Megjelent: 1 hónapja

Robotokkal dolgoztatnak és hibrid munkavégzésre térnek át a szolgáltató központok

A szolgáltató központok közül kevesen térnek vissza a pandémia előtti hagyományos munkavégzéshez. A másik fő trend, hogy az SSC-k jelentős része hajtott már végre robotikus folyamatautomatizálást.

Az üzleti szolgáltató központok három legfontosabb szolgáltatási területe a pénzügy, a HR és az informatika. Ezen a funkciókban szerepük folyamatosan növekszik, ám megfigyelhető, hogy egyre több szolgálató központ lép ki megszokott háttértámogatói szerepéből és végez speciálisabb, a teljes cég számára magasabb hozzáadott értékkel bíró tevékenységeket. 2019 óta a beszerzési, ügyfélszolgálati és call center területeken erősítettek a leginkább a cégek a szolgáltatások kihelyezése tekintetében.

A Deloitte felmérésben szereplő központok 82 százaléka multifunkcionális, azaz több mint három tevékenységet végez párhuzamosan. Ez a trend erősödni látszik: a multifunkcionalitás bevételtől függetlenül egyre fontosabb jellemzője a sikeres szolgáltató központoknak.

Ugyancsak meghatározó trend, hogy a cégek a folyamathatékonyságot és a szabványosítást helyezik fókuszba (88%), megelőzve a költségcsökkentést (84%). Megítélésük szerint ugyanis ezek tevékenységük leginkább kézzelfogható eredményei, amellyel értéket teremtenek a teljes cég számára.

Digitalizáció a költségmegtakarítás jegyében

A GBS szolgáltatók gőzerővel dolgoznak különböző digitális megoldások bevezetésén, amelyek kulcsfontosságúak a folyamathatékonyság, a költéscsökkentés és az ügyfélélmény javítása szempontjából. A kimagasló eredménnyel rendelkező központok 72 százaléka már elkezdte folyamatai robotizálását (RPA - Robotic Process Automation), 55 százalékuk vezette be a vállalati erőforrás-tervezést (ERP - Enterprise Resource Planning), 53 százalékuk pedig használ felhőszolgáltatást.

A szervezetek egyre inkább érzékelik az RPA módszerek előnyeit. 2019-ben 9, idén azonban már 20 százalékuk mondta, hogy a megoldásnak köszönhetően 20-40 százalékkal csökkentette költségeit. Fontos kiemelni, hogy azon válaszadók közül, akik az RPA révén 40 százaléknál nagyobb megtakarítást tudtak elérni, 70 százalék egységes ERP rendszert alkalmaz.

A hibrid munkavégzésé a jövő: Magyarország is a top10-ben

Bár a pandémiás időszakot még nem hagytuk a hátunk mögött, a következő időszak egyik legfontosabb kérdése az lesz, hogy milyen módon térünk vissza – illetve nem térünk vissza – az irodai munkavégzéshez. A megkérdezett szolgáltató központok mindössze 9 százaléka preferálná a hagyományos munkavégzést, ezzel szemben 73 százalékuk hibrid modellt tervez bevezetni heti két-három irodai munkanappal. A válaszadók 14 százaléka pedig a távoli munkavégzési modellt támogatja havi néhány irodai munkanappal.

Az új munkavégzési modellek ugyan növelhetik a hatékonyságot és költségmegtakarítási lehetőségeket is hordoznak magukban, az azonban még nem egyértelmű, hogy ezek milyen hatással lesznek a cégkultúrára és az alkalmazottak jólétére, valamint az irodák helyszínválasztására. Utóbbi esetében a szervezetek elsőszámú földrajzi célpontja továbbra is India, fontos azonban kiemelni, hogy Magyarország is bekerült az első 10 leginkább keresett potenciális helyszín közé.

Munkaerő-megtartás: előtérben a vállalati kultúra és az alkalmazottak jóléte

A szolgáltató központok komoly erőfeszítéseket tesznek a vállalati kultúra (77%), az alkalmazottak jóléte (62%) és a rugalmas munkavégzés intézményeinek megerősítésért (62%), hogy a legrátermettebb munkavállalóikat meg tudják tartani. Erre a célra az GBS központok többsége nem hagyományos foglalkoztatási formákat is bevet: egyre többen foglalkoztatnak alkalmi munkaerőt, illetve alkalmaznak részfoglalkoztatást és távmunkát is. Érdekes eredmény, hogy a pénzbeli kompenzáció – beleértve a teljesítményalapú fizetést és az anyagi jellegű támogatást – idén nem kapott akkora hangsúlyt, mint az előző években. A munkaerő-megtartás ezen módszere továbbra is fontos, de inkább már elvárás, mint ösztönző eszköz.

A vállalatoknak egyre nyitottabbá kell válniuk a társadalmi igazságosságot érintő kérdésekben is: a felmérésben részvevő sikeres – háromnál több célkitűzést megvalósító – GBS szervezetek több mint 80 százaléka jelezte, hogy vezetői csapatuk harmada valamely kisebbség tagjaiból és nőkből áll.

Bár a szolgáltatásnyújtási modellek folyamatosan fejlődnek ebben a szektorban, a közelmúlt eseményei miatt egyre nagyobb az elmozdulás a globális, multifunkcionális koncepción és a virtuális vagy távoli munkavégzésen alapuló modellek alkalmazása felé. A legsikeresebb szolgáltató központok módszeresen kutatják tevékenységük azon területeit, ahol kihasználva az belső szolgáltatás és az outsourcing modellek előnyeit, nagyobb hozzáadott értéket teremtenek a vállalatoknak. Hagyományos tevékenységi körük bővítése mellett olyan speciális módszereket fejlesztenek ki, mint az adatelemzésen alapuló üzleti intelligencia, a digitalizáció, valamint az ügyféléletciklus elemzése. Ezzel olyan környezetet teremtenek, ahol az új képességek gyorsan átadhatók, így belső és külső ügyfeleik sikerességéhez is hozzá tudnak járulni” – mondta Lukács Eszter, a Deloitte Magyarország SSC szektorért felelős igazgatója.

 

fotó: pexels

  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Projekt alapú foglalkoztatás távmunkában - ez lehet a jövő?

Mit takar az "at home modell"? Mit jelent határok nélkül dolgozni, nyitott közegben, ahol kizárólag a kompetenciák számítanak, a sokszínűség pedig... Teljes cikk

Céges autó: vásárlás vagy lízing?

Ha egy vállalkozásnak autóra van szüksége hosszabb távon, akkor többféle módon juthat hozzá. Készpénzért megvásárolja, hitelt vesz fel rá,... Teljes cikk