Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket?
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos vagy számomra, figyelek rád." A "hármas szabály" egy gyakorlati eszköz arra, hogy tudatosan, de természetesen beépítsük a névhasználatot a kommunikációnkba - fogadjuk meg Sharlyn Lauby HR szakember tanácsait!
A névhasználat nem csupán udvariassági gesztus, hanem stratégiai kapcsolatépítő eszköz, különösen az üzleti világban. "Amikor a vendéglátóiparban dolgoztam, arra bátorítottuk az alkalmazottakat, hogy használják a vendég nevét. Ez személyesebbé és barátságosabbá teszi az interakciót és remélhetőleg jobb élményt jelent a vendég számára. A nevek megjegyzése ugyanakkor nehéz lehet. Ezért javasoltunk egy technikát, amit "hármas szabálynak" (rule of three) neveztünk. A vendéggel való beszélgetés során meg kell próbálni három alkalmat találni arra, hogy használjuk a nevét.” - írja a HR Bartender blog bejegyzésében Sharlyn Lauby.
A HR szakember ugyanakkor azt is hozzáteszi, ha túlzásba visszük, a szándékos névhasználat mesterségesnek, erőltetettnek vagy manipulatívnak tűnhet. Ezért fontos, hogy a hármas szabály egyfajta felső korlát is legyen – azon túl már nem növeli a kapcsolat értékét, sőt akár ronthat is rajta.
Pozitív hatása van annak, ha helyesen használjuk mások nevét
- nemcsak abban az értelemben, hogy megfelelő gyakorisággal említjük, hanem abban is, hogy helyesen ejtjük ki. Ez a tisztelet egyik jele.
Amikor valakivel először találkozunk, érdemes elgondolkodnunk azon, hogyan alkalmazhatnánk a hármas szabály koncepcióját az interakció során.
- Először, amikor bemutatkozik, használjuk a nevét az üdvözlésben: „Örülök, hogy megismerhetem. [NÉV].”
- Ha beszélgetünk vele, próbáljuk meg a nevét egy kérdésbe is beépíteni: „Szóval, meséljen, [NÉV], minek köszönhető a részvétele?” (Ha rövid az interakció, ez esetleg nem fér bele.)
- Végül, amikor zárul a beszélgetés, így búcsúzhatunk: „Örültem a találkozásnak, [NÉV].”
A lényeg: jó érzés, amikor emlékeznek ránk és a nevünkre. Amikor valaki másnap a nevünkön szólít, az nemcsak jó memóriára utal, hanem arra is, hogy figyelmet szentelt nekünk. Ez a figyelem az alapja lehet a bizalomnak és a szimpátiának – amelyek gyakran megelőzik az üzleti megállapodásokat és együttműködéseket.
A hármas szabály segít természetes módon beépíteni a névhasználatot, nem egy manipulációs technika, hanem sokkal inkább tudatos figyelem. A beszélgetés elején, közepén és végén elhangzó névhasználat emberibbé és személyesebbé teszi az interakciót – legyen az üzleti tárgyalás, állásinterjú vagy konferenciás networking.
Egy vezető szánjon időt arra, hogy helyesen ejtse ki az alkalmazottak nevét
Munkahelyi környezetben a nevek megfelelő használata és a tisztelet gyakorlása kulcsfontosságú, hogy elősegítsük a pozitív munkakapcsolatok kialakulását és fenntartását. A név kiejtése a tiszteletről szól. Nem tanácsos becenevet kitalálni senki számára munkahelyi környezetben, kivéve persze, ha azt az alkalmazott magától felajánlja. Ha valakit akarata ellenére becéznek, az rombolhatja a bizalmat és a munkahelyi légkört.
Ha vezetőként képesek vagyunk megjegyezni alkalmazottaink és ügyfeleink nevét, az nemcsak az interakciók során, hanem hosszú távú üzleti kapcsolatok építése során is előnyünkre válik. A nevek használata azt üzeni, hogy az egyének fontosak számunkra, és törődünk velük – ami az üzleti kapcsolatokban alapvető a bizalom kiépítésében. Ez a szemlélet a munkahelyi tisztelet és kapcsolatépítés alapja, amely az üzleti életben nemcsak a csapatdinamika, hanem a pozitív légkör megteremtésében is elengedhetetlen - írja Sharlyn Lauby.
A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos!
- olvassa el a szerző korábbi cikkét!
kép: freepik
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
- Több száz új munkahely érkezik Gyöngyösre és Csömörre: brutális beruházást jelentettek be 3 hete
- Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre 3 hete
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 3 hete
- HR tehetségek 2025: Krigel Tamás 3 hete
- 300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés 3 hete
- 55 új munkahely jön létre 42 milliárdból Szolnokon 1 hónapja
- Támogatás, nem sajnálat: így álljunk a mellrákkal küzdő munkatársaink mellé 1 hónapja
- A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit 2 hónapja
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 2 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 2 hónapja
- Nem csak magánügy, hanem munkahelyi ügy is - miért ciki téma Magyarországon a menopauza? 2 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja