Megjelent: 3 éve

Van, hogy kívülről kell segíteni a változást

A szervezeti változásokat gyakran akkor sem könnyű keresztülvinni, ha az hosszú távon a cég és a munkavállaók érdekében áll. A változásoktól a többség tart, egyenesen fél, mert fenyegetésként éli meg. Nehéz a megszokásoktól szabadulni, ezért néha nem árt, ha ebbe külső közreműködőt is bevon a szervezet.

Ahhoz, hogy a szervezeti változás sikeresen menjen végbe, számos akadályt le kell küzdeni a különböző vállalati szinteken. Ehhez kidolgozott változásmenedzsment stratégiára van szükség, amely a rendszereket, folyamatokat is érinti.

1. Véget kel vetni a régimódi szervezeti kultúrának

Korábban a szervezeti kultúrában a „gondolkodók” álltak a vállalati hierarchia csúcsán, míg a „végrehajtók’ helyezkedtek el az alján, ez a modell azonban a technológia változások következtében már nem állja meg a helyét. A csapatoknak gyorsnak, rugalmasnak és önállónak kell lenniük, ebbe a munkamódszerbe viszont nem fér bele a mikromenedzsment, a csapatok tagjainak képesnek kell lenniük az önálló döntések meghozatalára. Ezért a hatékony szervezeti változásba minden érdekeltet be kell vonni.

2. Mit vagyunk hajlandók feladni? 

A változáshoz általában viselkedésváltozásra van szükség, korábbi megszokások, gyakorlatok feladására. Fontos meghatározni, hogy melyek azok a gyakorlatok, amelyektől a szervezet meg akar válni, és ehhez milyen változások szükségesek.

3. Kik lesznek a változás nagykövetei?

Van, hogy külső változáskezelő projektmenedzserre van szükség ahhoz, hogy újra megteremtse a kommunikációt a szervezet azon területei között, ahol az elakadt. Ha például egy gyors növekedés miatt egyes szervezeti részlegek között megszakad az operatív kapcsolat, akkor egy külső szereplő, agilis módszertannal, az autonómiára építve állíthatja helyre a működést. 

4. A szervezeti struktúra összehangolása

Ki kell alakítani a különböző szervezeti egységekben az autonómiát, amely aztán lehetőséget teremt arra, hogy a nagy egész rugalmasabban és gyorsabban működjön. Ezért fontos, hogy a szervezet minden egyes tagja tisztában legyen a nagy közös célhoz kapcsolódó miérttel és hogyannal. Ezt kell a vezetőknek hatékonyan közvetíteniük, hogy aztán a mindennapi döntéshelyzetekben a csapatok megfelelően tudjanak önállóan döntést hozni. A vezetőnek pedig legyen bizalma áthelyezni ezt a felelősséget az ő kezükbe.

Sokszor ezeknek a változásoknak a végrehajtásához fontos, hogy rendelkezésre álljon egy külső katalizátor, egy külső szem, egy interim vezető, aki a változásmenedzsment készségeit kifejezetten ezekre a folyamatokra tréningezte. Aki azért van a vállalatnál, átmenetileg, hogy a céget az átalakuláson keresztülvigye. A cél, hogy a szervezet a folyamat során egy magasabb, hatékonyabb működési szintre érjen el, az interim pedig át tudja adni a stafétát egy a folyamat közben felkészített belső vezetőnek, vagy az újonnan érkező vezetőnek, aki készen kapja a megváltozott struktúrát. 

Forrás

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok"

A fenti mondat Orbán Gábortól, a Richter Gedeon CEO-jától származik, aki a Mathias Corvinus Collegium vezetői konferenciáján beszélt Csányi Attila... Teljes cikk

Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő

Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk

Már a másodiknál jön a harmadik generációs átok?

Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk