Szerző: HR Portal
Megjelent: 3 éve

Van, hogy kívülről kell segíteni a változást

A szervezeti változásokat gyakran akkor sem könnyű keresztülvinni, ha az hosszú távon a cég és a munkavállaók érdekében áll. A változásoktól a többség tart, egyenesen fél, mert fenyegetésként éli meg. Nehéz a megszokásoktól szabadulni, ezért néha nem árt, ha ebbe külső közreműködőt is bevon a szervezet.

Ahhoz, hogy a szervezeti változás sikeresen menjen végbe, számos akadályt le kell küzdeni a különböző vállalati szinteken. Ehhez kidolgozott változásmenedzsment stratégiára van szükség, amely a rendszereket, folyamatokat is érinti.

1. Véget kel vetni a régimódi szervezeti kultúrának

Korábban a szervezeti kultúrában a „gondolkodók” álltak a vállalati hierarchia csúcsán, míg a „végrehajtók’ helyezkedtek el az alján, ez a modell azonban a technológia változások következtében már nem állja meg a helyét. A csapatoknak gyorsnak, rugalmasnak és önállónak kell lenniük, ebbe a munkamódszerbe viszont nem fér bele a mikromenedzsment, a csapatok tagjainak képesnek kell lenniük az önálló döntések meghozatalára. Ezért a hatékony szervezeti változásba minden érdekeltet be kell vonni.

2. Mit vagyunk hajlandók feladni? 

A változáshoz általában viselkedésváltozásra van szükség, korábbi megszokások, gyakorlatok feladására. Fontos meghatározni, hogy melyek azok a gyakorlatok, amelyektől a szervezet meg akar válni, és ehhez milyen változások szükségesek.

3. Kik lesznek a változás nagykövetei?

Van, hogy külső változáskezelő projektmenedzserre van szükség ahhoz, hogy újra megteremtse a kommunikációt a szervezet azon területei között, ahol az elakadt. Ha például egy gyors növekedés miatt egyes szervezeti részlegek között megszakad az operatív kapcsolat, akkor egy külső szereplő, agilis módszertannal, az autonómiára építve állíthatja helyre a működést. 

4. A szervezeti struktúra összehangolása

Ki kell alakítani a különböző szervezeti egységekben az autonómiát, amely aztán lehetőséget teremt arra, hogy a nagy egész rugalmasabban és gyorsabban működjön. Ezért fontos, hogy a szervezet minden egyes tagja tisztában legyen a nagy közös célhoz kapcsolódó miérttel és hogyannal. Ezt kell a vezetőknek hatékonyan közvetíteniük, hogy aztán a mindennapi döntéshelyzetekben a csapatok megfelelően tudjanak önállóan döntést hozni. A vezetőnek pedig legyen bizalma áthelyezni ezt a felelősséget az ő kezükbe.

Sokszor ezeknek a változásoknak a végrehajtásához fontos, hogy rendelkezésre álljon egy külső katalizátor, egy külső szem, egy interim vezető, aki a változásmenedzsment készségeit kifejezetten ezekre a folyamatokra tréningezte. Aki azért van a vállalatnál, átmenetileg, hogy a céget az átalakuláson keresztülvigye. A cél, hogy a szervezet a folyamat során egy magasabb, hatékonyabb működési szintre érjen el, az interim pedig át tudja adni a stafétát egy a folyamat közben felkészített belső vezetőnek, vagy az újonnan érkező vezetőnek, aki készen kapja a megváltozott struktúrát. 

Forrás

  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Berobbant az üzleti életbe az Y és Z generáció

Magyarországon a generációváltás az üzleti életben kiemelten aktuális, mivel sok cég alapítója elérte a nyugdíjkorhatárt. Az X generáció még... Teljes cikk

Vendégmunkás-toborzás: ezért fontos etikusnak lenni

Az elmúlt három évben több mint 100 ezer vendégmunkás érkezett hazánkba, közülük sokan távoli országokból – a Fülöp-Szigetekről,... Teljes cikk

Megeszi-e reggelire az AI a szervezeti kultúrát? Vagy fordítva?

Nincs szervezet szervezeti kultúra nélkül. Hogyan forgatja fel ezt a mesterséges intelligencia térnyerése? Mit tehet egy cég, hogy egyik se falja fel a... Teljes cikk