Megjelent: 12 éve

Tudjuk, mit tettél tavaly télen, avagy a céges buli buktatói és lehetőségei

Ha el akarod kerülni, hogy olyan fotók keringjenek rólad az interneten, amelyeken meztelenül őrjöngesz részegen egy szökőkútban, akkor ne őrjöng részegen és meztelenül egy szökőkútban. A marketinges aranyköpést nem árt, ha már a céges karácsonyi buli előtt az eszünkbe véssük. Nem egyedülálló eset a világtörténelemben, hogy a céges "ereszdelahajam" után egy-egy munkatárs szégyenében legszívesebben föld alá süllyedve fogalmaz meg körlevelet. Sőt, vezetői pozícióból való kilépéssel is találkoztam ilyen szégyenfolt miatt. Bőhm Kornél írása.

A - szó szerint - önfeledt viselkedés hellyel-közel megérthető: végre szigorú kötöttségek nélkül, a cég kontójára lehet mulatni, az egész évben keményen hajtó csapat elengedheti magát, kiereszti a gőzt. Sokan egyenesen rákészülnek a céges bulira, enyhül a frusztráció, egyetlen görbe este erejéig elmosódik a céges hierarchia, lehet kicsit hercigeskedni, flörtölni, beizzítják a motorokat a mókamesterek. Egy rutinos munkavállaló azonban ilyenkor sem felejti el, hogy a formabontó szituáció ellenére bizony vállalati rendezvényen van. És nagyon vékony a mezsgye a sok évig emlékezetes hecc, valamint a céges karrier előmenetelét ellehetetlenítő skandalum közt.

A személyes márkaépítés korában jó, ha mindnyájan tisztában vagyunk vele: amiről fénykép, digitális lenyomat keletkezik, az a továbbiakban nem kontrollálható. Az internetre, közösségi média felületeire kikerülő képek sokszorozódnak egy pillanat alatt, letörölhetetlenek, kiirthatatlanok. Ezért is az egyetlen mód, hogy elkerüljük a botrányos képeken való szereplést, ha magát a botrányt is elkerüljük. Nem a céges bulin kell annyira elengednünk magunkat, hogy erről legyen mindenki számára nevezetes az este. Ne próbáljuk meg a munkáltatót kiinni a pénzéből, ne vegyünk elégtételt a cégen töménytelen tömény formájában. Ráadásul, ha valaki teljesen kivetkőzik magából, annak híre sokáig elkíséri, az internetes lenyomatok, illetve az oral history archívum az új helyen is utoléri az illetőt.

A pocsolyarészegséggel, vagy más tudatmódosító eszközzel összefüggő vállalhatatlan magatartás persze nem az egyetlen veszély a személyes márkaépítés szempontjából. Az emelkedett hangulatban sokan kaphatnak őszinteségi rohamot, sokan érzik úgy, hogy kérlelhetetlen politikai álláspontjukat kell ismertetni vagy, hogy itt az ideje rasszista, homofób viccgyűjteményük prezentálásának, esetleg egyszer s mindenkorra beolvasnak a főnöküknek, szerelmet vallanak a legmenőbb értékesítőnek, akivel amúgy szóba sem mernek állni egy átlagos hétköznapon, előléptetést, fizetésemelést próbálnak szóba hozni, mindközönségesen: égetik magukat. A carpe diem - élj úgy, mintha nem lenne holnap - a céges keretek közt nem kifizetődő stratégia, mert bizony lesz másnap, és ezekből a másnapokból sokkalta több van, mint az ünnepnapokból.

Az árnyoldalak mellett az év végi rendezvények kiváló önmenedzselési lehetőségekkel is kecsegtetnek, tanácsos inkább ezekre koncentrálni. A személyes márkaépítés tekintetében nem csak elkerülendő csapdákat rejt egy-egy ilyen este. A céges karácsony nem az üzleti terv kialakításának és az új értékesítési csatorna kidolgozásának időpontja, engedjük el a szakmai témákat, kapcsoljuk ki az üzleti énünket, mutassuk meg, hogy nyitottak vagyunk, bírjunk másról is eszmét cserélni, mint a legszűkebben vett szakmai kérdésekről. Használjuk ki az évente egyszer-kétszer előálló alkalmat, hogy olyanokkal is szóba elegyedhetünk, akikkel nem szoktunk, hierarchiától kivételesen teljesen függetlenül építhetjük a cégen belüli kapcsolatrendszerünket, olyan dolgokat mutathatunk be az érdeklődési körünkkel, hobbijainkkal kapcsolatban, amiről addig csak kevesen tudtak házon belül. Ez által megjegyezhetőek, beazonosíthatóak lehetünk még akkor is, ha esetleg a beosztásunk, vagy a ránk bízott felelősségi kör nem különösebben egyedi.

A rendezvény kiváló lehetőség arra, hogy igazi csapatemberként nyilvánuljunk meg. Kényelmesebb, de nem kifizetődő a Savanyú Jóska attitűd, nem érdemes hülye viccekkel széttrollkodni a cég életét feldolgozó kvízt, rossz bemondásokkal megakasztani a beszédet mondó kollégát, kint elbújva dohányozni a vacsora alatt, csak nehogy beszélgetni kelljen. És akkor még nem is beszéltünk a táncról, a partiban való részvételről. Az ilyen alkalmak csapatkohéziót generálnak, közös emlékeket alakítanak ki, kár kimaradni belőlük, ha hosszabb távon sikeresek akarunk lenni a cég berkein belül. Egyszóval ne mi legyünk azok, akikre tíz év múlva is emlékeznek, mert belehánytunk a töltött káposztás üstbe, de azok se, akik a desszert közben angolosan hazaólálkodnak. Mulassunk, de ésszel.


Bőhm Kornél
kommunikációs szakértő
a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit

Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk

Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk