Megjelent: 8 éve

Mi fán terem a HR stratégia?

Akkor működik jól a cég és termel értéket, hasznot, ha a munkatársak képesek együttműködni a vezetéssel és egymással, ha a siker érdekében képesek csapatban dolgozni. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a dolgozók pontosan értik, mit akar tőlük a vezetés, és az elképzelésekkel képesek azonosulni is.

Természetesen ehhez arra van szükség, hogy a vezetés pontosan megfogalmazza mit is akar, mi a cél. Például növekedés, vagy új piac szerzése, másfajta tevékenység bevezetése, új termék gyártása, vagy éppen stagnálás, túlélés vagy akár leépítés. Bármi is legyen a cél, annak eléréséhez a munkatársakat, az emberi erőforrás gazdálkodást érintő kérdéseket is át kell gondolni, és döntéseket kell hozni. Tulajdonképpen a cél eléréséhez szükséges és a munkatársakkal összefüggő tennivalók összességét nevezzük HR stratégiának. Nagyvállalatoknál ez általában úgy történik, hogy a cégvezetés meghatározza az üzleti célokat, az ehhez szükséges feladatokat, ezt közli a HR vezetéssel, amely kidolgozza az ehhez szükséges stratégiát, majd a szakmai vezetéssel közösen ezt a gyakorlatban megvalósítja.

A kisvállalatoknál ugyanennek kell megtörténnie, sajnos azonban pénz és egyéb tényezők folytán önálló HR részleg üzemeltetésére nincs lehetőség, így a cégvezetőnek kell egy személyben szakmai és HR vezetőnek lennie, így természetesen az ő feladata felépíteni a HR stratégiát is. Sokaknak ez kínaiul hangzik, pedig semmi ördöngösség nincs a dologban. Egyszerűen végig kell gondolnunk, mit szeretnénk, és ebben milyen szerepe van az emberi erőforrásoknak.

Helyzetelemzés

Első feladatunk meghatározni, hogy aktuálisan milyen helyzetben vagyunk. Lehet, hogy minden a legnagyobb rendben megy, jó úton haladunk. Ilyenkor nincs más dolgunk, mint szinten tartani a fennálló állapotot. Ha az a cél, hogy fejlődjünk, mondjuk, új terméket vezetünk be, meg kell határoznunk, hogy mit kell tennünk ennek érdekében humánerőforrás ügyben.

HR nélkül lemarad!

A honi kkv-k esetében bizony elterjedt szemlélet, hogy jól elvannak HR nélkül is. Pedig éppen azzal takarítanák meg a legtöbbet, azzal növelnék a bevételeiket, ha kihasználnák a humánerőforrás-gazdálkodás nyújtotta lehetőségeket is.

Sokan csak kiadják az utasítást: ez a feladat, tessék végrehajtani! Nem keresik meg a megfelelő embereket az új feladatra, nem képzik őket, nem csoportosítják át a munkaerőt az új szisztémára, aztán nem értik, miért nem megy minden úgy, ahogy elképzelték, mitől a feszültség, az idegesség. Mindennek az oka az, hogy az új feladatokhoz nem készítettünk HR stratégiát, vagyis nem gondoltuk át, mit kell tennünk ez ügyben. De az is lehet, hogy általában nem mennek jól a dolgok kis vállalatunknál. Ha éppen válságmenedzselésre van szükség, akár külső, akár belső okok miatt, akkor a nadrágszíj összehúzása, egyfajta optimalizálási folyamat felépítése a megoldás, akkor erre kell építeni a stratégiát.

Struktúraállítás

De egyébként is látnunk kell, hogy a HR stratégia a teljes humán erőforrás területet lefedi, a munkaerő- és bértervezéstől, az ösztönzési programok kialakításáig, a munkaidő gazdálkodástól a juttatási rendszereken keresztül a fejlesztési, oktatási struktúrán át, egészen a foglalkoztatás egészségügyi vonatkozásáig. Először tehát mindig fel kell állítani valós helyzetre épülő, illetve a cél eléréséhez szükséges szervezeti struktúrát. Majd meg kell határozni hol szükséges változtatnunk, beavatkoznunk, illetve, hogy mindehhez milyen lépéseket kell tennünk.

A HR stratégia létrehozása és következetes végig vitele kulcsfontosságú a cég hatékony működéséhez. Versenyképességünk növelése elsődlegesen munkatársainkon keresztül érhető el. Teremtsünk ezért olyan feltételeket, amelyek a folyamatos kihívások mellett anyagi biztonságot, nyitott légkört és fejlődési lehetőségét biztosítanak számukra. Aki ugyanis hasznosnak, értékesnek érzi magát, akinek számít a véleménye, általában száz százalékosan áll a cége mögött. Ez a hozzáállás lehet a mi csodafegyverünk!
  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A HR vezető egy napja: Heiszmann Henrietta, az eMAG és az Extreme Digital HR igazgatója

Heiszmann Henrietta több mint három éve dolgozik az Extreme Digitalnál, tavaly óta együttesen felel HR igazgatóként az eMAG Magyarország és az... Teljes cikk

A sokszínűség és az esélyegyenlőség hatékonyabbá teszi a cégeket

Üzleti és HR szempontból is sokkal sikeresebbek azok a vállalkozások, amelyek sokszínűek, odafigyelnek az esélyegyenlőségre és dolgozóikat... Teljes cikk

Előítéleteink akaratlanul is befolyásolják a döntéseinket - interjú Friedl Zsuzsával, a Magyar Telekom Chief People Officerével

Fel kell venni a harcot a tudattalan megkülönböztetés ellen már az onboarding idején. Mit jelent az anyasági deficit, amit le kell küzdeni? A... Teljes cikk