logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.10.06 - 11 éve
asystems

Létezhet hatékony vezetés érzelmi intelligencia nélkül?

Manapság egyre elterjedtebb, divatosabb, mindenki beszél róla, de mi is valójában az az EQ? Hiába mondják a 21. század egyik legfontosabb képességének, a hétköznapi emberek fejében elég széles a repertoár a fogalom magyarázatát ill

Manapság egyre elterjedtebb, divatosabb, mindenki beszél róla, de mi is valójában az az EQ? Hiába mondják a 21. század egyik legfontosabb képességének, a hétköznapi emberek fejében elég széles a repertoár a fogalom magyarázatát illetően. Még mindig előfordulnak hasonló reakciók a szó hallatán: „Minek az, ha az én IQ-m magas.” „Én kemény vezető vagyok, itt nem férnek meg az érzelmek.” „Nekem magas az EQ-m, mert gyakran vagyok empatikus másokkal”- és még folytathatnánk a felsorolást.

 EQ

A Modern pszichológusok és kutatók az 1990-es évektől számos módon nyilatkoztak az érzelmi intelligencia aspektusairól. George és Brief leszögezte, hogy a business világában a szervezetben nyújtott teljesítményünket az érzelmeink befolyásolják. Az érzelmeknek óriási jelentőségük van az információk szelektálásában, tárolásában, feldolgozásában, vagy ami a legfontosabb, az előhívás hatékonyságának a növelésében. A megtanultakból azokra emlékszünk, amelyekhez valamilyen érzelmek társulnak. A munkafeladatokból azokat végezzük el a legsikeresebben, amelyekhez érzelmileg is viszonyulunk. Keltner és Haidt arra hívta fel a figyelmet, hogy az érzelmi válaszaink logikai mintázatokat követnek, amelyek segítik a környezetre való reakcióinkat, segítenek kapcsolataink kialakításában, mivel a kommunikációs szituációban való viselkedés, az emberekkel való bánásmód terén ez a döntő. Huy mindezt kiegészítette azzal, hogy az érzelmeknek nagy szerepe van abban, hogy hogyan reagálunk a szervezeti változásokra. Ekman szavaival élve pedig egyszerűen az érzelmek teszik az életet elviselhetővé.

Abban az összes modern EQ kutató egyetért, hogy az érzelmek szerepet játszanak a gondolkodásban, döntés-hozásban, csapatmunkában, vezetésben és más munkahelyhez kötődő viselkedésben, valamint, hogy a magasabb EQ szint nagyobb egyéni hatékonyságot jelent a munkában. De mi is az az EQ pontosan?

Olyan képességek és kompetenciák együttese, amelyek meghatározzák a viselkedést, személyes stílust, kisugárzást. Az érzelmi intelligencia legközelebb az empátia képességéhez áll, tehát aki az érzelmi intelligenciát az empátiával teszi egyenlővé, bizonyos szinten igaza van, hiszen az része az EQ-nak, de nem a teljes egésze.

A Hogan Assessment Systems kifejlesztett egy 6 komponensből álló EQ Modellt az érzelmileg kompetens viselkedés előrejelzésére.  Az érzelmi kompetencia az érzelmi intelligenciára támaszkodó tanult képesség, amely kiemelkedő munkateljesítményt eredményez. Természetesen a magas EQ önmagában még nem garantálja, hogy az egyén valóban elsajátítja a hivatása gyakorlásához fontos érzelmi kompetenciákat, csak azt, hogy erre kiváló esélyekkel rendelkezik. Hogan EQ modelljének az alappillérei a következők:

Érzelmi tudatosság, Önszabályozás, Kifejezés, Felismerés, Ráhatás, Empátia.

A modell könnyebb megértéséhez, vegyük a következő példát. Tegyük fel, hogy egy nagyvállalatnál dolgozó belső marketing tanácsadó kifejleszt egy briliáns kampányt, ami biztosan növelni fogja a cég piaci részesedését 125%-kal. Tudja, hogy a vezetője kockázatkerülő és a hét elején mindig többet aggódik a hétvégén felgyülemlő ügyfélkérések miatt, ezért szinte lehetetlen, hogy fogékony legyen legújabb ötleteire. Ebben az esetben a magas EQ segíti a tanácsadót felmérni és megérteni menedzsere érzelmi állapotát, támogatni őt és várni a hét végéig az új ötletjavaslattal.

Az érzelmi kompetencia azt jelzi, hogy ezekből a készségekből mennyit használ fel a kiemelkedő teljesítményt nyújtó dolgozó. Goleman szerint az IQ-hoz és a szakértelemhez viszonyítva az érzelmi kompetencia kétszer annyit nyom a latban.

A munkahelyi hierarchiában felfelé haladva, egyre fontosabbá válnak az érzelmi intelligencián alapuló, személyes és szociális kompetenciák. Ugyanakkor kevésbé lényegesek a szakmai ismeretekhez és a hagyományos intelligenciához kötődő képességek. Kevésbé bonyolult foglalkozásoknál elegendő lehet a megfelelő szakértelem és/vagy a jó intellektus, de az előmenetelhez, a rugalmas munkahely-váltáshoz nem. A mai döntéshozók nem csak vezetőként és menedzserként kell, hogy bizonyítsanak. Egy új fogalom is megjelent az elvárások között. A hatékony vezető ma már coach (tréner, segítő, támogató, szellemi irányító) is egyben.

Most felmerülhet Önben a kérdés, hogy vajon milyen a saját érzelmi intelligenciája, hogyan teljesít az egyes pilléreken, hol kellene fejlődnie? Esetleg kíváncsi arra, hogyan működnek az egyes személyiségek, miként érdemes kommunikálni velük, hogyan tud az ő fejükkel gondolkodni?

Ma már számos különböző módszert alkalmaznak az érzelmi kompetenciák fejlesztésére. Abban viszont az összes egyetért, hogy a készségfejlesztés alapjául az önismeret fejlődése szolgál. A tanulás hatékonyságát legjobban a saját aktivitáson alapuló, érzelmeket is indukáló tapasztalatok képesek megnövelni. Egy csoportos helyzetben gyakori technika a „mintha” helyzetek generálása, ugyanis ezek előhívják az adott résztvevőre és a csoportra jellemző lelki reakciókat, viselkedésmintákat. Így egy jól megkonstruált, elemeiben követhető, mesterségesen előállított szituáció, kiváló alkalmat teremt a tipikus megnyilvánulások megjelenéséhez. Például egy tréning során a megfelelő szakember segítségével, ez alapul szolgálhat a lényegi felismerések megfogalmazásához, illetve a fejlődés mechanizmusainak beindításához.

Szlama Ildikó

Címkék:
asystems

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Assessment Systems

Régiónk legnagyobb teszt és HR tanácsadó vállalkozása rávilágít a lényegre

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu