Meg kell tervezni a kiszervezést
Az outsourcing stratégiai fontossága megkívánja az alaposságot és a megfontolt döntéseket. Az outsourcingra készülő szervezeteknek hasznos költséganalízist, munkaerőtervet, és egy komplex üzleti tervvázlatot készíteniük, hiszen jelentős források szabadulhatnak fel, amelyek lekötésére fel kell készülnie a vezetésnek és az alkalmazottaknak.
Döntés előtt
Miután a cég vezetői stratégiai és operatív szinten is feltérképezték ezen tevékenységek körét és hasznosságát, meg kell nevezniük mindazon szempontokat, amelyek kapcsán a kiszervezés - mint megoldás - szóba jöhet és megfelelő módszert jelenthet a vállalkozás számára. Az érvek között nagy valószínűséggel szerepelni fog a költséghatékonyság, a szükséges munkaerő csökkenése, a termelékenység fokozása, a főtevékenység és a járulékos tevékenységek növekvő szerepe, valamint számos további cégspecifikus szempont.
Az outsourcingra készülő szervezeteknek kiváltképp hasznos költséganalízist, munkaerőtervet, és egy komplex üzleti tervvázlatot készíteniük arra az esetre, ha a kiszervezés megvalósul, hiszen jelentős források szabadulhatnak fel, amelyek lekötésére fel kell készülnie a vezetőségnek és az alkalmazottaknak is. Ráadásul a leendő szolgáltató is minden valószínűség szerint érdeklődni fog a kiszervezést támogató érvek felől, és annak céljairól. A kiszervezésről szóló egyeztetések megkezdésekor érdemes egy kijelölt személyt megadni, aki az outsourcing stratégiai menedzsereként tartja a kapcsolatot a szolgáltatóval, begyűjti a szükséges információkat és megválaszolja a felmerülő kérdéseket. Mivel a professzionális szolgáltatók általában jól strukturált kérdéssorral és felkészült kollegákkal állnak a megbízó rendelkezésére, a kijelölt munkatárs feladata az outsourcing nyomonkövetése, ellenőrzése és az esetleges szervezeti akadályok elhárítása lesz.
Hogyan válasszunk szolgáltatót?
A kiszervezés valószínűleg hosszú távra szóló együttműködést és partnerséget jelent majd a felek között, így a minden tekintetben megfelelő szolgáltató kiválasztása stratégiai fontosságú feladat. Érdemes több outsourcing-ot kínáló cégtől is ajánlatot kérni, és személyesen találkozni a képviselőikkel, hogy feltehessük kérdéseinket és meggyőződhessünk, hogy a számunkra ideális céggel kötjük meg a szerződést. A megállapodást követően még mindig a megbízóé a szerep, ugyanis ajánlatos a vállalkozást, annak tevékenységét és eredményeit, valamint a kiszervezésre váró tevékenységet teljes egészében az outsourcing-ot végző cég
számára bemutatni.
Kiszervezetten
Miután átadtuk a szükséges információkat, felmértük a lehetséges előnyöket (és hátrányokat is!), kijelöltük a felelős kollegá(ka)t, megegyeztünk az árban, megkezdődhet a kiszervezés.
A tevékenységi kör tisztázásával világossá válik a szolgáltató számára, hogy milyen mértékű projektről van szó, ennek megfelelően kell biztosítania a megfelelő számú és képzettségű (tapasztalattal) rendelkező munkatársakat. Nagy valószínűséggel a szolgáltató is kijelöl majd egy, a kiszervezés teljeskörű menedzseléséért felelős projektvezetőt, aki kapocsként funkcionál a projektbe bevont kollegák és a megbízó között. Mint minden stratégiai fontosságú üzleti tevékenységnél, az outsourcing esetében is érvényesül a 80 százalék tervezés és 20 százalék kivitelezés szabálya. Attól függően, hogy mely tevékenységek kiszervezéséről van szó, az információkon kívül szükség lehet munkaerőre (HR outsourcing), informatikai eszközökre (IT outsourcing), speciális programokra (bérszámfejtés, könyvelés) külön irodahelyiségre (call center, könyvelés), know-howra. Fontos tudni, hogy melyikre milyen arányban van szükség, melyek a kiszervezésre váró tevékenységhez szükséges erőforrások. Ezt követően megkezdődhet a "mozgósítás", azaz a tökéletes kivitelezéshez szükséges tényezők összegyűjtése, a megfelelő emberek kiválasztása és az outsourcing-gal kapcsolatos munkaterv illetve folyamatábra és a költséganalízis.
Az adott projektbe bevont kollegáknak minden információt meg kell kapniuk a rájuk vonatkozó feladat(ok) elvégzéséhez, továbbá érdemes rendszeres megbeszéléseket tartani az outsourcing menetéről, megvitatni az esetleges problémákat, kidolgozni lehetséges megoldási módszereket. Különösen ügyelni kell ilyenkor is a megbízóval való folyamatos kapcsolattartásra és egyeztetésre, a siker kulcsa ugyanis a legtöbb esetben az igények pontos megértésén és a jól informáltságon alapszik.
Polgár Zita
Doit HR Szolgáltató és Tanácsadó Kft.
www.doit.co.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A legújabb csendes munkaerő-trend lassan aláássa a munkahelyi termelékenységet, és valószínűleg sok vállalat nem veszi észre időben. Teljes cikk
Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk
A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk
- Élesedik a verseny a dobogón: itt vannak a legnagyobb HR és bérszámfejtő outsourcing cégek 4 hónapja
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 4 hónapja
- Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója 7 hónapja
- Bérszámfejtés outsourcing: Hogyan növelheti a hatékonyságot és csökkentheti a kockázatot? 7 hónapja
- Adatvezérelt HR: Hogyan tehetjük hatékonyabbá a döntéshozatalt? 8 hónapja
- RPO: a toborzás kiszervezése megoldás lehet az SSC-k munkaerőhiányára 8 hónapja
- 5 gyakori tévhit a bérszámfejtés kiszervezésről 9 hónapja
- Új piacra tört be a vezető HR szolgáltató - az ügyfélélmény magasabb szintjét kívánja elhozni a WHC 9 hónapja
- Új irodába költözött a régió egyik legnagyobb bérszámfejtő cége 10 hónapja
- Kutatás: az új munkatársak felvétele a legnagyobb kihívás a pénzügyi vezetők szerint 12 hónapja
- Hogyan szervezzük ki a toborzási folyamatot? Mi fán terem az RPO? 12 hónapja