Megjelent: 5 éve

Tegeződni központilag tilos

A személyes viszonyom a tegeződés-magázódás – egyébként kulturálisan erősen meghatározott – problémaköréhez igencsak ellentmondásos. Az egyik szülőtárs kezet nyújtott első nap a nálánál tíz évvel minden bizonnyal fiatalabb tanítónőnek, majd jelezte bizonytalanságát, hogy tegeződnek-e vagy magázódnak. Mire a tanárnő határozottan magázni kezdte őt és hozzátette, hogy sajnos központilag, igen, ezt a szót használta,“központilag” megtiltották a tegeződést a szülő és a pedagógus között. Ligeti György szervezetfejlesztő iskolakezdő sorozatának újabb írása.

A katonaságnál a bevonuló újoncokat, a már régebb óta szolgáló “öreg katonák” szocializálják katonának. Az eskütételig, azaz a bevonulástól számított egy hónapon keresztül tiltott a tegeződés. Miért a párhuzam? Mert a hadsereg totális intézmény, mely lényege az ellenség legyőzése, az eszköz pedig az egyén teljes beolvasztása a csoportba, a feltétlen engedelmesség, az individuum eltüntetése, az identitás elpárologtatása az öltözködés, a megszólítás, a hajviselet, az időbeosztás részletekig menő előírásán keresztül.

A pedagógus rendkívül nehéz helyzetben van, hiszen két irányból is nyomás helyeződik rá. A szülő szeretne a maga – olykor suta módján – személyesebb viszonyba kerülni vele, míg a megélhetést biztosító “központ” mind durvább előírásokkal szabályozza a működését.

A közoktatást – az adóforintokból – finanszírozó hatalom azzal indokolja a formák minden részletre kiterjedő előírását, hogy a diákoknak meg kell tanulniuk a másik tiszteletét, az oktatásnak az öltözködéssel, köszönési formákkal megadni a rangot (tegnap könyörgött az osztálytanító három csomag A/4-es papírért). Ez így volt huszonöt és ötven éve is. És ma már láthatjuk is közállapotainkon a tisztelet kicsikart formáját.

Az iskola világa az a munkahely, ahol a közalkalmazott ezer és ezer írott szabály között lavírozva jól teszi, ha betartja az informális, a sugalmazott, a jogszabályban le nem írt (mert le nem írható) kereteket is.
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
„Az MSZP nyugdíjprogramja igazságosabb a jelenlegi rendszernél” - válasz Bán Andrásnak

Hétfőn cikket közöltünk Bán András szociálpolitikustól, aki az MSZP nyugdíjprogramját vette nagyító alá. Többek között azt írta, hogy... Teljes cikk

Aki válaszol: Csépai Martin

HR Szubjektív rovatunkban Csépai Martin, a Deloitte HR Tanácsadási Üzletág vezetője kérdez, miután válaszolt Friedl Zsuzsa, a Magyar Telekom Chief... Teljes cikk

Úttörőnek lenni nehéz

Bár annak idején az úttörők tizenkét pontjában – a jelenleg még a munkaerőpiacot uraló X-generációsok talán még emlékeznek rá –... Teljes cikk