kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Pénzintézeti kiszervezések: kihívást jelent a rendszeres ellenőrzés

Költséghatékonysági okokból számos pénzintézet bízza külső szolgáltatóra működésének fontos területeit, sokuknak azonban túl nagy kihívást jelent a kiszervezett folyamatok megfelelő ellenőrzése. Az egységes auditálás, megoldást jelenthet.

images

images

A bizonytalanságot és kockázatokat növeli, ha a bank nem fordít kellő figyelmet külső partnerei tevékenységére, ha viszont túl sokat foglalkozik velük, az már a szolgáltatók hatékony munkáját veszélyezteti. Mindkét fél számára megoldást jelenthet a kiszervezett tevékenységek egységes auditálása - ráadásul mindez nem csak a pénzintézeti szektorban lehet hasznos.

Ralph van Uden, a Deloitte Vállalati kockázatkezelési üzletágának igazgatója elmondta: A bérszámfejtés, vagy a személyzeti (HR) és az IT területek egyes folyamatainak kiszervezése komoly megtakarítást jelenthet a bankok számára, de ez a megoldás gyakran kockázatokat is von maga után. Nem ritka, hogy a megbízó pénzintézet nincs tisztában azzal, hogy pontosan milyen feladatokat végez a vele szerződésben álló külső szolgáltató, a cég milyen hozzáférési jogosultsággal rendelkezik a bank rendszereiben, és hogyan bánik a rábízott érzékeny adatokkal.

A kiszervezett tevékenységek kontrollja az Enron-botrányt követően vált kötelezővé. A szabályozás (Sarbanes-Oxley törvény) értelmében minden pénzintézetnek megfelelően dokumentálnia kell belső folyamatait, ha pedig a pénzintézet a főbb tevékenységeit kiszervezi, azokat is rendszeresen ellenőriznie kell, illetve saját, belső szakember híján köteles egy külső szakértőt megbízni ezzel. A pénzintézeti szektorban külön jelentőséggel bír a kiszervezett tevékenységek auditjának elvégzése, hiszen a felügyeleti szervnek (PSZÁF) ellenőrzési jogköre van ezek felett.

A legtöbb pénzintézet ennek ellenére nem rendelkezik meghatározott munkatervvel a kiszervezett tevékenységet végző szolgáltatók felügyeletére, a kisebb bankokra pedig jellemző, hogy bár viszonylag több funkciót szerveznek ki, a szerényebb létszámú belső ellenőrzési osztályuk számára aránytalanul nagy kihívást okoz a kiszervezett tevékenységek megfelelő felügyelete.

Ralph van Uden kiemelte: Azoknál a szolgáltató cégeknél, amelyek egyszerre több, a saját kockázatait komolyan vevő ügyféllel is szerződésben állnak, a biztonsági ellenőrzések, auditok idővel szinte egymást érik. Olyannyira, hogy mindez már a szolgáltatónál végzett munka minőségét is veszélyezteti, hiszen a rendszeres biztonsági átvilágítás az érintett cég dolgozóinak idejét és türelmét is igénybe veszi. Ezek az ellenőrzések nem egy meghatározott sablon szerint épülnek fel, minden audit egyedi törődést igényel, hiszen a különböző ügyfelek különböző kontrollok meglétét tartják szükségesnek a kiszervezett tevékenységet végző cégeknél, és nem jellemző, hogy a vizsgálatnak alávetett cég érdekében lemondanának ezekről.

A külső szolgáltatók szempontjából ebben a környezetben kézenfekvő megoldás lehet, ha a rengeteg energiát és időt felemésztő külső audit-vizsgálatok helyett inkább ők maguk kérnek fel egy olyan külső szakértőt, aki képes egyetlen vizsgálat (például "SAS70") keretében ellenőrizni a cég által átvállalt összes feladatot, és hitelesen, a bankok és egyéb ügyfelek elvárásának megfelelően minősíteni a végrehajtásuk módszerét is. A SAS 70, illetve a 2011-től helyébe lépő nemzetközi "ISAE 3402", illetve amerikai "SSAE 16" szabványok olyan egységes audit módszereket nyújtanak, amelyeknek köszönhetően a folyamataikat kiszervező bankok, és egyéb vállalkozások könyvvizsgálói hiteles képet kaphatnak a szolgáltató cégeknél alkalmazott kontrollrendszerről, az információtechnológiai és egyéb kapcsolódó folyamatoknál alkalmazott kontrollok hatékonyságáról - tette hozzá a Deloitte Zrt. szakértője.

Egy ilyen "önként vállalt" szolgáltatói audit lefolytatása mind a tevékenységeiket kiszervező pénzintézetek, mind a szolgáltató cégek szempontjából előnyös lehet. A vállalkozásnak egy évben mindössze egyszer kell komolyabb biztonsági ellenőrzésnek alávetnie magát, amely vizsgálatnak az eredményét akár az összes ügyfelének át tudja adni. A bank számára pedig az elkészült jelentés egyértelmű bizonyosságot nyújt arra vonatkozóan, hogy adatai jó kezekben vannak és komoly, megbízható szolgáltató partnerrel működik együtt. További előnyt jelenthet a bankok számára az, hogy mivel a felügyeleti szerv figyelembe veszi az elkészült auditot, a felügyeleti ellenőrzések is lerövidülhetnek.

Ralph van Uden hangsúlyozta: Természetesen a kiszervezett tevékenységek auditjának megléte nem csupán a bankszektort kiszolgáló vállalatok számára lehet fontos, hanem iparágtól függetlenül szinte bármely szolgáltató cégnek is. A szolgáltatást nyújtó vállalatok így rengeteg időt és energiát megtakarítva bizonyíthatják folyamataik - és a hozzájuk tartozó kontrollok - megfelelő működését, megrendelőik szemében pedig ennek köszönhetően transzparens és megbízható vállalatként jelenhetnek meg.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk