Megjelent: 10 éve

Recept a bunkó főnökökhöz

Az Assessment Systems HR Blog oldalán közzétett cikksorozatának első részéből megtudtuk, milyenek is a főnökök, illetve hányan állják meg a helyüket közülük, most megmutatják, hogyan kezeljük őket.

A bunkó főnökökkel, vagy bármilyen nehéz vezetővel való bánás kulcsa, hogy megértsük őket. A főnökök kiismerése után bemutatjuk, hogyan kezeljük őket.

„A vezetők pont ugyanolyan emberek, mint mindenki: egyediek, de kiszámíthatóak.” – állítja Tomas Chamorro-Premuzic, a Hogan Kutatás és Fejlesztési alelnöke. „A legjobb módon úgy tudod kezelni a főnöködet, ha tudod, miért viselkedik úgy, ahogy. Ezután a viselkedéseddel megfelelhetsz az ő személyiségének.”


Impulzív a főnököd?

Az impulzív főnököket inkább az érzéseik mozgatják, mint az érvek, próbálj rájuk hangolódni. Akkor oszd meg velük az ötleteidet, ha épp izgatottak.

Kreatív a főnököd?

A kreatív főnökök ötletekről ötletekre ugranak, így ne beszélj velük a részletekről, bürokratikus folyamatokról és szabályokról. Értékeld az ötleteit és mutass érdeklődést érdekes javaslatai iránt.

Csendes típus a főnököd?

Tartsd tiszteletben a magánéletét, korlátozd a kommunikációt e-mailekre és jegyzetekre, valamint a kerüld a személyes információk megosztását magadról – kínosan érzik magukat tőlük.

A főnököd hedonista munkamániás?

Ha a főnököd barátkozni akar a beosztottaival és munkatársaival, akkor jobb, ha te is beszállsz a partyba. Mivel a legtöbb kollégád is így tesz, ha te sosem csatlakozol, unalmas, sznob és barátságtalannak fognak tartani.

Idegbeteg a főnököd?

Azoknak a főnököknek, akik folyamatosan stresszesek és aggodalmaskodóak, szükségük van tanácsokra és egy kis empátiára. Szabadítsuk fel őket egy kicsit a nyomás alól, azzal, hogy segítünk nekik abban a munkában, amit utálnak csinálni, valamint, hogy egy megbízható erőforrásnak mutatjuk magunk.

Machiavellista a főnöke?

Ha a főnököd az irodai politika megszállottja, játszd te is a játékot. Lásd el pletykákkal, maradj közel a belső köréhez, de ne bízz benne.

Nárcisztikus a főnököd?

Ezt a fajtát a legkönnyebb felismerni, csupán annyit kell tenni, hogy jó közönség legyél számára, és ő szeretni, majd pedig előléptetni fog cserébe.


Mi van, ha te vagy a bunkó főnök?



A kutatások szerint a vezetők 75 százalékának problémát okoz kezelni a saját viselkedését, tehát amennyiben emberek dolgoznak alattad, elég nagy az esélye, hogy valaki szerint Te is ebbe a kategóriába tartozol. Mit tehetsz ekkor?
Bár a személyiségünk meglehetősen stabil hosszútávon, hiszen hatással voltak rá a gyerekkori emlékeink és génjeink is, ugyanakkor egy jól megtervezett coaching segítségével 25-50 százalékos fejlődést érhetünk el.

Kezdd az önismerettel! A legtöbb ember általában nem ismerni azt, hogy mások hogyan látják őt – ez különösen vezetőkre igaz. A valid megoldások, mint egy személyiségteszt vagy 360 fokos értékelés, egy objektív képet nyújtanak erősségeinkről és gyengeségeinkről.

Kompenzálj alternatív viselkedéssel. Használd a pozitív tulajdonságaidat, a kontraproduktív viselkedésed által megsebzett hírneved javítására. Mivel a pozitív viselkedési formák így többszörösen demonstráltak, a hírneved változásnak fog indulni.

„Az identitás – hogy te mit gondolsz magadról – a viselkedés mozgatórugója, ahogy viselkedsz, az pedig kialakítja a hírneved.” – állítja Robert Hogan, a Hogan Assessment alapítója.

Támogasd a gyengeségeidet. Ha tiszták a gyengeségeid, akkor a leghatékonyabb fejlődési stratégia ennek kompenzálásra lehet további erőforrásokkal.
Tervezd újra a munkád vagy megbízatásod. A legtöbb vezető azért jutott, ahova, mert hasznos volt az egyéni teljesítménye. Ahelyett, hogy hagynák szenvedni a vezetőket, a vállalatoknál gyakran megváltoztatják a munkakövetelményeket, ezzel eltávolítva a kérdéses szerepköröket.

A rossz hír az, hogy nincs egy áltanos megoldás a rossz főnökökre. Ugyanakkor, ha dolgozol azon, hogy megértsd az okokat, a vezetőd személyiségét, könnyebbé teheted a helyzetet. Egy váltás a gyakorlatról, miszerint azt nevezzük ki vezetőnek, aki jónak tűnne, és helyette a valódi vezetői készségeket keressük, nagy eredményeket érhet el a vállalati morálban, csökkentheti a rossz vezetők kiválasztásának kockázatát és még hatékonyabbá, innovatívabbá, de nem utolsó sorban profitábilisabbá teheti cégünket.

Assessment Systems Blog
HR Blog
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Félrement kapcsolat, avagy amikor rossz irányba mennek a dolgok

Mit tehet egy cég, ha megállapodik partnerével, ám a végleges szerződéstervezetet a leendő partner több lényeges ponton átírja? Engedjünk,... Teljes cikk

TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész

Ezúttal arra kereste a választ Gombkötő Marcell a HR Blogon, hogy vajon mi jelenti a legnagyobb kihívást a HR-eseknek a szakmájukban. Teljes cikk

A munkahelyi együttműködés 7 aranyszabálya

Hogyan kell, lehet a munkahelyen viselkedni? Mi az, amire minden szereplőnek egyaránt figyelnie kell, függetlenül attól, hogy mi a beosztása, munkaköre,... Teljes cikk