Megjelent: 8 éve

Tudjuk, mit tettél tavaly télen, avagy a céges buli buktatói és lehetőségei

A - szó szerint - önfeledt viselkedés hellyel-közel megérthető: végre szigorú kötöttségek nélkül, a cég kontójára lehet mulatni, az egész évben keményen hajtó csapat elengedheti magát, kiereszti a gőzt. Sokan egyenesen rákészülnek a céges bulira, enyhül a frusztráció, egyetlen görbe este erejéig elmosódik a céges hierarchia, lehet kicsit hercigeskedni, flörtölni, beizzítják a motorokat a mókamesterek. Egy rutinos munkavállaló azonban ilyenkor sem felejti el, hogy a formabontó szituáció ellenére bizony vállalati rendezvényen van. És nagyon vékony a mezsgye a sok évig emlékezetes hecc, valamint a céges karrier előmenetelét ellehetetlenítő skandalum közt.

A személyes márkaépítés korában jó, ha mindnyájan tisztában vagyunk vele: amiről fénykép, digitális lenyomat keletkezik, az a továbbiakban nem kontrollálható. Az internetre, közösségi média felületeire kikerülő képek sokszorozódnak egy pillanat alatt, letörölhetetlenek, kiirthatatlanok. Ezért is az egyetlen mód, hogy elkerüljük a botrányos képeken való szereplést, ha magát a botrányt is elkerüljük. Nem a céges bulin kell annyira elengednünk magunkat, hogy erről legyen mindenki számára nevezetes az este. Ne próbáljuk meg a munkáltatót kiinni a pénzéből, ne vegyünk elégtételt a cégen töménytelen tömény formájában. Ráadásul, ha valaki teljesen kivetkőzik magából, annak híre sokáig elkíséri, az internetes lenyomatok, illetve az oral history archívum az új helyen is utoléri az illetőt.

A pocsolyarészegséggel, vagy más tudatmódosító eszközzel összefüggő vállalhatatlan magatartás persze nem az egyetlen veszély a személyes márkaépítés szempontjából. Az emelkedett hangulatban sokan kaphatnak őszinteségi rohamot, sokan érzik úgy, hogy kérlelhetetlen politikai álláspontjukat kell ismertetni vagy, hogy itt az ideje rasszista, homofób viccgyűjteményük prezentálásának, esetleg egyszer s mindenkorra beolvasnak a főnöküknek, szerelmet vallanak a legmenőbb értékesítőnek, akivel amúgy szóba sem mernek állni egy átlagos hétköznapon, előléptetést, fizetésemelést próbálnak szóba hozni, mindközönségesen: égetik magukat. A carpe diem - élj úgy, mintha nem lenne holnap - a céges keretek közt nem kifizetődő stratégia, mert bizony lesz másnap, és ezekből a másnapokból sokkalta több van, mint az ünnepnapokból.

Az árnyoldalak mellett az év végi rendezvények kiváló önmenedzselési lehetőségekkel is kecsegtetnek, tanácsos inkább ezekre koncentrálni. A személyes márkaépítés tekintetében nem csak elkerülendő csapdákat rejt egy-egy ilyen este. A céges karácsony nem az üzleti terv kialakításának és az új értékesítési csatorna kidolgozásának időpontja, engedjük el a szakmai témákat, kapcsoljuk ki az üzleti énünket, mutassuk meg, hogy nyitottak vagyunk, bírjunk másról is eszmét cserélni, mint a legszűkebben vett szakmai kérdésekről. Használjuk ki az évente egyszer-kétszer előálló alkalmat, hogy olyanokkal is szóba elegyedhetünk, akikkel nem szoktunk, hierarchiától kivételesen teljesen függetlenül építhetjük a cégen belüli kapcsolatrendszerünket, olyan dolgokat mutathatunk be az érdeklődési körünkkel, hobbijainkkal kapcsolatban, amiről addig csak kevesen tudtak házon belül. Ez által megjegyezhetőek, beazonosíthatóak lehetünk még akkor is, ha esetleg a beosztásunk, vagy a ránk bízott felelősségi kör nem különösebben egyedi.

A rendezvény kiváló lehetőség arra, hogy igazi csapatemberként nyilvánuljunk meg. Kényelmesebb, de nem kifizetődő a Savanyú Jóska attitűd, nem érdemes hülye viccekkel széttrollkodni a cég életét feldolgozó kvízt, rossz bemondásokkal megakasztani a beszédet mondó kollégát, kint elbújva dohányozni a vacsora alatt, csak nehogy beszélgetni kelljen. És akkor még nem is beszéltünk a táncról, a partiban való részvételről. Az ilyen alkalmak csapatkohéziót generálnak, közös emlékeket alakítanak ki, kár kimaradni belőlük, ha hosszabb távon sikeresek akarunk lenni a cég berkein belül. Egyszóval ne mi legyünk azok, akikre tíz év múlva is emlékeznek, mert belehánytunk a töltött káposztás üstbe, de azok se, akik a desszert közben angolosan hazaólálkodnak. Mulassunk, de ésszel.


Bőhm Kornél
kommunikációs szakértő
a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója

  • 2021.12.07Babér Panoráma - Online bérszámfejtési konferencia Tekintsen ki velünk a legfontosabb tb- és bérszámfejtést érintő jogszabályváltozásokra a BaBér és az Abacus szervezésében megvalósuló Panoráma 2022 Bérszámfejtési Konferencián. Az egész napos szakmai előadások során neves előadók értelmezik a 2022. évre vonatkozó szja, kötelező egészségbiztosítás, tb fedezeti rendszer és a munkáltatói járulékbevallások vonatkozó jogszabály-változásait. Részletek Jegyek
  • 2021.12.10joee tesztesemeny2 tesztesemény2 Részletek Jegyek
  • 2021.12.13Mentorált képzési forma – Jó a munkavállalónak, jó a munkáltatónak Ha egy kollégát megkérdezünk arról, hogy miből van egyre kevesebb, akkor nagy valószínűséggel az „idő” hangzik el válaszként. Részletek Jegyek
  • 2022.01.04HAPPY NEW WORK! meetup Vajon 2022 milyen kihívásokat tartogat a számunkra, ki hogyan látja a munka(végzés) jövőjét, milyen akadályokkal szembesülhetünk és hogyan készülhetünk fel mindezekre? Ha érdekel a téma, akkor regisztrálj a KÜRT Akadémia ingyenes, online meetupjára! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Így kezeljük a gyászt a munkahelyen - Péter története

Nagyon sokat tud jelenteni egy gyászolónak, ha az őt ért érzelmi sokk után nem marad egyedül. Sokan küzdünk azzal, hogy nem tudjuk, mit is... Teljes cikk

Vállalati mentorként segítene a Decathlon

3 évvel ezelőtt indította el a Decathlon az Autisták Országos Szövetségének (AOSZ) segítségével a Csendes nyitvatartást, mellyel az autizmussal... Teljes cikk

A felsővezetők a LinkedInen építik a márkát

Egyre több magyar felsővezető használja aktívan a LinkedInt a TOP50 hazai nagyvállalat körében – derült ki az Uniomedia most megjelent, a szakmai... Teljes cikk