt a megfelelő kapcsolaton, ok-okozati összefüggések felismerésén van.

Ez néha nem egyszerű, de ha egy szubjektív, leginkább szimpátia (vagy hangulat) függő, kevés hasznot jelentő értékelés helyett egy tréninghatékonyságot előrejelző, azt segítő dokumentumot szeretnénk látni, az megéri a fáradtságot.

Zajkó Roland tréning hatékonyság mérési szakértő, certifikált Kirkpatrick tréner
Enetha Learning



  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter