Új módszerek a vezetőfejlesztésben
A csoportos coaching, még inkább az action learning új gyakorlatnak számítanak a vezetőfejlesztésben, és még viszonylag kevesen élnek azzal a lehetőséggel, hogy ezeket a fejlesztési formákat beépítsék képzési terveikbe. Cikkünkből kiderül, mit érdemes tudni ezekről a hatékony eszközökről.
A csoportos coachingban leginkább vezetési (esetleg szakmai) témákat beszélnek meg kis csoportban (4-6 fő). A csoportnak valójában nem kell egy csapatnak lennie, mert a tagok nem csapatcélokért dolgoznak. Jöhetnek akár különböző szervezeti részlegektől, azonban jobb, ha nagyjából azonos (vezetői) tapasztalati háttérrel rendelkeznek.
A csoport bizonyos időközönként (4-6 hét) találkozik, amikor is minden tag rendelkezésére áll adott idő (30-60 perc), amikor az ő témájával foglalkoznak. A témák nagyon különbözőek lehetnek, például hogyan tartsa fenn a motivációt a csapatán belül, miként ösztönözze a konfliktusban lévő munkatársai közötti együttműködést, hogyan kövesse nyomon a teljesítést, hogyan álljon ki határozottabban bizonyos helyzetekben. A vezető coach feladata, hogy facilitálja a folyamatot (pl. kérdéseket tesz fel, ellenőrzi a megértését, összefoglalja az elhangzottakat), miközben a csoporttagok is kérdéseikkel, esetenként saját tapasztalataik megosztásával aktívan közreműködnek. A csoportos coaching hozadéka kettős, egyrészről támogatja a tagokat abban, hogy elérjék egyéni céljaikat az általuk felvetett témákat illetően, másrészt olyan coachingtechnikákat sajátíthatnak el, melyekkel más helyzetekben is támogathatják mások fejlődését.
Az action learning egy olyan vegyes tanulási módszer, melynek középpontjában valós üzleti (esetleg szervezeti) feladat vagy projekt áll, melynek megoldási folyamatába egyéni tanulást és fejlődést ösztönző elemeket is beépítenek. Éppúgy, mint a csoportos coaching esetén, itt is csoporttagok dolgoznak együtt, külső vagy belső coach facilitálásával. A csoporttagok lehetnek különböző beosztásúak és más-más területeken dolgozó munkatársak, de a csoportos coachinggal ellentétben itt a csoportcélokért is dolgoznak.
A hangsúly azonban nemcsak azon van, hogy ezeket elérjék, hanem ugyanolyan mértékben azon is, hogy tanuljanak és fejlődjenek a folyamat közben. A valós projekt minden fázisát (pl. projekttervezés, -indítás, egyes szakaszok, befejezés) felhasználják az egyéni fejlődésre. A vezető coach feladata többek között, hogy a csoport figyelmét folyamatosan az elérendő célokra irányítsa, megfigyelje a csoportdinamikát és arról visszajelzést adjon, ösztönözze a csapatmunkát, segítse a tagokat az egymásnak adott visszajelzésekben.
Az action learning módszer során a résztvevők megtanulják, hogyan tudnak hatékonyan együttműködni és párbeszédet folytatni. A folyamatos visszajelzések miatt a résztvevőknek erősödik az önismerete és gyakran a magabiztosság-érzete, valamint kezdeményezőbbé és felelősségteljesebbé válnak a projekt végére. Az action learning továbbá lehetőséget nyújthat olyan készségek fejlesztésére, mint pl. tervezés, problémamegoldó gondolkodás, befolyásolás, előadói készségek. Az action learning magában foglalhat egyéni és/vagy csoportos coachingelemeket.
Csoportos coachingot akkor érdemes igénybe venni, ha a szervezet célja például a coachingkultúra kialakítása, vagy egyénre szabottan, nagyon célirányosan és költséghatékonyan szeretne több vezetőt egy időben támogatni, illetve a hagyományostól eltérő módon szeretné segíteni az együttműködést különböző részlegek között. Az action learning módszert akkor érdemes alkalmazni, ha adott egy valós feladat vagy projekt, amit a csapatnak el kell végeznie, és a folyamatot egyben a saját fejlődésükre is szeretnék felhasználni. Ha azonban csak rövid idő áll rendelkezésre a projektcélok elérésére, akkor meggondolandó, hogy érdemes-e ebbe belefogni, mert az állandó visszajelzések és szükség esetén az új viselkedésformák begyakorlása hosszabb folyamatot vesz igénybe.
Kránitz Éva vezetői coach
Coaching Partner
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk
- Miért nem hoznak gyakran eredményeket a munkahelyi jólléti programok? 9 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 9 hónapja
- Ismét indul az ösztöndíjas Net-Coach képzés 10 hónapja
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 11 hónapja
- Karriertanácsokat ad és felkészíti az állásinterjúkra az egyetemistákat a mesterséges intelligencia 12 hónapja
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 12 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 13 hónapja
- A konfliktuskerülés megöli a mikroinnovációt és ezzel csökkenti a termelékenységet 1 éve
- Coaching szakértő - Ábri Judit, MA, MCC, ACTC 1 éve
- TOP vállalati képzések: fókuszban az elkötelezettség, a vezetőfejlesztés és a mentális egészség 1 éve
- Több mint 27 éves HR vezetői tapasztalatát viszi be a Corvinus képzésébe 1 éve