Nemcsak magas bérrel, hanem jó munkahelyi légkörrel tartható meg a tehetség
A tehetségek bevonzására és megtartására kiváló módszer az áramvonalas, érdemi, szakszerű kommunikáció. Az tartja ugyanis össze és működtet egy közösséget, attól lesz jó a munkahelyi légkör, amit a dolgozók akár több pénzért sem cserélnének el.
Merőben új helyzettel szembesülnek mostanában bizonyos szektorokban működő vállalatok döntéshozói: korábban nem tapasztalt erős alkupozíció tapasztalható a munkavállalók oldalán, és ezzel egyre intenzívebben élnek is.
Mi is történik? Kettős nyomás alá kerültek a munkaadók. Egyrészről kiszáradóban van a munkaerőpiac részben strukturális eltolódások, részben demográfiai okok, és nem kis részben a nyugati munkaerőpiac elszívó hatása következtében. Másrészről nem csökkenő szigorral kellene tartani az adott költségkereteket, termelni a profitot, miközben egyre több pénzt kénytelenek munkabérekre fordítani, hogy legalább csökkenteni tudják a fluktuációt.
Hogyan lehetünk úrrá ezen a helyzeten? Általános megoldás nyilvánvalóan nincsen, hiszen iparáganként, sőt, régiónként is más és más lehet a helyzet. Mégis megfogalmazhatók olyan összefüggések, amelyek megértésével és a megfelelő válaszlépésekkel enyhíthetők a tünetek.
Kutatások bizonyítják, hogy a vállalati kollektívák önmagukban is igen jelentős összetartó erővel bírnak. Szeretünk kellemes hangulatban dolgozni, közösségben lenni, kommunikálni, hiszen az ember társas lény. A vállalatok működési folyamatai bizony viszonylag kevés esetben vannak erre tekintettel, hiszen a végső cél a hatékony gazdálkodás, az értékteremtés, amelynek alapelemei a technokrata megközelítés szerint a technológia, a folyamatok, a know-how, az értékesítés. Ám mivel ezek az emberi erőforrásra épülnek, minőségükre komoly hatással van a légkör, a hangulat, a cégkultúra. Ahol jobb a légkör, ott kimutathatóan jobb a teljesítmény is.
Munkaerőbőség idején a munkáltatók megválaszthatják, kit emelnek be, tartanak bent a rendszerben, és kit cserélnek le. Ám ha munkaerőhiány alakul ki, gyökeresen változik a helyzet: a vállalatok vezetői számára üzletileg kritikussá válik a munkaerő mennyiségi és minőségi rendelkezésre állása. És itt merül föl a kérdés: hogyan tudom gazdaságosan, hatékonyan bevonzani és megtartani a munkatársakat? A béremelésen kívül, amely minden esetben korlátos, ráadásul csak ideig-óráig hat motiválóan, milyen eszközhöz nyúlhatok még?
A válasz: a kommunikáció. A kommunikáció ugyanis az a közeg, amely egy közösséget, vállalatot összetart, működtet. Az információ áramlása alapvető kihatással van az eredményességre: ha áramvonalas, ha érdemi, ha jól strukturált, ha szakszerű, ha megfelelősen csatornázott, akkor a munkakommunikáció révén munícióhoz jut az értékteremtési folyamat minden szereplője, és a magánbeszélgetések nem veszik el az energiát és a figyelmet a lényegről. Mindez a közösségben a kellemes érzéseket erősítik, amiért jó ott dolgozni, amit akár több pénzért sem cserélnénk el.
Ha viszont a kommunikáció nem szakszerű, ha eseti, ha nem tölti be áramoltatási funkcióját, akkor kialakulnak azok az informális csatornák, spontán kanyargó medrek, amelyek szépen lassan dominánssá válnak, és amelyek jellegüknél fogva kevésbé lesznek hitelesek, pontosak, ezáltal az információ átadás uralása válik lehetetlenné. Ennek következménye pedig a vezetők és a vezetettek szétcsúszása, a hangulat romlása, a morál gyengülése, és az elvágyódás erősödése.
Ma már léteznek olyan kommunikációs modellek, amelyek segítenek visszatalálni a megfelelő struktúrákhoz, amelyek automatizálnak, így mérhetővé, kiszámíthatóvá tesznek bizonyos elemeket, illetve amelyek segítenek a menedzsmentnek a kommunikációt valódi hozzáadott értékként, fenntarthatóan üzemeltetni.
A tét ma nem kicsi: az üzlet, a működés folytonosságának biztosítása költséghatékony módon.
Mezriczky László
Vállalati kommunikációs szakértő
Az Ispiro Consulting ügyvezetője
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk
Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk
A kormány minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja az elbocsátott Dunaferr dolgozók elhelyezkedését. Az állásbörzék és képzési programok... Teljes cikk
- HR tehetségek 2025: Krigel Tamás 2 hete
- Lemaradtak a középvezetők – csak ennyivel nőtt a fizetésük idén 4 hete
- Dolgozz bárhonnan 30 napot, több hónapos apaszabi, élethelyzethez alkalmazkodó rugalmas munkavégzés 4 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 1 hónapja
- A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit 1 hónapja
- A kékgalléros valóság: élethelyzetek hatása a munka világára 1 hónapja
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné? 1 hónapja
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 1 hónapja
- Tömegesen mennek el a dolgozók – a magyar cégek még mindig nem értik, miért 2 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?