Megjelent: 5 éve

Cafeteria 2021: mindennél fontosabb szeretteink támogatása

A koronavírus-járvány trendfordulót hozott a dolgozói preferenciákban: a többség a jólét helyett alapszükségletekre költ és családtagjait támogatja. A cégeknek ezt cafeteriarendszereikben is le kell reagálniuk - hangzott el a HR Portál Fókuszban a megélhetési juttatások! című kerekasztal-beszélgetésén csütörtökön.

Mit tehet egy vállalat a koronavírus-járvány idején, a gazdasági nehézségek közepette, hogy segítse a dolgozóit? Milyen eszközei vannak, illetve lesznek 2021-ben a támogatási lehetőségek kiaknázására, milyen megváltozott társadalmi igényeket kell kielégítenie a béren felüli juttatások rendszerének? Milyen szerep jut ebben a munkavállaló családtagjainak támogatásának? - a többi között erre keresték a választ a pénzügyi és HR-szakemberek egy juttatási szakértő segítségével az online kerekasztal-beszélgetésen.

Az Edenred Magyarország idén novemberben több mint 1600 munkavállaló megkérdezésével készített felmérést arról, miként érintette őket, milyen elvárásaik annak a juttatási rendszerekkel szemben. A kutatás adatai rávilágítottak arra, hogy a megváltozott körülmények között megnőtt a családtagok támogatását szolgáló lehetőségek szerepe, ugyanakkor a válaszokban a meglévő támogatási rendszerek hiányosságai is kiütköztek. Miközben a jelenlegi helyzetben kevesebben és kevésbé tudják igénybe venni például a rekreációra, a szabadidő aktív eltöltésére irányuló juttatásokat, az érdeklődés az olyan megoldások felé fordult, amelyek a családtagok támogatását teszi lehetővé, sőt, ösztönzik azt.

Fata László juttatási szakértő szerint a 2020-as és a 2021-es év is azt várja a munkáltatóktól, hogy folyamatosan, mégis professzionálisan alkalmazkodjanak a dinamikusan változó helyzethez: „Az »improvizációhoz« elengedhetetlen, hogy előre fel legyünk készülve az egyes lehetőségekre. Nem csak az üzleti környezet, hanem a munkavállalói igények is folyamatosan változhatnak. Egyik héten az otthoni iroda kialakítása, a következőn az egészség, majd aztán a nehéz helyzetbe került családtagok segítése lehet a munkavállalói fókuszban.” A szakértő szerint a jó juttatási csomag összeállításához munkáltatói célok és a munkavállalói igények összehangolása a kulcs. Így a siker záloga, hogy az adott üzleti környezetben a munkáltató megismerje az éppen aktuális munkavállalói igényeket, és saját céljai mellett ehhez igazítsa a kínálatot.
A leggyakoribb támogatási forma a bevásárlás és a készpénzes segítségA leggyakoribb támogatási forma a bevásárlás és a készpénzes segítség

A kutatás alátámasztotta, a megkérdezettek - döntően aktív munkavállalók - 73 százaléka jelenleg is támogatja egy vagy több családtagját (főként a gyerekeket, a házas- és élettársakat, illetve a szülőket), ugyanakkor a támogatott családtagokkal a szűk többség (53%) nem él közös háztartásban. A támogatás fő formája a családtagok részére végzett bevásárlás, de gyakori a készpénz, illetve átutalás formájában nyújtott segítség is. Erre a válaszadók zöme a jövedelmének 5-20 százalékát költi, de egytizedük esetében 50 százalék fölött van a családtagok támogatására szánt jövedelemarány. Azok esetében, akik szívesen segítenének ezen a módon a családtagjaiknak - és szükség is lenne rá a családjukban - a legtöbben (31%) azért nem teszik, mert nem telik rá. A támogatottak a segítséget jellemzően élelmiszerre, ruhára, gyógyszerre és rezsire költik, vagyis ezek a családtagok közötti transzferek láthatóan az alapvető szükségletek kielégítését szolgálják, és például egy rugalmas, kártyás juttatási megoldás útján is fedezhetőek lennének.
Munkavállalói felmérés béren kívüli juttatások témábanA többség örülne a családtagokat közvetlenül támogató juttatási eszköznek

