logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2019.08.12 - 6 éve
KINCENTRIC

Hidak égetése vagy örömteli kilépő élmény – Ti hogyan álltok a távozó kollégákhoz?

Ligety Sára, a Kincentric Elkötelezettség üzletág vezetőjének írása

A munkaerőpiacon zajlik továbbra is a harc a tehetségekért. A HR szakemberek folyamatosan keresik az új megoldásokat és számos online fórum, meetup és konferencia tűzi zászlajára továbbra is az elkötelezettséggel, munkáltatói márkával, munkavállalói élménnyel kapcsolatos témákat. Bármi jöhet, csak köze legyen a munkavállalók vonzásához és megtartásához! HR tanácsadókként egyébként örülünk annak, hogy bár kellett hozzá egy munkaerőpiaci nyomás, de már kikerülhetetlen, hogy az emberi érték fontosságával minden cég foglalkozzon. A folyamatos párbeszédre való igény egyre erősebb a dolgozók részéről, és ezt a munkavállalói életciklus minden egyes pontján fontos tudatosan kezelni.

De hogyan tesszük meg mindezt a céget elhagyó kollegákkal? Mennyire foglalkozunk azzal, hogy velük is meg legyen ez a fajta tudatosságunk, mint ahogyan már az onboarding szakaszban is egyre nagyobb a tudatossága a cégeknek az elmúlt időszakban? A munkavállalói élmény kutatásunkból az derül ki, hogy a cégeknek csupán 7%-nál van fókuszban, hogy a kilépői élményt tudatosan alakítsa. Ezzel szemben egy amerikai kutatás azt mutatja, hogy a kilépő dolgozók 52%-a meggondolná[1], hogy visszatérjen előző munkahelyére. Bár adat nincs rá, de érdekes kérdés, hogy ezeknek a dolgozóknak hány százaléka lehet elveszített tehetség, akiket mi sem bánnánk, ha visszatérnének?

A Tudatos kilépési élményhez vezető út négy lépése:

1. Alakítsunk ki pozitív kilépési élményt!

Az egyik leggyakoribb indok, amiért viszont nem térnének vissza a kollegák, az az, hogy a szervezetek felégetik a hidakat a dolgozók távozásakor. Így nem marad meg egy olyan viszony, amiben bármelyik félnek is eszébe jutna úgy gondolni a távozásra, mint amiben további lehetőségek is rejlenek. Ahhoz, hogy a kilépési élmény pozitív legyen fontos, hogy a vezetőket és a kilépésben érintett HR szakemberek gondolkodását alakítsuk első körben. Miért is éri meg ezzel foglalkozni? Ezek a dolgozók biztosan valamiféle hírét viszik a szervezetnek – számos ajánlást, rossz esetben elrettentést is megoszthatnak az interneten. Ennek máris van vonatkozása a munkáltatói márka vonzóságával, hiszen a potenciális jelöltek 70%-a elolvassa a cégről alkotott véleményeket, ajánlásokat mielőtt meghoznák döntésüket egy felajánlott állással kapcsolatban[2]. De érdemes elgondolkodni azon, hogy egy kilépővel szívesen dolgoznánk-e még a jövőben függetlenül a döntésétől? A jól kialakított kapcsolat a távozást követően megsokszorozhatja annak az esélyét, hogy egyszer visszatérjen az elveszített tehetség.

2. Tartsuk a kapcsolatot az elveszített tehetségekkel!

Egyre gyakoribb, hogy az egyetemeknél alkalmazott Alumni közösséget céges környezetbe is átemeljük. Ez egy tudatos módja lehet a kapcsolattartásnak – sokszor egy új lehetőség, kalandvágy, vagy jobb feltételek okozzák a váltást, de mindeközben számos meghatározó pillanatot és jó élményt hagyunk magunk mögött, ami a döntés ára lehet. Egy transzparens kultúrában a folyamatos párbeszéd fenntartható a kilépett dolgozókkal is. Közös események, álláshirdetések megosztása, közös szakmai beszélgetések vagy kiemelt kedvezmények, szolgáltatások mind-mind erősíthetik a kapcsolatot, annak megszakítása helyett. Egy adandó alkalommal pedig akár munkavállalóként, de akár projekt alapon alvállalkozóként is könnyebb lesz vonzóvá tenni a hozzájuk illő lehetőséget.

3. Alkalmazzunk bátrabban már kilépett kollegákat!

Egyre nagyobb a nyitottság a szervezetekben, hogy újra alkalmazzák a már egyszer kilépett kollegáikat – a HR vezetők 3/4-e, a vezetők pedig közel 2/3-a nyitott arra, hogy újra alkalmazzon korábbi munkatársat.[3] Kisebb a betanítás költsége, hamarabb produktívakká válnak, a kultúrába illeszkedés kevesebb fennakadással járhat, nagyobb a megtartási arányuk, ráadásul külső piaci ismeretet is tudnak hozni eddigi bizonyított tudásuk mellé. Mindemellett a többi kollega megtartásához is hozzá tudnak járulni történetük megosztásával.

4. Fordítsunk külön figyelmet a belépési élményükre!

A végén pedig összeér a munkavállalói életciklus eleje és vége. A kilépő kollegából újra belépő munkatárs lehet. Az ő integrálásuk pedig nem ugyanazt kell, hogy jelentse, mint egy teljesen újonnan érkezőnek: már itt alapból lehet az elköteleződést és büszkeség érzését erősíteni azzal, ha megkülönböztető figyelmet szánunk az ő belépési élményükre. Ami pedig plusz egy értéke ennek a gondolkodásmódnak: ebben a felvázolt folyamatban számos érintett együttműködésére van szükség: ez nem egy terület projektje – ebben egyaránt fontos szerepe van a vezetők hozzáállásának, a kiléptető kollegák támogatásának és a toborzók szemléletének is. A te cégednél hogyan álltok a kilépő munkatársakhoz?

 


[1] Roberthalf, 2019

[2] Glassdoor U.S. site survey, 2016

[3] https://enterprisealumni.com/news/alumni-research/value-alumni-program/

Fotó: Freepik

Címkék:
KINCENTRIC

Kultúra és elkötelezettség. Az elkötelezettségre úgy tekintünk, mint üzleti eszközre – legyen a szervezetnek 50 vagy akár 250 000 munkavállalója. A magas teljesítőképességű kultúrák elkötelezett dolgozókból és olyan meghatározó pillanatokból származnak, amelyek a leginkább inspirálják, vezetik és elősegítik a munkavállalók fejlődését. Mi támogatást nyújtunk ezeknek a meghatározó pillanatoknak a kialakításában úgy, hogy a szervezet a legjobb embereit sikeresen meg tudja tartani és közben kivételes eredményeket érjen el.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
A jövő munkahelye

Miltől lesz élmény egy cégnél dolgozni? Melyek a meghatározó pillanatok? Hogyan mérhetjük és segíthetjük az elkötelezettséget? Miért fontos foglalkozni a vezetők elkötelezettségével? Ezekről, a Kincentric friss trendjeiről szól blogunk.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu