Külföldi munka: adókon innen, határokon túl
Cikksorozatunk első fejezetében a kiküldetés legfontosabb jogi kérdésit vettük górcső alá, most az adózási és társadalombiztosítási megfontolásokat járja körül Gondi Anilla, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda ügyvédje.

Ha egy magyar munkáltató magyar munkavállalóját itthon foglalkoztatja, akkor értelemszerűen a foglalkoztatással együtt járó valamennyi közteher a magyar szabályok szerint fizetendő. Abban a pillanatban azonban, amikor a magyar munkáltató külföldi munkavégzésre küldi ki dolgozóját, az adózás hirtelen rendkívül sokszínűvé és bonyolulttá válik. Nem mindegy ugyanis, hogy hány napot tölt el külföldön a munkavállaló, melyik országba megy, ki a foglalkoztatója, kiszámlázzák-e a külföldi fél részére a foglalkoztatás költségeit stb. Ráadásul, egy külföldi foglalkoztatásnak teljesen mások az adózási és a társadalombiztosítási konzekvenciái. Ebben a kuszaságban próbálunk az alábbiakban – a teljesség igénye nélkül – egy kis fogódzót adni.
Adózási helyzet
Magyarországnak több, mint 90 országgal van jelenleg hatályban kettős adóztatási egyezménye. Bár ezek az egyezmények egymástól eltérhetnek, azok a legtöbb esetben az OECD által elfogadott modellegyezményt követik.
Eszerint mindaddig, amíg a kiküldetés időtartama a 183 napot nem haladja meg, főszabály szerint a magyar munkavállaló a magyar adójogszabályok hatálya alatt marad és továbbra is a magyar szja-t fizeti meg. Ezt a helyzetet azonban több minden komplikálhatja: így pl. ha a magyar munkavállaló időközben a kiküldetés országában illetőséget szerez (bár ez 183 napon belüli kiküldetésnél valószínűtlen), vagy ha a kiküldetés költségét a kiküldő magyar munkáltató külföldi telephelye fizeti vagy akár akkor is, ha külföldi telephelyre csak átterhelésre kerül ez a költség (ami gyakori lehet pl. transzferárazási okokból). Ez utóbbiak mind-mind megalapozhatják azt, hogy a kiküldött munkavállaló a fogadó országban válik adókötelessé akkor is, ha nem tölt ott 183 napnál hosszabb időt.
Ha a kiküldetés időtartama a 183 napot meghaladja, úgy a fogadó országnak joga lesz a munkavállaló bérét megadóztatnia. Itt már esetleges kettős adóztatásról beszélhetünk, hiszen a munkavállaló nem kerül ki a magyar jogszabályok hatálya alól sem. Ezt a kettős adóztatást a vonatkozó egyezmények kezelik: a legtöbb esetben ilyenkor Magyarország mentesíti a munkavállaló külföldön adóztatandó bérét a magyar adóztatás alól (vagy, néhány esetben, a magánszemély a külföldi adót a magyar adóba beszámítja).
Egy kicsit komplikáltabb a helyzet, ha a munkavállaló olyan országba kerül kiküldetésre, amellyel Magyarországnak nincs kettős adóztatási egyezménye. Ez nagyon könnyen előfordulhat pl. az USA-ba való kiküldetéssel (hiszen jelenleg Magyarországnak nincs az USA-val hatályos egyezménye). Ilyen esetekben a helyi jogszabályok fogják megmondani, hogy a kiküldött munkavállaló az adott országban köteles-e adót fizetni és azt melyik pillanattól köteles megfizetni. Azaz előfordulhat, hogy akár egy rövid, pár hónapot sem elérő munkavégzés is külföldi adókötelezettséget vonhat maga után. Ilyen esetekben elvileg a magyar Szja. törvény lehetőség ad a külföldön megfizetett adó magyarországi beszámítására. Azonban ez a beszámítás nem mindig teljeskörű és könnyen a jövedelem részleges kettős adóztatásához vezethet.
Szociális járulékok – egy teljesen más szabályrendszer
A közterheinek számbavételekor legalább ugyanakkora jelentőségűek a társadalombiztosítási és egyéb szociális járulékok. A járulékoknál azonban egy, a jövedelemadóztatáshoz képest teljesen eltérő mátrixban kell gondolkodni.
Amennyiben a kiküldetés egy másik, európai uniós céghez történik, úgy a szabályokat egy uniós rendelet határozza meg. Eszerint,ha a kiküldetés időtartama nem haladja meg a két évet, úgy továbbra is a magyar tb-t és egyéb járulékokat kell fizetni. Ilyenkor a magyar munkavállaló egy ún. A1-es igazolással tanúsítja külföldön, hogy ő a magyar tb hatálya alatt áll. Amennyiben a kiküldetés időtartama a két évet meghaladja, úgy az uniós jog egy komplex szabályrendszer alapján határozza meg, hogy a kiküldött magyar munkavállaló marad-e a magyar tb hatálya alatt vagy esetleg átkerül a másik uniós ország hatóságához.
