Szilágyi Katalin
Megjelent: 8 éve

Üzleti tanácsok minden évszakra

Mindenre van megoldás, minden helyzetből van kiút - ezzel a mottóval zárni az évet soha jobbkor nem is lehetne, mint a mostani, elhúzódó válságos időben. Persze könnyű ezt mondani, cselekedni nehezebb. Nem is állítja Károlyi László, hogy mindig könnyen jön az ötlet, vagy, hogy nem kell százszor is átgondolni, mielőtt meghozunk egy sorsfordító döntést. Viszont azt állítja, hogy a máshol bevált, "indigószerűen" átvett módszerek nem biztos, hogy mindenkinél ugyanúgy működnek, meg kell találni a saját utunkat. Különösen igaz ez a vezetőkre, hiszen az ő feladatuk, hogy megtalálják a megoldást a válságból való kilábalásra. A szerző elmondása szerint ezek a gondolatok inspirálták a könyv megírására, és arra, hogy megossza mindazt a tudást, tapasztalatot, amit húszéves vezetői pályafutása alatt, valamint a Legrand vezérigazgatójaként szerzett.

Károlyi László 60 menedzsment történetet tár az olvasó elé, négy fejezetbe rendezve. Érdekesség, hogy minden fejezet egy vendégkönyvvel zárul, amelyben ismert személyiségek - Dr. Vilmányi Márton, a Szegedi Egyetem Közgazdaságtudományi Karának dékánja, Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke, Román Sándor, az Experidence alapítója és művészeti igazgatója, Szabó György, a Sanoma vezérigazgatója - írják le kapcsolódó gondolataikat.

Az ötperces, gondolatébresztő történetek gyakorlatilag a vezetői lét valamennyi aspektusával foglalkoznak, és olyan tanulságokat szűrhet le belőlük az olvasó, amelyekre építhet, olyan gondolatok születhetnek meg benne, amelyeket később tettekre válthat. Károlyi László ehhez az életből merít példákat, párhuzamokat állít például a sport, a politika, az élővilág és a vállalatvezetés között, menedzser szakirodalmat idéz, de több történetében szerepelnek film-, könyv- vagy meseélmények is, amelyek segítenek értelmezni cselekedeteinket, döntéseinket. Megoldásokat kapunk a vállalatirányítás, a stratégiaépítés kapcsán felmerülő kérdéseinkre, nehéz helyzetek kezelésére, és nemcsak a szerző környezetében látott valós sztorikon keresztül, hanem saját, megélt élményei által. Ettől lesz nemcsak a könyv mondanivalója, hanem maga Károlyi László is hiteles, emberi. A topvezető, aki el meri mondani kétségeit, tévedéseit, és nem fél megosztani másokkal is sikereket hozó stratégiáit, döntéseit.

Miért is hasznos ez? Mert egész életünket, eredményeinket meghatározza, hogy miként döntünk egy-egy szituációban. Egy vezetői döntésen pedig az egész vállalat, dolgozók sorsa múlhat. Több történetből is megtudhatjuk, mire hagyatkozzon a vezető, ha döntés elé kényszerül, és mi lesz az eredménye, ha egy adott helyzetben nem hoz meg egy lépést. A szerző szerint egy-egy helyes döntésben sokat segíthet egy belső tükör, amelynek használata önismeretet, és helyzetfelismerő képességet igényel, de az sem mindegy, a vezető milyen tükröt tart mások elé.

Erről szól például az Elő a tükrökkel! című történet, melyből megtudhatjuk, Károlyi László hogyan birkózott meg egy 30 fős, "nehézfiúkból" álló csapat vezetésével úgy, hogy a környezete nem sok reményt fűzött az eredményes működéshez, tekintve, hogy a nagy elvárásokhoz kevés bér társult. Károlyi László az egyenes beszéd híve, ezért felvázolta a csapatnak a helyzetet, elmagyarázta, milyen munkakörülmények között, milyen elvárásokkal, milyen bérekre lehet számítani más vállalatoknál, azaz "kidomborította a javukra írható pozitívumokat, illetve a mások számlájára írható negatívumokat". A tükörjáték pedig bejött neki, mert négy évig vezette sikeresen ezt a csapatot.

Egy másik történetben azzal szembesít bennünket, mennyire fontos, hogy a vezető összerendezze a működéshez szükséges feltételeket és szereplőket. Mindannyian szerepeket játszunk életünk során, így a munkahelyünkön is. A vállalat eredménye pedig nagymértékben függ attól, milyen szerepekben tűnünk fel, ami viszont attól függ, mi az érdekünk.

