Center a centerben - Assessment Center 2.0
Hozzávalók:
4-5 megfigyelő
1 napnyi hidegélelem
Egyéni és csoportfeladatok
Sok jelentkező
Alighanem bárki kitalálhatta, hogy az Assessment Centerről van szó, amely a fentiek mellett ízlés szerint fűszerezhető némi kreat
Hozzávalók:
4-5 megfigyelő
1 napnyi hidegélelem
Egyéni és csoportfeladatok
Sok jelentkező
Alighanem bárki kitalálhatta, hogy az Assessment Centerről van szó, amely a fentiek mellett ízlés szerint fűszerezhető némi kreativitással vagy a beépített emberek számával.
Bár a jelenség nem új keletű, hiszen egy világháborús módszerről van szó, hazánkban még mindig viszonylag kevesen estek át az AC tűzkeresztségen. Ennek ellenére, mint szinte bármely másik kiválasztási forma, ez is elérkezett felnőttkora azon periódusához, amelyet a kapuzárási pánikhoz is hasonlíthatunk. Még élni akar, még jó, még hatékony, de sokan már nem nézik ki ezt belőle. Hiába a magas beválási mutatók, amelyek között a 65-70% sem ritka, mint minden félig pszichológia, félig üzleti módszer szükségszerűen megújításra szorul, ha elég sokan ismerik. Az interneten járva ugyanis egyre több helyütt látható AC felkészítő tréning vagy AC élménytréning, a saját élményű blogokról nem is beszélve. Ezek a jelek egyértelműen arra utalnak, hogy az AC a mai hagyományos értelemben megérett arra, hogy megújítsák – ha nem is forradalmian.
Gondoljunk csak bele, mit érne az a teszt, amire fel lehet készülni, amire megvannak az általános sémák, hogy miként lehet jó eredményt elérni.
Szerencsére nem kell kétségbe esni, hiszen létezik megoldás, méghozzá éppen a tesztek segítségével. Az Assessment Systems Hungary szakemberei a Hogan eszközök bevetésével olyan ötletes módszertant fejlesztettek ki, amely egyedivé és továbbra is hatékonnyá teszi az AC-ket.
A megoldás lényege a tesztek megelőző használatában rejlik, amelyek eredménye aztán inputként felhasználásra kerül az AC feladatainak kialakításában. Bár a feladatok magja lényegében ugyanaz marad, de a konkrét szituációk és dilemmák orientációja megváltozik, és maguk a kérdezők is más-más szerepeket vesznek fel. Például bár lehetséges, hogy két jelentkezőnek egyaránt egy hétköznapinak tűnő prezentációs feladatot kell megoldania, teszteredményeik ismeretében és egy széles feladattárral a hátunk mögött mégis megoldható, hogy a feldolgozandó eset, a probléma jellege és feltett kérdések eleve különbözzenek. Egy kicsit tovább finomítva a példát, lehetséges, hogy amíg egy stratégiai területen gyengébb jelölt egy nyílt végű misszió-alkotási feladatot kap, addig egy erősen alkalmazkodó jelölt egy zárt végű döntéshozási helyzettel szembesül. A lényeg, hogy mindketten meg tudják mutatni, vajon mennyire képesek saját határaikon túl, eredményeiket bizonyos fokig kompenzálva teljesíteni. A megfelelő feladattal ugyanis etikus módon lehetséges nyomást teremteni, önismeret nézni és igazi kihívást nyújtani. Mindeközben a hagyományos dimenziók továbbra is megfigyelhetők, úgy mint a kommunikációs stílus, a prezentációs stílus, a meggyőzőképesség vagy éppen a logikus gondolkodás.
A teszteredményeknek megfelelő különbségek a szituációs, szerepjátékos feladatoknál pedig még ennél is jobban kidomborodnak, hiszen a megfelelően képzett kérdezők még könnyebben alakíthatják a folyamatot.
Végeredményben az Assessment Systems által kifejlesztett, új AC a réginél hatékonyabb és informatívabb, a teszteknél pedig egyedibb és specifikusabb lehet, és így ismét visszatérhetünk a felkészülést érintő egyetlen hasznos jótanácshoz, azazhogy a legjobb, amit az AC előtt tehetünk, hogy jól kipihenjük magunkat. Másra nincs és nem is lehet szükség.