kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Szervezetfejlesztés KKV szinten: mire figyeljünk?

A hazai kis- és középvállalatok egyik komoly kihívása, hogy hogyan biztosítsák a folyamatos és dinamikus fejlődést. Az egyik kulcs a szervezet folyamatos fejlesztése lenne.

A szervezetfejlesztés nem csak a nagyvállalatok privilégiuma. A tévhitekkel ellentétbenKKV szinten is kritikus fontosságú ennek megléte és megléphető feladat a kellően felkészült vállalkozói szférának. Meglepően gyors és látványos eredményeket hoz a megfelelően előkészített szervezetfejlesztési folyamat.  Mutatunk néhány területet, amire érdemes figyelni!

A vezető legyen a fejlődés motorja!

Visszatérő probléma a KKV-k jelentős részénél a vezetők menedzsment tudásának hiánya. Sok esetben az adott céget egy, az iparágában tapasztalt szakember alapítja és a napi operatív munkavégzés mellett nem jut idő a vezetői kompetenciák fejlesztésére. Napjainkban is jellemző a kényszervállalkozók dinamikus fejlődése a magas szakmai tudás és iparági ismereteknek köszönhetően, viszont a vezetés ilyen esetekben leginkább intuitív módon történik.

Másik gond a delegálás hiánya szokott lenni a vezetők részéről, egyszerre túl sok feladatok vállalnak magukra, ami felemészti őket. A stratégiai tervezésre már sem idő, sem energia nem marad. A feladatok kiszervezése mind cégen belül, mind alvállalkozóknak alapvetően fontos a jobb szervezetté válás útján. Ha ez megtörténik, akkor marad idő az önképzésre legyen szó szervezetfejlesztési tanfolyamról, coachingról vagy projektmenedzsmentről.

A vezető kerülje az érzelmi alapú döntést!

Szintén visszatérő probléma a szervezetfejlesztésben csekély tapasztalattal rendelkező vezetőknél, hogy impulzívan és érzelmi alapon hoznak döntéseket bizonyos esetekben. 

Tetten érhető ez akár egy már meghozott döntés visszavonásánál is, amikor a változást nem viszik végig a kollégáknál tapasztalható ellenállás miatt. Erre lehet és kell is számítani nagyobb volumenű átalakítások, fejlesztések esetében. 

Egyik lehetséges megoldás az ilyen helyzetek kezelésére, hogy már a változások tervezésébe is aktívan bevonjuk az érintett kollégákat, de szintén segít a változások inkrementális azaz részletekben történő bevezetése is - ha a folyamat erre alkalmas.

kkv-k

A fontos területeket fejlesszük!

A KKV szektor anyagi forrásai szinte minden esetben szűkösebbek, mint a nagyvállalatoknál. Emiatt kiemelten fontos, hogy átgondoltan történjen a szervezetfejlesztés és valóban azok a területek legyenek fejlesztve, ahol a befektetés meg tud térülni. 

Általánosságban elmondható, hogy ilyen terület a munkaszervezés átalakítása, ugyanis a KKV-k esetében ez tipikusan alacsonyan szervezett terület a felmérések alapján. A legtöbb vállalkozás folyamatai és tevékenysége nem elég hatékony, sok esetben nincsenek meghatározva pontosan a feladatkörök és a felelősségi szintek. Ez magával vonja, hogy az ellenőrzés és a teljesítmény mérése is ellehetetlenül, ami negatívan hat a hatékonyságra is. Ezért érdemes a fejlesztést ezen a ponton kezdeni.

Az automatizáció fejlesztése és minél szélesebb körű bevezetése a másik kulcsmomentum. Hiszen az erőforrások minden tekintetben (anyagi és emberi) korlátozottan állnak rendelkezésre. Viszont a napi ügyvitel és bizonyos folyamatok automatizálása azonnal jelentős eredményeket tud hozni.

A fenti területek természetesen csak javaslatok, a lényeg, hogy pontosan azonosítsuk a szervezeti korlátokat, és ezek fejlesztését tűzzük ki célul.  

Érjenek össze a szálak!

A szervezetfejlesztés lehetséges további buktatója, amikor a folyamatok a végén valahogy nem érnek össze. Emiatt fontos, hogy olyan egységes rendszer kerüljön megtervezésre és kialakításra, amelyben az információk visszakereshetők. Valamint az összefüggések világosak és jól dokumentáltak.

Legyen szakértelem a tervezésnél

A megfelelő felmérés, tervezés, kivitelezés és ellenőrzés különösen fontos, mivel a szervezetfejlesztési projektek az egész vállalkozás életét befolyásolják.

Érdemes szakértőt bevonni a folyamatba, és nagyon előnyös az is, ha a vezető részt vesz egy célirányos  tanfolyamon (például PMP - Project Management Professional), így megérti a változtatások szükségességét, a folyamat szakaszait és megismerkedik a lehetséges nehézségekkel. 

 

képek forrása: freepik.com

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Könnyű munka otthonról" - ezért kell vigyázni az álláshirdetésekkel

Otthonról végezhető munkáról szóló valótlan álláshirdetések miatt vádat emelt az ügyészség egy férfi ellen - tájékoztatta a Somogy Vármegyei... Teljes cikk

Ekkora nyugdíjkiegészítést kaphat az a nagyszülő, aki az óvoda helyett vigyáz az unokájára

Újszerű megoldással állt elő a dolgozó szülők problémájára a horvátországi Szamobor város önkormányzata. Mivel a helyi óvodákban és... Teljes cikk

Hogyan találj tökéletes megoldást a tárgyak tárolására?

Az otthonokban gyakran találkozunk a mindent beborító rendetlenséggel – ruhák, sporteszközök, karácsonyi kiegészítők halmazaival. Mindez könnyen... Teljes cikk