logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.03.03 - 10 éve
asystems

Vezetői csapdák, avagy miért nehéz manapság jó vezetőnek lenni?

A mai felmérések szerint a rossz vezetők aránya a világon 70%-ot meghaladóra becsülhető. Elegendő megkérdeznünk a munkahelyet váltott ismerőseinket, hogy miért tettek így, ötből négyen valószínűleg azt felelik, hogy a vezető

boss

A mai felmérések szerint a rossz vezetők aránya a világon 70%-ot meghaladóra becsülhető. Elegendő megkérdeznünk a munkahelyet váltott ismerőseinket, hogy miért tettek így, ötből négyen valószínűleg azt felelik, hogy a vezetőik miatt. Mi az, ami valójában a gyenge szereplést okozza, miért van az, hogy az állásinterjúk során tökéletesen teljesítő leendő vezetőnek nagy jövőt jósolnak, majd hosszabb-rövidebb idő alatt mégis kudarcot vall?

A válasz gyakran nem a köztudatban élő vezetői kompetenciákban keresendő, mint döntéshozás, delegálás vagy proaktivitás, hanem azokban, amelyekben megjelennek mások is, és amelyek jellemzően a beosztottakkal való interakciók minőségére irányulnak. Ilyen az EQ, a motiválás, a delegálás, a bizalom vagy éppen a kapcsolatépítés.  A vezetők sajnos sokszor elfelejtik, mit is jelent vezetni, és hogy mitől más ez a pozíció, mint bármelyik másik, a válasz pedig: a beosztottaktól.

A kutatások szerint a humán-orientált vezetők hatékonyabbak és jobban teljesít a csapatuk, ami azt jelenti, hogy nem elég csupán kiváló szakembernek lenni és az általános vezetői kompetenciákkal rendelkezni, a szociális képességeket kell a vizsgálat tárgyává tenni. Goleman szerint az IQ-hoz és a szakértelemhez viszonyítva az érzelmi kompetencia kétszer annyit nyom a latban. A szervezetben vezetői szinten egyre fontosabbá válnak az érzelmi intelligencián alapuló, személyes és szociális kompetenciák. Ugyanakkor kevésbé lényegesek a szakmai ismeretekhez és a hagyományos intelligenciához kötődő képességek. A modern EQ kutatók szerint az érzelmek szerepet játszanak a gondolkodásban, döntés-hozásban, csapatmunkában, vezetésben és más munkahelyhez kötődő viselkedésben.

Emellett egy vezetőnek kellő figyelmet kell fordítania a beosztottjai motiválására is, aminek első lépcsője, hogy megtalálja, mi az, ami a dolgozókat leginkább serkenti. Tévhit, hogy a saját motivátoraink a „jó motivátorok”, mégis hajlamosak vagyunk magunkból kiindulni, ha mások ösztönzéséről van szó. Míg a vezetői szinten elvárt, hogy magas legyen a profitorientáció, hiszen ezzel a hajtóerővel tud fennmaradni és profitot termelni a cég, addig egyáltalán nem biztos, hogy a beosztottakat a pénzzel lehet a legjobban motiválni. Sokkal többet jelenthet olykor a nyilvános elismerés vagy egy csocsóasztal. A kiégés kialakulásának okai is nagyon sokszor a vezetői viselkedésben gyökereznek.

Dr. Robert Hogan, amerikai pszichológus vezetői buktatóknak nevezi a nyomás, és az önelégültség során aktiválódó magatartásformákat, amelyek destruktív hatással vannak mind a vezetőre, mind a környezetére. A sikertelen vezetőket érintő kutatások 11 ilyen buktatót azonosítottak, amelyek közül ráadásul szinte mindenki rendelkezik néhánnyal (2-3), azaz nincs olyan ember, akinek ne lenne min dolgoznia. Csak néhányat említve, ilyen az impulzivitás, a tartózkodó magatartás, a nárcizmus, az exhibicionizmus vagy a túlzott szkepticizmus. A statisztikai adatok szerint a vezetők 70 %-a pont azért bukik meg, mert bár az állásinterjún képes nagyon jól teljesíteni, és személyiségének világos oldalát mutatni, addig a hétköznapokban a fokozott nyomás és döntéskényszer alatt aktiválódik a sötét oldala.

A jó vezetőt éppen ezért az különbözteti meg a többiektől, hogy kellő önismerettel rendelkezik, ismeri személyiségének árnyoldalait, és azokat kontroll alatt tartva olyan „finomságokra” is tud figyelni, mint mások igényei, az érzelmek menedzselése, bizalomépítés vagy éppen a motivációkhoz igazított visszajelzések. Ettől lesz a jóból kiváló.

Szlama Ildikó

Címkék:
asystems

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Assessment Systems

Régiónk legnagyobb teszt és HR tanácsadó vállalkozása rávilágít a lényegre

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu