Megjelent: 14 éve

Szervezeti szintű stresszkezelési módszerek

Adatok és tények a stresszről

A European Commission legfrissebb felmérése szerint több mint 147 millió munkavállaló gondolja azt, hogy számára túl gyors a munkahelyén tőle megkövetelt munkavégzési tempó, továbbá állandó nyomás alatt érzi magát a túl sok és szoros határidő miatt. Az Egyesült Nemzetek Szervezetének 1992-ben közzétett riportja, a munkahelyi stresszt a huszadik század népbetegségének nevezete. A NIOSH (National Institute for Occupational Safety and Health) felmérése alapján pedig a munkavállalók 40 százaléka nyilatkozta azt, hogy munkája nagy stresszt jelent számára, 25 százalékuk, pedig az első helyen jelölte meg stressz-forrásnak. A dolgozók háromnegyede véli úgy, hogy manapság a stressz hatványozottabban van jelen életében, mint egy évtizeddel ezelőtt. A felmérés további következtetése, hogy sokkal inkább a stressz tehető felelőssé az egészségügyi károsodásért és nem a családi problémák vagy a pénzügyi nehézségek.

Stresszmenedzsment vs szervezeti szintű stressz-kezelés

A munkahelyi stressz-kezeléssel kapcsolatos elméletek két részre oszthatóak. Az egyik szervezeti változáshoz köti a streszmentesítést és tanácsadó, illetve szervezetfejlesztő bevonásával javítja a munkahelyi körülményeket és ezáltal csökkenti a stresszt. A másik megközelítés pedig a stresszmenedzsment, amely az egyén szintjén célozza meg a stressz megszüntetését és a káros hatásainak csökkentését.

1. A szervezeti szintű stresszkezelésbe tartozik a munka stresszes aspektusainak feltérképezése (például a túlzott teljesítmény szemlélet, egymásnak ellentmondó elvárások, konfliktushelyzetek, stb.), majd a feltárt stresszor megszűntetésére és csökkentésére irányuló stratégia kidolgozása. A szervezeti szintű stresszkezelés előnye, hogy közvetlenül a stressz gyökereire fejti ki hatását és a szervezetet átfogó program segítségével kezeli a negatív helyzetet. Negatívuma, hogy a vezetés ellenérzését válthatja ki, mivel a napi munka során már kialakult rutintevékenységeket kérdőjelez meg és esetenként értékel át, mindemellett nagy hangsúlyt helyez a szervezeti változásokra és változtatásokra is.

2. A stresszmenedzsment általában egy munkavállalókat támogató programból (EAP = employee assistance program) valamint stresszmenedzsment tréningek sorozatából áll. A stresszmenedzsment tréningek illetve a munkavállalói támogató program között az a különbség, hogy az utóbbi egyéni tanácsadásra és konzultációra épül, míg az előbbi time-management tréningeket és relaxációs gyakorlatokat tartalmaz. Mindkettőre igaz ugyanakkor, hogy a dolgozó személyes munkahelyi és magánéleti problémáira, stresszforrásaira fókuszál és ezek együttesen fedik le a stresszmendzsment fogalmát. A stresszmenedzsment tréningek gyorsan és hatékonyan csökkentik a stressz olyan tüneteit mint az idegesség, feszültség vagy izomgörcsök. Előnyeik közé tartozik továbbá az is, hogy nem drága és viszonylag könnyen kivitelezhető, semmilyen extra felszerelés nem szükséges hozzájuk. A programnak azonban van két nagy negatívuma. Az egyik, hogy a tréningek jótékony hatása gyakran rövidtávon érezhető, hosszú távon az egyént érintő negatívumok kiújulhatnak. A másik, hogy mivel a munkavállalóra fókuszálnak ezek a programok és nem a környezetre, így a stressz-forrását érintetlenül hagyják.

Az egészséges munkakörnyezet, profitorientált és versenyképes szervezet, elégedett és produktív munkavállalók, valamint egy stresszmentes munkakörnyezet kialakításához szükség van nemcsak a szervezeti változásra, hanem az ezt kiegészítő stresszmenedzsment tréningek alkalmazására is. Nem elég önmagában sem a szervezet átalakítása, sem az egyéni szinten alkalmazott stresszkezelési technikák használata.

Hogyan változtassunk a szervezeten annak érdekében, hogy megelőzzük a munkahelyi stresszt?