A támogatások szerepe olyan jelentős, az igény pedig annyira kézzelfogható, amit egy jól működő juttatási rendszer kialakításánál nem lehet figyelmen kívül hagyni. Erre utal az is, hogy a családtag-támogatás lehetőségét a munkavállalók el is várják. Csaknem kétharmaduk szerint a munkáltatónak is feladata a munkavállalók családtagjainak támogatása, 77%-uk - ha lehetősége lenne rá - szívesen választana olyan juttatási formát, amelyet közvetlenül megoszthat a családtagjaival, négyből hárman pedig olyan munkahelyen szeretnének dolgozni, ahol adott ez a családközpontú juttatási forma.
„A SWIETELSKY Magyarország 2021-ben is olyan béren kívüli juttatásokat igyekszik biztosítani a munkavállalói számára, ahol - akár a SZÉP kártyán, akár az Egészségpénztáron, vagy akár az Iskolakezdési támogatáson keresztül - közvetlenül vagy közvetetten a családtagokat is tudja támogatni” - hívta fel a figyelmet a panelbeszélgetésen Zóka József, a SWIETELSKY Magyarország Kft. HR vezetője.

Azt a kutatás kérdéseire érkezett válaszok is egyértelművé tették, hogy egy rugalmas, a valós igényeket követő és tényleges élethelyzetekre megoldást kínáló juttatási rendszer kézzelfogható HR-előnyöket nyújthat a munkáltatóknak is. Hasonló véleményen van Tóth Kinga is, a DIEGO Kft. HR specialistája.

„A koronavírus-járvány következtében kialakult gazdasági helyzetben a béren kívüli juttatások lehetőségeinek, választható elemeinek bővítésével hozzájárulhatunk a munkavállalók, családtagjaik, közvetlen hozzátartozóik változó szükségleteinek hatékony támogatásához. A juttatási rendszerek rugalmas alakításával a munkáltatók is pozitív hatásokat érhetnek el munkavállalóik körében” - erősítette meg Tóth Kinga.

„A juttatások adják meg a kompenzációs rendszerek rugalmasságát, és egy ilyen változó környezetben, mint a mostani, épp ezt a rugalmasságot kell kihasználni. Az igény szerintünk és a társadalom szerint is egyértelmű. Nemhiába tűzte a kormányzat is a zászlajára a családok támogatását. Mi, az Edenred részéről mindent megteszünk, hogy a munkavállalói igény a legkisebb energiabefektetéssel realizálható legyen: létrehoztunk speciális termékeket, körbejártuk az adókörnyezetet, dolgozunk az adminisztrációs teher csökkentésén, de tény, hogy a döntés maga és a megvalósítás egy újabb erőpróba lehet a HR-eseknek - összegzett Szendrő Tamás, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatója. Szendrő Tamás egyúttal bemutatta új terméküket, a gyerek, társ, szülői költéseket támogató új kártyatípusokat, amely januártól lesz elérhető.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rejtett adócsapdák céges autóknál – rengeteg cég bukik el rajta!

A munkavállalók számára gyakori juttatási forma a céges autó, de az ezzel kapcsolatos áfakezelés számos kihívást és buktatót rejt a... Teljes cikk

SZÉP-kártya: így változtak a költések tavalyhoz képest

A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévben, mint tavaly - ismertette a Nemzetgazdasági... Teljes cikk

Mire költenek a SZÉP-kártyások? - így vásárolunk húsvétkor

A húsvéti időszakban kiemelt szerepet kapnak a SZÉP-kártyák, melyekkel egyebek mellett vendéglátóhelyeken, hotelekben is lehet fizetni. Tavaly és... Teljes cikk