Megjelent: 3 éve

"Nem rúghatom ki?" - a felmondásnak vannak szabályai

„Nem igaz, hogy nem rúghatom ki azt, akivel nem bírok együtt dolgozni!” Számtalanszor hallom ezt a felháborodott mondatot vezetők szájából. Nem azért, mert nem tudják, hogy a helyzet nem ilyen egyszerű, hanem azért, mert a munkahelyi konfliktusok mindenkit felőrölnek. Ilyenkor munkajogászként átváltok együttérző pszichológusba, és elmondom, hogy mélyen megértem a frusztrációt, de a felmondásnak vannak szabályai, és ha az ember nem úgy csinálja, akkor lehet, hogy sokba kerül neki, figyelmeztet példákkal Oláh Zsófia ügyvéd, az OPL Ügyvédi Iroda munkajogásza a HR Blogon.

images

A munkáltatók az ilyen ügyekben gyakran úgy alakítják, hogy az ilyen kolléga áldozatul essen egy átszervezésnek, munkakör-összevonásnak. Vagy egy nagyobb létszámcsökkentésnél értelemszerűen az ilyen kollégáktól válnak meg. Egyszerűbbnek tűnik ugyanis átszervezéssel megszabadulni egy ellenszenves munkavállalótól, mint arra hivatkozni, hogy a munkavállaló alkalmatlan vagy valamilyen jogsértést követett el. Azért egyszerűbb, mert utóbbiakat vagy nem tudná bizonyítani a munkáltató, vagy egyszerűen tényleg csak ellenszenvről van szó és szegény munkavállaló egyébként alkalmas és jól dolgozik. Mikor jogszerűtlen egy ilyen lépés?

Választási szabadság, korlátokkal…

Egy olyan üggyel kezdem, ami iskolapéldája annak, hogy a munkáltatók hogyan ne kezeljék az ilyen helyzeteket. Egy agrárelőadóként dolgozó üzemmérnököt felmentett az önkormányzat jegyzője a munkaköréből. A döntést azzal indokolták, hogy a képviselő-testület munkakörök összevonásáról döntött, az övé így megszűnt, és más megfelelő munkakört nem tudtak felajánlani neki. Az üzemmérnök bíróságra ment. Nem azt állította, hogy nem történt átszervezés, hanem azt, hogy a felmentésének a valódi indoka az volt, hogy konfliktusa volt a polgármesterrel.

Minden fokon megnyerte az ügyet, és szerintem joggal. Kiderült, hogy a felmentés előtt a polgármester kijelentette több munkatárs előtt, hogy a mérnökkel a továbbiakban nem tud együtt dolgozni. Felajánlotta a felperesnek a közös megegyezéses távozás lehetőségét, és miután a mérnök ezt visszautasította, a polgármester mondvacsinált fegyelmi eljárást indított ellene. Micsoda páratlan taktikai érzék! De a java még csak most jön: egy, a munkakörhöz nem értő kollégát áthelyeztek a mérnök mellé, hogy tanítsa be. Megvárták, amíg végez a betanítással, és megváltak tőle. Kinevelte az utódját, csak nem önként.

Az önkormányzat elvesztette az ügyet, a mérnököt visszahelyezték a munkakörébe és az önkormányzatnak ki kellett fizetnie az elmaradt fizetést. Az önkormányzat a perben azzal védekezett, hogy a munkáltató eldöntheti, hogy egy létszámcsökkentés során melyik munkavállalótól válik meg. A bíróság szerint ez valóban így van, de ezzel a joggal nem lehet visszaélni. Az ügyben a munkáltató pedig éppen ezt tette: a felmentéssel valójában egy személyes ellentétet torolt meg.

Egy másik ügyben egy referensként dolgozó köztisztviselő esett létszámcsökkentés áldozatává. A referens és főnöke között voltak nézeteltérések. A kirúgott köztisztviselő jóban volt a főnöke elődjével, ő is pályázott a főnöke igazgatói pozíciójára, de végül a főnöke nyert. A főnökét szakmailag kritizálta, sőt, a kritikából felügyeleti vizsgálat lett, ami nagyrészt alátámasztotta az ő észrevételeit. Az igazgató a perben el is ismerte a referenssel fennálló ellentéteit, a bizalomvesztést.

Első fokon a referens vesztett, másodfokon és a Kúrián nyert. Az első fokú bíró szerint voltak ellentétek a referens és főnöke között, de nem sikerült bizonyítania a referensnek, hogy a felmentésnek ez volt a valódi oka. A munkáltató végül amiatt vesztette el az ügyet, mert az igazgatónak egy belső szabályzat alapján ki kellett volna kérnie igazgatótársai véleményét arról, hogy kiket bocsássanak el, és ezt elmulasztotta. Ha nincs ez a plusz elem, akkor szerintem minden fokon vesztett volna a referens.

Mikor visszaélés valami és mikor nem?

Folytassa az olvasást a HR Blogon.

Munkaviszony megszüntetésével kapcsolatos munkaügyi iratmintáinket ITT találja.
  • 2021.10.21Delta variáns - félelmek, hiedelmek, veszélyek... Mit kell tudni a harmadik oltásról? Dr. Szlávik János a Dél-pesti Centrumkórház OHI Infektológiai osztályának osztályvezető főorvosa. Tavaszi rendezvénysorozatunk során előadásában a Covid19 járványról, a vírus terjedéséről és a megelőzésről beszélt. Mostani előadásában a DELTA variáns okozta vélt és valós félelmekről, veszélyekről, a következő időszakra előrelátható helyzetről és a harmadik oltás kapcsán felmerülő bizonytalanságokról beszél. Részletek Jegyek
  • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bumeráng-karrier

Tízen-huszonéves karrierutakban elő tud kerülni az is, mennyire jó gondolat visszatérni egy volt munkahelyedre. Főleg specialisták dilemmája ez,... Teljes cikk

HR digitalizáció: sokan mondják, kevésnek sikerül

Ma a digitalizációs projektek 70%-a bukással zárul. Mit tud jobban, aki sikerrel szerepel ebben a versenyben? Honnan tudja, mit kell „digitalizálni”?... Teljes cikk

Irodai adminisztrátorok diplomával - hogyan fejlesszük őket?

Generalistáknak is hívják őket. Ők azok, akik adminisztrációs munkát végeznek, utasításokat hajtanak végre, nem mozdulnak ki az irodából. Többen... Teljes cikk