Megjelent: 10 hónapja

Top 5 trend 2021-ben a cafeteriában

A korábbi évekhez képest több a kérdőjel a cégeknél, hogyan is nézzen ki az idei cafeteriarendszer. A covidjárvány hullámzása nehézzé teszi a tervezést. Itt a nem szokványos utak keresésének az ideje. Bemutatunk öt trendet, valamint egy új juttatási elemet, amit közvetlenül a munkavállaló családtagja használhat.

1. Rutin helyett forgatókönyvekkel készüljünk


Más hozzáállás lesz idén nyerő a HR-esek között a juttatások tervezésénél. A covidhelyzet miatt rendkívül nehezen tervezhető a jövő. Például nem tudható, mikor lesznek lazítások a járványhelyzetben, mikor nyitnak ki az éttermek, a szállodák, a szórakozóhelyek. “Rutin helyett több forgatókönyvvel kell készülni, és akár egy-két napon belül az aktuális lehetőségekhez igazítani a juttatásokat” - mondja Szendrő Tamás, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatója.  Hozzáteszi, hogy minden korábbinál fontosabb lett a rugalmasság, a HR-esek pedig keresik az újdonságokat, az adott helyzetre legjobban reagáló juttatási elemeket.

Fata László juttatási szakértő szerint, ha nyáron “kinyílik” az ország, akkor a legnépszerűbb elem, a SZÉP Kártya jól használható kikapcsolódásra (nyaralás, szórakozás, szabadidő, étterem), ráadásul június 30-ig a munkáltató 16,5 százalékos közteherrel adhatja szállásra 400 ezer, vendéglátásra 265 ezer, szabadidőre 135 ezer forintos keretösszegig. Ha nem, vagy korlátozott lesz a mozgás, akkor viszont fontosabbak lehetnek más juttatások, például az otthoni munkavégzés támogatása, járványügyi szűrések. A változó helyzetet már tavaly megtapasztalhatták a munkavállalók, amikor az adómentesen adható kulturális és sportrendezvényekre szóló belépők keretét nem tudták az év elején tervezett mértékben felhasználni.

2. Vizsgáljuk a munkavállalók igényeit


Fontos felmérni azt is, hogy mire van a munkavállalóknak igénye. Fata László arra figyelmeztet, hogy ez cégenként, korosztályonként eltérő, így nem spórolható meg a beszélgetés, vagy kérdőíveken az igények felmérése. Bevonhatók ebbe a középvezetők is, akik közelebb dolgoznak a munkavállalókhoz, mint a HR vagy a felsővezetés. Nem érdemes azonban csak dolgozói érdeklődés alapján, csak választható juttatási csomagot összeállítani. A sikeres juttatásoknál figyelni kell a munkáltatói célokra is. Home office-ban dolgozóknál például fontos lehet a hatékony munkát lehetővé tevő munkaállomás, egy ergonomikus szék vagy egy gyors netkapcsolat, amit nem biztos, hogy mindenki beleválogatna a cafeteria keretébe.

A családtagokról is gondoskodni akar a munkavállaló
Mit tehet egy vállalat a koronavírus-járvány idején, a gazdasági nehézségek közepette, hogy segítse a dolgozóit? Milyen eszközei vannak, illetve lesznek 2021-ben a támogatási lehetőségek kiaknázására, milyen megváltozott társadalmi igényeket kell kielégítenie a béren felüli juttatások rendszerének? Milyen szerep jut ebben a munkavállaló családtagjainak támogatásának? - a többi között erre keresték a választ a pénzügyi és HR-szakemberek egy juttatási szakértő segítségével egy online kerekasztal-beszélgetésen decemberben. Részleteket a webinárról ide kattintva talál.