A munkahelyi stressz leggyakoribb oka, hogy az egyén saját teljesítményéről kialakított képe alapján úgy érzi, nem tud megfelelni az elvárásoknak, hogy a vele szemben támasztott követelmények meghaladják teljesítőképességét. Éppen ezért elsősorban arra kell fókuszálni, hogy a dolgozók képességei és munkabírása összhangban legyen a megkövetelt teljesítménnyel. A munkakörök kialakítása során pedig figyelembe kell venni, hogy a munkavállalók ösztönözve legyenek a személyes képességeik kiaknázásában, kellően motiváltak legyenek a munkájukban. A dolgozók által végzendő feladatokat pontosan definiálni kell, csakúgy mint a felelősségi köröket. Amennyiben lehetséges, minél inkább be kell vonni a dolgozókat az olyan döntésekbe és tevékenységekbe, amelyek hatással vannak a munkájukra. A karrierfejlődésükbe. illetve be kell avatni őket a jövőbeli munkájukat érintő tervekbe, ezzel csökken a munkavállaló bizonytalanságérzete, ugyanakkor nő a komfortérzete. A szociális tevékenységeknek teret kell adni a munkakörnyezetben, ezzel javul a kommunikáció és gördülékenyebbé válik a munkatársak együttműködése is.

A munkahelyi stressz megelőzése és kezelése kapcsán ugyanakkor nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nincsen jó vagy rossz stresszmegelőző program, nem lehetséges konkrét megoldásokat vagy akcióterveket meghatározni. A sokféle probléma és számtalan szervezeti felépítés és szituáció lehetetlenné teszi univerzális tanácsok létjogosultságát. Vezérelvek és általános nézetek léteznek ugyan, de kellő fenntartásokkal kell őket kezelni.

Melyek a minimum teendők a stresszmenedzsment program beindítása előtt?

Ahogy az előző sorokban említettük konkrét akciótervet nem lehet ajánlani, viszont vannak olyan lépések és előkészítő tevékenységek, amelyek a hatásos stresszmenedzsment program lételemei.

Ezek a teljesség igénye nélkül a következőkben foglalhatók össze:
  • tudatosítani kell a szervezet tagjaiban a stressz meglétét (okait, az ezzel járó költségeket és a szükséges kontrollfolyamatokat);
  • biztosítani kell a felsővezetői réteg támogatását és a program melletti elkötelezettségét;
  • ki kell alakítani a munkavállalói részvételt és elkötelezettséget, amelyre a program minden fázisának alapkövetelménye;
  • biztosítani kell a szükséges technikai kapacitást a stresszmenedzsment program bevezetése előtt (pl. a speciális tréningek megszervezése, vagy tanácsadók bevonása a szervezetbe)

    Miután ezeket az alaplépéseket megtettük, térhetünk rá a probléma-orientált megoldási javaslatokra és szervezeti tervek kidolgozására, valamint ezzel párhuzamosan a dolgozók támogatására, a személyre szabott tréningek és konzultációk szervezésével. Hogy a dolgozó maga milyen trükköket vethet be, melyek az egyén szintjén alkalmazott stresszmentesítő technikák és milyen tréningek léteznek manapság, az következő cikkünk témája lesz.

    Mohácsi Györgyi, HR Portal
    • 2021.06.14DEKRA Felnőttképzési konferencia A globális képzési piac meghatározó szereplőjeként fontos számunkra, hogy ügyfeleink képzéseinek tervezéséhez és megszervezéséhez a lehető legtöbb támogatást adhassuk. A 2021. január 1-től hatályos, az OKJ-t felváltó új képzési rendszerrel életbelépő új folyamatok minden munkáltatót érintenek, akik munkavállalóik részére képzéseket szerveznek. Hogy segítsük az eligazodást, illetve iránymutatást nyújthassunk az új képzési rendszerrel kapcsolatban, INGYENES webkonferenciát tartunk a témában. Részletek Jegyek
    • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
    • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
    • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    A turizmus szakmáit népszerűsítő kampányt indított az MTÜ

    A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kisfilmekkel, imázsvideóval, új weboldallal elindította szakmanépszerűsítő kampányát, kiemelt cél az... Teljes cikk

    Félig lecserélt állománnyal várja az újranyitást a biztonsági szektor

    A turizmus, a vendéglátás és a rendezvények újraindulása a biztonsági szektort is több mint egy éve nem látott, komoly kihívás elé állítja. A... Teljes cikk

    Járvány: Elképesztő teljesítményt nyújtottak a mentősök

    A járvány bő egy éve alatt 1,2 millió esetet láttak el és 155 ezer koronavírus-fertőzöttet vittek kórházba a mentők - mondta az Országos... Teljes cikk