Ha a kiküldetés nem EU-s országba történik, akkor a közterhet az határozza meg, hogy van-e a fogadó országgal Magyarországnak tb egyezménye. Ilyen egyezményünk sok, gazdaságilag fejlett, nem az Unióhoz tartozó országgal van, így többek között Kanadával, Ausztráliával és az USA-val is (a kettős adóztatási egyezmény megszűnése az USA-val kötött tb egyezményünket nem érintette). Ha a magyar munkavállaló ilyen országokba kerül kiküldetésre, úgy a társadalombiztosítási helyzetére az egyezmény szabályai lesznek az irányadók (ami a legtöbb esetben szintén azt jelenti, hogy a két évet meg nem haladó kiküldetés időtartamáig a munkavállaló megmarad a magyar társadalombiztosítás hatálya alatt). Szükséges azonban ilyen esetben az adott egyezményt tüzetesen megvizsgálni.
Ha viszont a kiküldetés nem olyan országba történik, amellyel Magyarországnak tb egyezménye áll fenn, úgy könnyen fennállhat az a kötelezettség, hogy a munkavállalót mindkét országban be kell jelenteni a szociális hatóságoknál. Ez várhatóan kettős járulékfizetési kötelezettséggel fog járni – aminek a terhét valószínűleg nem enyhíti a munkavállaló számára az, hogy majd mindkét országból számíthat nyugdíjra.
Egyéb adózási kockázatok
Ha esetleg az szja és tb kötelezettségek kikalkulálása nem jelentene elég fejtörést a vállalkozás pénzügyi vezetőinek, akkor más adózási csapdákra is figyelemmel kell lenniük. Ilyen például a tárasági adó. Egy külföldi kiküldetés ugyanis a kiküldő magyar vállalkozás számára könnyen keletkeztethet adózási értelemben telephelyet és ezáltal adófizetési kötelezettséget is a kiküldetés országában. Ez akkor is felmerülhet, ha a magyar vállalkozás a fogadó országban semmilyen letelepedéssel vagy akár fiókteleppel sem rendelkezik. Ezt az adóztatást alapíthatja meg pl. olyan, magasabb beosztású munkavállalók (pl. értékesítési vezetők) kiküldetése, akik a kiküldetés időtartama alatt a kiküldő magyar vállalkozás nevében továbbra is aláírási és üzletkötési joggal rendelkeznek.
Összegzés
A munkavállalói mobilitás adóztatásának megértése egy soktényezős rejtvény, amelyben szerepet játszik a kiküldetés időtartama, a kiküldetés helye, a munkavállaló funkciója, az, hogy a fogadó ország megtéríti-e a munkavállaló bérét és sok egyéb tényező is. Sokszor ezért csak esetről-esetre lehet megállapítani a végső adózási terheket.
A cikksorozat első része a kiküldetés jogi tudnivalóiról itt olvasható.
Nyitóképen a szerző: Gondi Anilla, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda ügyvédje
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Cikksorozatunk első fejezetében a kiküldetés legfontosabb jogi kérdésit vettük górcső alá, most az adózási és társadalombiztosítási... Teljes cikk
A munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése az egyik legbarátságosabb módja egy cégtől való távozásnak. Azonban ennek a... Teljes cikk
Összekötni a tenerifei nyaralást távmunkavégzéssel? Három hónapra Kínába küldeni a munkavállalónkat? Míg tíz éve ezek a kérdések egyedinek... Teljes cikk
- Így változnak a vendégmunkások foglalkoztatásának szabályai 1 hete
- Külföldi munka 1 hete
- Vezetőváltás a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Irodánál 2 hete
- A külföldön diplomázott magyarok 40 százaléka tért haza - itt a friss kutatás 2 hete
- Egyre nagyobb az igény a dolgozók részéről a hibrid irodák és az íróasztal-megosztás felé 2 hete
- Ezeken a helyszíneken ellenőriz az adóhatóság április közepén 2 hete
- Kiskapu: családi vállalkozásoknál milliókat lehet majd kifizetni teljesen adó és járulékmentesen 2 hete
- Látni kell! Két és félszer több láthatatlan munkát végeznek a magyar nők a férfiakhoz képest 3 hete
- Ezek a NAV első tapasztalatai az adategyeztetési eljárásról 3 hete
- Vendégmunkások toborzása: ezt tervezi a kormány 3 hete
- Már több mint 280 ezren véglegesítették az szja-bevallásukat 4 hete