Jó tréning, rossz tréning: mi mondja meg?
Cikkünkben egy manapság favorittá váló témával, a képzések hatékonyságával foglalkozunk, ezen belül is a legegyszerűbb mérési formával, az úgynevezett "happy sheet"-tel, amely a képzések után közvetlenül kitöltött értékelőlapokat jelenti. A legtöbb hazai cégnél ebben merül ki a hatékonyság mérése, pedig számos egyszerű lépés létezik, amelyek több információval szolgálnának a tréningekről.
Egy cég életében - a humán fejlesztés egyik klasszikus eszköze - a tréning pont ilyen terület. A tréningek hatékonyságának mérése nem új keletű, Dr. Don Kirkpatrick erről szóló cikke először 1959. novemberében jelent meg (Techniques to Evaluating Training Programs, Journal of the American Society of Training Directors), ennek ellenére számos olyan, egyszerű lépés létezik, melyet a hazai vállalatok egy része mind a mai napig nem tett meg.
Tapasztalataink szerint a legtöbb tréning hatékonyságának mérése kimerül az úgynevezett "happy sheet" alkalmazásában, de még ezek a tréning utáni mérések sem szolgálják a vállalat céljait, és maximális potenciáljukhoz képest alacsony hatékonysági szinten működnek.
Miért gyengék a "happy sheetek"?
A legtöbb ilyen dokumentum nem a megfelelő információt szolgáltatja, ezért könnyen a fiók mélyén tárolt haszontalan papírdarabbá válik, vagy adatbázisokban elrejtett, soha meg nem nézett számokká értéktelenedik.
Egy tréning utáni értékelőlap általában az alábbi "klasszikus" egységeket tartalmazza:
- Tematika
- Tréner teljesítménye
- Tréning felépítése
- Tréning körülményei (helyszín, segédanyagok)
Ha megnézzük például a tréner teljesítményét értékelő kérdéseket, az alábbiakat sok helyen megtaláljuk:
- A tréner csoportkezelése megfelelő volt
- A tréner megfelelően használta fel a rendelkezésre álló időt
- A tréningben megfelelő súllyal szerepeltek a gyakorlatok
Mindamellett, hogy leszögezzük: a tréning résztvevőjének és egyben legfontosabb szereplőjének véleménye kiemelten fontos, ráadásul viszonyulása a tréninghez, döntő befolyással bír a valódi - mindennapi munkában megnyilvánuló - készségfejlődés szempontjából. Tegyük fel a kérdést: honnan tudja?
Honnan tudja a résztvevő, hogy a tréner hogyan gazdálkodott az idővel? Honnan tudja, hogy a csoportkezelése megfelelő volt? Honnan tudja, mi lett volna a leghatékonyabb módszer? Tanulta? Látta máshol, és még emlékszik rá? Mi értelme van annak, hogy a trénereket a résztvevők ilyen módon, ezekkel a kérdésekkel értékelik?
Továbbmenve: mit kezd ezekkel a válaszokkal a megrendelő, a HR szakember? Hogyan értelmezi a válaszokat? Mit mondanak neki, milyen plusz információval, döntést elősegítő adattal látják el őt ezek a válaszok?
Happy sheet másképpen
Értékelni kell, a résztvevői értékelés fontos, de a módszert a jelenleg használtak mellett érdemes tovább finomítani.
El kell szakadni a megszokott tréner központú értékelőlapoktól, és azokat résztvevő központúvá kell alakítani. Azon információk megszerzésére kell törekedni, amelyek a tanulási folyamatban számítanak, amelyek a tréning hatékonyságát befolyásolják, és előre jelzik: a tréningen tanultak hogyan, miképp fognak megjelenni a mindennapokban, és hogyan fogják a résztvevő kolléga teljesítményét javítani. Hiszen ez jelzi igazán a tréner, a tréning teljesítményét - mennyivel jobban látja el az adott munkakört a résztvevő a tréning után, mint előtte.
Mit kell ehhez tudni? Először is, már a képzés előtt tudni kell, milyen eredményváltozást akarok elérni. Nem tudásnövekményt, nem attitűdformálást - eredményt. Sok helyen ezzel sem a képző, sem a megrendelő cég nincs tisztában.
A kívánt eredményből visszafelé gondolkodva kell kialakítani a résztvevő központú értékelőlapokat, amelyeknek nem a trénerről, tréningről alkotott véleményt kell mérnie, hanem az alábbiakat:
- Megszerzett tudás és képesség a tudás alkalmazására
- Hozzáállás, bizonyosság abban, hogy a tudás hasznos és elősegíti a sikeres munkavégzést
- Magabiztosság, hogy a résztvevő a munkahelyén is képes a tanult viselkedést megvalósítani
- Elkötelezettség, hogy meg is fogja valósítani
Ezeket a momentumokat kell összekötni a tréner teljesítményével, a tréning felépítésével, és a hangsúly itt a megfelelő kapcsolaton, ok-okozati összefüggések felismerésén van.
Ez néha nem egyszerű, de ha egy szubjektív, leginkább szimpátia (vagy hangulat) függő, kevés hasznot jelentő értékelés helyett egy tréninghatékonyságot előrejelző, azt segítő dokumentumot szeretnénk látni, az megéri a fáradtságot.
Zajkó Roland tréning hatékonyság mérési szakértő, certifikált Kirkpatrick tréner
Enetha Learning
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A hazai versenypályán többre lehetünk képesek, ha tudunk, ha tanulunk, ha az adatok mellé fantáziálunk, álmodozunk, varázsolunk - mondja Csermely... Teljes cikk
A Z-generációs munkavállalók közel kétharmada (59%) segít idősebb kollégáinak elsajátítani a mesterséges intelligencia használatát, ezzel... Teljes cikk
A nyár végén - például egy hosszabb nyaralás után - sokan elgondolkodnak a hogyan továbbon: maradjak vagy váltsak. Rajtuk kívül a júniusban... Teljes cikk
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 2 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- A tudásmunkások 60%-a szerint az AI-ügynökök megbízhatatlanok 2 hónapja
- BMW, Lego, Suzuki: toborzás és képzés az automatizálás árnyékában 2 hónapja
- Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?