Vannak persze rendkívül kényelmetlen helyzetek is egy vállalat életében, ilyen az elbocsátás vagy a bércsökkentés. A rossz hírek hozójáról pedig ismerjük a mondást. Nos, Károlyi László úgy véli, mégsem szabad halogatni ezeket a nehéz beszélgetéseket, mert úgysem lehet elkerülni, ugyanakkor nem mindegy, hogyan esünk át ezeken. A Nehéz beszélgetések című történet egyik szereplője saját bőrén érezhette, mi lesz akkor, ha nem ül le időben beszélni az elbocsátásra ítélt dolgozókkal. Nemcsak hogy vitába keveredett, egyenesen fizikai félelmet érzett, ha arra gondolt, személyesen kell felmondania egy impulzív, nagydarab csoportvezetőnek. A kellemetlen beszélgetéstől végül a vezérigazgató mentette meg ezt a vezetőt, de jelen volt és le kellett vonnia a tanulságokat.

A történetek sorában helyet kaptak olyan témák is, mint a kommunikáció, az érzelmi intelligencia, a prezentálás, képzések, időgazdálkodás, de az is kiderül, mitől működik jól egy csapat, és hogy a Legrand vezérigazgatója szerint hogyan lehet összeolvasztani a gondolatot, a kreativitást és a benchmarkingot. Ráadásként pedig a szerző abba is beavat, milyen személyes fejlődésen kell végigmenni ahhoz, hogy jó vezetőkké váljunk.

Az Üzleti évszakok könnyen befogadható ismereteket nyújt, valamennyi történetből sugárzik Károlyi László vezetői hitvallása, amely előtérbe helyezi az embert, amely nélkül a nagy gépezet sem működik. A kötetnek ezért talán az lehet az egyik pozitív üzenete, hogy az üzleti életben mind nagyobb értékké lesz a humánum, a humán erőforrás. A másik útravaló, hogy a változások elengedhetetlen részei életünknek és ebben Károlyi László szerint lehetőségek is rejlenek. Nem véletlenül utal a könyv címe is a természetben zajló körfogásra. Az ősz a váltás, a változás időszaka, a tél a kényszerpihenő, a megoldások keresésének és a latolgatásnak az időszaka, a tavasz már a tervezés és a megvalósítás, míg a nyár az aratás és a jól eső pihenés időpontja. A szerző szerint csak akkor tudjuk az üzlet téli hidegét és nehézségeit elfogadni és ezekre megoldásokat keresni, ha a tavaszra koncentrálunk, ha bízunk abban, hogy minden helyzetből találhatunk kiutat vállalatunk számára.

Károlyi László célja, hogy arra ösztökélje a vezetőket, ne csak mások kárából tanuljanak, lessék el a hasznosítható fogásokat is. Döntsenek úgy, hogy közben őrizzék meg hitelességüket, emberségüket, vezetői tekintélyüket. És ha hisznek is abban, amit csinálnak, akkor az eredmények sem váratnak magukra.

Üzleti évszakok, 359 oldal
Alinea Kiadó
Károlyi László
  • 2021.05.12SAP Human Experience Summit Miért fontos, hogy a vállalatok a munkavállalókat helyezzék tevékenységük középpontjába? Hogyan növelhető a kollégák hatékonysága és elkötelezettsége egy világméretű járvány idején? Ezekre a kérdésekre is választ ad az SAP Human Experience Summit. A közép-kelet-európai régió HR-eseinek szóló rendezvény interaktív virtuális élményt kínál független és SAP szakértők előadásaival, valamint vállalatok vezetőinek kerekasztal-beszélgetéseivel. A konferencia ingyenes, csupán regisztálni kell. Csatlakozik? Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Sofőr feladatai

A sofőr feladatai a gépjárművezetőével, gépkocsivezetőével megegyeznek. Hozzájuk hasonlóan személygépkocsit vagy tehergépjárművet vezetnek... Teljes cikk

Már gyerekként az ügyvédi irodába ment „haza” - így telik egy nemzetközi ügyvéd egy napja

Koppány Olivér, ügyvéd tavaly tért vissza az Egyesült Államokból Magyarországra, mert úgy érezte felkészült a feladatra, hogy néhány éven... Teljes cikk

„Az elején tartottam a feszültségektől” - így dolgozik egy házaspár a Praktikernél

Fügediné Szidor Bernadett lassan 18 éve, míg férje Fügedi Zsolt 12 éve dolgozik a Praktiker barkácsláncnál. Bernadett a szerszám-, míg Zsolt a... Teljes cikk