3. Fontosabb lesz a biztonság és a családtagok támogatása


Az Edenred Magyarországon tavaly novemberben kutatást készített, amelynek egyik legfontosabb eredménye: előtérbe került a munkavállalóknál a biztonság, a megkérdezettek kétharmada válaszolta azt, hogy anyagilag segíti családtagjait. Erre az igényre született meg a cég új kártyacsaládja, amely február 1-jétől elérhető. Ennek lényege: a munkaadó közvetlenül a munkavállaló családtagjait támogatja. A munkaadó a támogatást a családtag nevére kiállított kártyán teszi elérhetővé, amit aztán a hozzátartozó meghatározott termékkörök vásárlására használhat (készpénzre nem válthat). A termékkörök igazodnak az egyes csoportok költési szokásaihoz és mindennapi szükségleteihez. A juttatás az adójogszabályokban “egyéb jövedelem” kategóriában adózik (37,76 százalékkal). Szendrő Tamás megjegyzi, hogy egy ilyen típusú támogatás azt üzeni a dolgozónak, hogy a cég valóban odafigyel rá és reagál az aktuális helyzetére, ezáltal erősítheti a munkavállaló elköteleződését.

Edenred családi kártyák - A modern megoldás
Az Edenred platformja az egyik legnépszerűbb a tranzakciós megoldások és a kártya alapú a juttatások piacán. Az Edenred mindennapi társ a munka világában, amely több mint 850 000 vállalati ügyfél kiszolgálásával 50 millió munkavállalót és 2 millió elfogadóhelyi partnert köt össze a világ 46 országában.
Magyarországon több ezer munkáltató és több százezer munkavállaló ismeri és használja naponta a cég termékeit és megoldásait. A vállalat szolgáltatásai a hazai piacon is kiszolgálják a munkavállalói juttatások, eladás- és vásárlásösztönző megoldások, szociális juttatások területein felmerülő igényeket a legmodernebb Mastercard kártyás megoldásokon és hagyományos papír alapú utalványokon keresztül. (x)


4.Fókuszban az egészségmegőrzés


Szendrő Tamás és Fata László is úgy látja, hogy a járványhelyzet felértékelte az egészségmegőrzést. A járványügyi szűrővizsgálat adómentes juttatási elemként való megjelenése ráirányította a figyelmet a már egy ideje szintén adómentesen adható oltásokra (minden védőoltásra vonatkozik a kullancstól az influenzáig), amit korábban kevesen használtak. Az egészségbiztosítási szolgáltatások népszerűségének növekedése pedig már a covid előtt megfigyelhető volt.

5. Erősödőben a fix juttatások


A Cafeteria TREND most lezárult, több mint 600 munkaadó részvételével zajlott felmérésének az eredménye, hogy a szervezetek 36 százaléka nettó rendszerben adja a juttatásokat, ami érezhető elmozdulás a korábbi évek 26 százalék körüli szintjéhez képest. Ez azt jelenti, hogy a munkaadó befizeti a teljes közterhet a kiadott juttatás után, nem vonják le az adót a munkavállaló keretéből. Fata László az eredményt úgy kommentálta, hogy ez a fix juttatások erősödését is jelzi. A cégek általában számukra és a munkavállaló számára is fontos elemeknél alkalmazzák ezt az elszámolási módot.
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Milyen juttatásra vágynak a kékgalléros dolgozók?

Időszakos bónuszt vagy prémiumot szeretnének leginkább a kékgalléros munkavállalók - derül ki egy kutatásból. Teljes cikk

300 ezer forint a SZÉP-kártyán, jövőre 10%-os béremelés a Volánbusznál

Öt év alatt 50% felett emelte a béreket a Volánbusz, idén nettó 300 ezer forint került minden munkavállaló SZÉP-kártyájára. Jövőre átlag... Teljes cikk

Rekordokat döntöget a Szép-kártya felhasználás

A feltöltést és a költéseket tekintve is rekord eredményeket ért ez júliusban a turizmus motorjának számító Szép-kártya, amely a korábbiakhoz... Teljes cikk