Szilágyi Katalin
Megjelent: 8 éve

Üzleti tanácsok minden évszakra

images

Mindenre van megoldás, minden helyzetből van kiút - ezzel a mottóval zárni az évet soha jobbkor nem is lehetne, mint a mostani, elhúzódó válságos időben. Persze könnyű ezt mondani, cselekedni nehezebb. Nem is állítja Károlyi László, hogy mindig könnyen jön az ötlet, vagy, hogy nem kell százszor is átgondolni, mielőtt meghozunk egy sorsfordító döntést. Viszont azt állítja, hogy a máshol bevált, "indigószerűen" átvett módszerek nem biztos, hogy mindenkinél ugyanúgy működnek, meg kell találni a saját utunkat. Különösen igaz ez a vezetőkre, hiszen az ő feladatuk, hogy megtalálják a megoldást a válságból való kilábalásra. A szerző elmondása szerint ezek a gondolatok inspirálták a könyv megírására, és arra, hogy megossza mindazt a tudást, tapasztalatot, amit húszéves vezetői pályafutása alatt, valamint a Legrand vezérigazgatójaként szerzett.

Károlyi László 60 menedzsment történetet tár az olvasó elé, négy fejezetbe rendezve. Érdekesség, hogy minden fejezet egy vendégkönyvvel zárul, amelyben ismert személyiségek - Dr. Vilmányi Márton, a Szegedi Egyetem Közgazdaságtudományi Karának dékánja, Kovács Patrik, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke, Román Sándor, az Experidence alapítója és művészeti igazgatója, Szabó György, a Sanoma vezérigazgatója - írják le kapcsolódó gondolataikat.

Az ötperces, gondolatébresztő történetek gyakorlatilag a vezetői lét valamennyi aspektusával foglalkoznak, és olyan tanulságokat szűrhet le belőlük az olvasó, amelyekre építhet, olyan gondolatok születhetnek meg benne, amelyeket később tettekre válthat. Károlyi László ehhez az életből merít példákat, párhuzamokat állít például a sport, a politika, az élővilág és a vállalatvezetés között, menedzser szakirodalmat idéz, de több történetében szerepelnek film-, könyv- vagy meseélmények is, amelyek segítenek értelmezni cselekedeteinket, döntéseinket. Megoldásokat kapunk a vállalatirányítás, a stratégiaépítés kapcsán felmerülő kérdéseinkre, nehéz helyzetek kezelésére, és nemcsak a szerző környezetében látott valós sztorikon keresztül, hanem saját, megélt élményei által. Ettől lesz nemcsak a könyv mondanivalója, hanem maga Károlyi László is hiteles, emberi. A topvezető, aki el meri mondani kétségeit, tévedéseit, és nem fél megosztani másokkal is sikereket hozó stratégiáit, döntéseit.

Miért is hasznos ez? Mert egész életünket, eredményeinket meghatározza, hogy miként döntünk egy-egy szituációban. Egy vezetői döntésen pedig az egész vállalat, dolgozók sorsa múlhat. Több történetből is megtudhatjuk, mire hagyatkozzon a vezető, ha döntés elé kényszerül, és mi lesz az eredménye, ha egy adott helyzetben nem hoz meg egy lépést. A szerző szerint egy-egy helyes döntésben sokat segíthet egy belső tükör, amelynek használata önismeretet, és helyzetfelismerő képességet igényel, de az sem mindegy, a vezető milyen tükröt tart mások elé.

Erről szól például az Elő a tükrökkel! című történet, melyből megtudhatjuk, Károlyi László hogyan birkózott meg egy 30 fős, "nehézfiúkból" álló csapat vezetésével úgy, hogy a környezete nem sok reményt fűzött az eredményes működéshez, tekintve, hogy a nagy elvárásokhoz kevés bér társult. Károlyi László az egyenes beszéd híve, ezért felvázolta a csapatnak a helyzetet, elmagyarázta, milyen munkakörülmények között, milyen elvárásokkal, milyen bérekre lehet számítani más vállalatoknál, azaz "kidomborította a javukra írható pozitívumokat, illetve a mások számlájára írható negatívumokat". A tükörjáték pedig bejött neki, mert négy évig vezette sikeresen ezt a csapatot.

Egy másik történetben azzal szembesít bennünket, mennyire fontos, hogy a vezető összerendezze a működéshez szükséges feltételeket és szereplőket. Mindannyian szerepeket játszunk életünk során, így a munkahelyünkön is. A vállalat eredménye pedig nagymértékben függ attól, milyen szerepekben tűnünk fel, ami viszont attól függ, mi az érdekünk.

Vannak persze rendkívül kényelmetlen helyzetek is egy vállalat életében, ilyen az elbocsátás vagy a bércsökkentés. A rossz hírek hozójáról pedig ismerjük a mondást. Nos, Károlyi László úgy véli, mégsem szabad halogatni ezeket a nehéz beszélgetéseket, mert úgysem lehet elkerülni, ugyanakkor nem mindegy, hogyan esünk át ezeken. A Nehéz beszélgetések című történet egyik szereplője saját bőrén érezhette, mi lesz akkor, ha nem ül le időben beszélni az elbocsátásra ítélt dolgozókkal. Nemcsak hogy vitába keveredett, egyenesen fizikai félelmet érzett, ha arra gondolt, személyesen kell felmondania egy impulzív, nagydarab csoportvezetőnek. A kellemetlen beszélgetéstől végül a vezérigazgató mentette meg ezt a vezetőt, de jelen volt és le kellett vonnia a tanulságokat.

A történetek sorában helyet kaptak olyan témák is, mint a kommunikáció, az érzelmi intelligencia, a prezentálás, képzések, időgazdálkodás, de az is kiderül, mitől működik jól egy csapat, és hogy a Legrand vezérigazgatója szerint hogyan lehet összeolvasztani a gondolatot, a kreativitást és a benchmarkingot. Ráadásként pedig a szerző abba is beavat, milyen személyes fejlődésen kell végigmenni ahhoz, hogy jó vezetőkké váljunk.

Az Üzleti évszakok könnyen befogadható ismereteket nyújt, valamennyi történetből sugárzik Károlyi László vezetői hitvallása, amely előtérbe helyezi az embert, amely nélkül a nagy gépezet sem működik. A kötetnek ezért talán az lehet az egyik pozitív üzenete, hogy az üzleti életben mind nagyobb értékké lesz a humánum, a humán erőforrás. A másik útravaló, hogy a változások elengedhetetlen részei életünknek és ebben Károlyi László szerint lehetőségek is rejlenek. Nem véletlenül utal a könyv címe is a természetben zajló körfogásra. Az ősz a váltás, a változás időszaka, a tél a kényszerpihenő, a megoldások keresésének és a latolgatásnak az időszaka, a tavasz már a tervezés és a megvalósítás, míg a nyár az aratás és a jól eső pihenés időpontja. A szerző szerint csak akkor tudjuk az üzlet téli hidegét és nehézségeit elfogadni és ezekre megoldásokat keresni, ha a tavaszra koncentrálunk, ha bízunk abban, hogy minden helyzetből találhatunk kiutat vállalatunk számára.

Károlyi László célja, hogy arra ösztökélje a vezetőket, ne csak mások kárából tanuljanak, lessék el a hasznosítható fogásokat is. Döntsenek úgy, hogy közben őrizzék meg hitelességüket, emberségüket, vezetői tekintélyüket. És ha hisznek is abban, amit csinálnak, akkor az eredmények sem váratnak magukra.

Üzleti évszakok, 359 oldal
Alinea Kiadó
Károlyi László
  • 2020.09.24Adókonferencia Jöjjön el a SALDO Adókonferenciájára és ismerje meg az új TB törvény szabályait, valamint a külföldi partnereivel kötött szerződések ÁFA előírásait! Szerezzen biztos tudást, kreditpontokat, tájékozódjon szakértőinktől. Országosan 7 helyszínen várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
5 új szakma, ami trendi az álláspiacon

Ki is az a vendégélmény-menedzser a Mekiben? Kiből lesz employer brand specialist? Miben segít a Z generációs szakértő? A technológiai fejlődés és... Teljes cikk

Alig maradt szabadsága a fizikai dolgozóknak

A koronavírus miatti leállások következményeként mind márciusban, mind áprilisban a szokásos napok dupláját töltötték szabadságon a fizikai... Teljes cikk

Hogyan változott az informatikai szakemberek élete a koronavírus-járvány következtében?

Az AppDynamics tanulmánya szerint a válaszadók 81 százalékának pályafutásuk során a járványhelyzet okozta az eddigi legnagyobb technológiai kihívást. Teljes cikk