Szociális- és adórendszer Angliában 5. - Adópapírok
Jöjjön egy kis infó azokról az adózással kapcsolatos dokumentumokról, melyekkel a legális munkavállaló találkozhat Angliában:
P45
Ezt a dokumentumot valaki akkor kapja, ha befejezte a munkaviszonyát egy adott cégnél. Tartalmazza
Jöjjön egy kis infó azokról az adózással kapcsolatos dokumentumokról, melyekkel a legális munkavállaló találkozhat Angliában:
P45
Ezt a dokumentumot valaki akkor kapja, ha befejezte a munkaviszonyát egy adott cégnél. Tartalmazza az adott munkahelyen megkeresett bért és a levont járulékok összegét. A munkaadónak kötelessége a munkavállaló részére ezt a dokumentumot kiadni, mely 4 példányos:
- Part 1A, Part A, Part B, Part C
Ebből a „Part 1” jelzésűt a munkaadónak kell visszaküldeni az adóhivatalnak, a másik 3 példányt kell a munkavállalónak megkapnia.
Ha valaki új munkahelyen kezd, a P45-ös nyomtatványból két részt át kell adnia az új munkaadónak. Ebből az új munkaadó egy példányt megtart, ez az adó és egyéb járulékok szempontjából fontos a munkaadónak. Egy példányt pedig elküld az adóhivatalnak. Ezzel jelzi, hogy ő a következő munkáltató.
Így néz ki a P45-ös nyomtatvány: http://www.hmrc.gov.uk/forms/p45.pdf
P46
Ezt a nyomtatványt a munkaadó tölteti ki a munkavállalóval, abban az esetben ha:
- Ez az első munkahelye
- Másodállást vállal
- Ha munkanélküli járulékot vagy foglalkoztatási támogatást kap
Vagyis minden munkába állás kezdetekor a munkavállalónak ki kell töltenie ezt a nyomtatványt.
Nem minden munkaadó kéri a P46-os kitöltését, de ez esetben kérni fogja a szükséges információkat, hogy az alapján állapítsa meg az adókódot, amit lejelent a HMRC felé. Ezt legkésőbb az első fizetésig meg kell tennie.
Így néz ki a P46-os nyomtatvány: http://www.hmrc.gov.uk/forms/p46.pdf
P60
Minden adóév végén (április 5-6) a munkaadónak kötelessége kiállítani ezt az igazolást. A P60-as összegzi, hogy az adott adóévben mennyi volt a munkavállaló bruttó fizetése, és az ebből történt adólevonás. Ez a legfőbb adópapír, mellyel, a munkaviszonnyal kapcsolatos bérezést igazolni lehet.
Néhány esetben, az adóhatóság vagy egyéb szervek kikérheti azt a munkavállalótól, ezért ajánlott a P60-ast legalább 5 évig megőrizni.
A 2010-2011-es adóévtől lehetőség van papír illetve elektronikus formátumban egyaránt kiállítani a P60-ast. Amennyiben a munkavállaló elektronikus formátumban, például e-mailben kapja meg, javasolt azt kinyomtatni.
Így néz ki a P60-as nyomtatvány: http://www.hmrc.gov.uk/forms/p60.pdf