Álláskeresés HR-es szemmel (1. rész)

Mivel növekedtek az adóterhek és általános a magas infláció, vállalkozásom mellé állást keresek.
Frissen találkoztam pár furcsasággal, így ezeket megosztanám, hátha esetleg segítem a HR-eseket és/vagy azokat, akik épp hozzám hasonlóan álláskeresésben vannak.
Lezárult a pályázat, nem rád esett a választás
Ezt már többedszer kaptam vissza úgy, hogy az álláshirdetés még fent van. Teljesen természetes, hogy akár csak két legtökéletesebb jelentkező közül is az egyik nem fog bejutni, és hát ritkább az a pozíció, amire csak két alkalmas ember pályázik. Viszont, ha lehet, ne hazudjunk már, mert egyrészt borzasztóan lehangoló és rossz pont a cégre nézve. És ez nem csak azért fontos, mert esetleg később vagy egy másik pozícióra alkalmas lehet az illető, hanem azért is, mert sok szolgáltató cég is van, és valljuk meg, ügyfélként azért szeretnénk megtartani az illetőt. Ha bármiért is nem felelt meg, és már rögtön ki akarjuk értesíteni (ami nagyon pozitív, mert nem várakozik hiába), akkor írjuk oda az automatikus e-mailbe, hogy mondjuk „a kiválasztási folyamatban másik jelentkezővel/jelentkezőkkel haladtunk tovább”. Ha ez fedi jobban a valóságot. Vagy ha tényleg nem aktuális már az állásajánlat, vegyük már le az oldalakról, pláne a saját karrier oldalunkról.
A burkolt feltétel, ami előnyként van beleírva
Látok olyan előnyöket, amik bár előnyként vannak felsorolva, ki vannak emelve vastagon (pl. angol nyelvtudás), és valahogy gyanítom, hogy ez nem csak szimplán előny. Azt gondolom, hogy ami valójában feltétel, az ne legyen előnyként odatéve. Ráadásul itt egy olyan képességről van szó, ami azért viszonylag könnyen megvalósítható: nem egy speciális szoftver használatáról van szó, hanem egy elég gyakori idegen nyelv ismeretéről. Elég sokan rendelkeznek ezzel az „előnnyel”. Ugyanez persze fordítva is: ami valójában nem létszükséglet, de jó lenne, az ne legyen feltételként megszabva. Pl. ha nem szükséges diploma, sőt, meg sincs szabva, hogy milyen (akkor minden bizonnyal nem a szaktudás miatt kérik), akkor inkább tegyük át az előnyök közé. Az első esetben sok olyan ember is jelentkezik majd feleslegesen, aki élből el lesz utasítva, ami plusz munka a HR-esnek, asszisztensnek, értelmetlen kudarcérzés a jelentkezőnek. A másik esetben pedig eséllyel több lehetséges alkalmas ember nem pályázik majd.
Tegezés
Nem vagyok túl idős, alapvetően nem zavar, ha tegeznek, sőt, jobban esik, mint a magázódás, de a kiválasztási folyamatban és az álláshirdetésben nekem sokszor furán jön le. Ha kifejezetten pályakezdőt vagy diákot keresnek, akkor szerintem teljesen rendben van. De ha kifejezetten több éves gyakorlattal rendelkezőt keresünk és kicsit is komolyabb munkakörbe (tehát nem hostess, szórólapozás vagy pl. egy beugrós karácsonyi alkalmi munka), akkor szerintem a magázódás sokkal komolyabbá és igényesebbé teszi az egészet. Persze lehet, hogy alapból fiatalban gondolkodik a HR-es, ezért fogalmaz így. Mindenesetre nekem nagyon fura lenne, hogy ha egy tegeződős álláshirdetésre én is tegeződő jelentkezést adnék le. De szerintem ez a másik oldalon is meglepetést váltana ki, netán egyenesen modortalannak gondolnának…
Gyatra honlap
Meglepően tapasztaltam az elmúlt pár hónapban (nem csak álláskeresésnél), hogy mennyi ócska honlap van. Ebben a korban, amikor tényleg annyira egyszerű egy jó honlapot készíteni, és annyira megszokott, hogy egy cégnek weboldala van. Ténylegesen előfordult, hogy az illető cég weboldala annyira kritikán aluli volt (nagy cégekről beszélünk, nem egy családi vállalkozásról), hogy inkább le sem adtam le a jelentkezésem. Bizonyos szinten tartanunk kell egy színvonalat – ebben is –, ha komolyan gondoljuk. Csak hogy konkrétabbat is írjak: egy bankról van szó, ami ugye a tevékenységének jó részét online végzi, és kiemelten fontos a biztonság…
Tanácsadó/HR cég állásajánlata
Visszatérően találkoztam azzal, hogy ugye a cég nevéhez egy HR cég van megadva, és csak lentebb derül ki, hogy nem saját magukhoz keresnek. Persze, tiszta sor. Nem tudom, ezt hogy lehet jól (jobban) csinálni, de nagyon becsapós. Szerintem egyértelműen jelezzük a leírásban, hogy itt nem saját magunkhoz keressük az új embert, főleg, ha mondjuk kifejezetten egy HR asszisztensről van szó vagy olyan munkakörről, ami egy tanácsadó cégben is nagy eséllyel létezik. ÉS ezen felül egyértelműen jelezzük, hogy milyen (jellegű) céghez. Ez konkrétan egy ügyfélszolgálati állás volt. Nem tudtam kideríteni belőle, hogy 1. hol van a cég, mert valljuk meg, Budapest igen nagy, kerületre célszerű szűkíteni, 2. milyen típusú termékekről/szolgáltatásokról van szó. Ez kicsit olyan, mint az értékesítés. Én pl. jó vagyok könyvek értékesítésében, de autók esetében (nincs jogsim) elvéreznék, és nem is érdekel a téma.