A HÁROM-HAT-HÉT-NYOLC-TÍZ ARANYSZABÁLY
Előbb vagy utóbb minden szakmában, szakterületen megfogalmaznak bizonyos aranyszabályokat. Hogy ezek mennyire tekinthető egységesnek az adott szakmán belül, az számos tényező függvénye. A personal branding esetében is számos szakér
Előbb vagy utóbb minden szakmában, szakterületen megfogalmaznak bizonyos aranyszabályokat. Hogy ezek mennyire tekinthető egységesnek az adott szakmán belül, az számos tényező függvénye. A personal branding esetében is számos szakértő és iskola megfogalmazta azokat a szabályokat, amelyeknek követését elengedhetetlen előfeltételnek tekinti az énmárka sikeres építéséhez.
Talán nem túl nagy általánosítás, hogy a tengeren túli (amerikai) personal branding tanácsadók, bloggerek többsége esetében a személyes brand építése erőteljesen összefonódik azzal, amit szigorúan véve online jelenlétnek szokás nevezni. Az általam képviselt felfogásban az énmárka építése egy komplexebb folyamat, az alapvető technikák nem kapcsolódnak közvetlenül és minden esetben az online jelenléthez, annál mélyebb, strukturálisabb személyiségépítést feltételez. Ennek ellenére az angolszász tanácsadók és PB-guruk leszűrt aranyszabályainak gyakorlati haszna szinte minidig értelmezhető általánosabb szinten, és nemcsak webkettes világ terében. Íme, néhány ezek közül, az elméleti háttér helyett a konkrét gyakorlati bölcsességekre fókuszálva.
Fontos kialakítani valami egyedi megkülönböztető jegyet, amire alapozhatjuk énmárkánk felismerhetőségét és eladhatóságát. Ennek persze hitelesnek kell lennie, mert legyen szó a valós vagy az online térről, azt hamar megérzik az emberen, ha olyasmit tettet, aminek valójában semmi köze a személyiségéhez. Ahogyan arról már korábban is szó volt, az énmárka csak a már eleve a személyiségben rejlő lehetőségeken, értékeken alapulhat. A valótlan állítások viszont ezen a területen is megbosszulják magukat hosszabb távon.
A hitelesség mellett szintén fontos a konzisztencia. Hiszen ha már sikerült kialakítani egy énmárkát, akkor annak jegyeivel azonosítanak bennünket, és az ettől való eltérés csak zavart, kárt, okozhat.
A hitelesség és a konzisztencia azonban önmagában kevés. A személyes brandnek, akárcsak bármely sikerre ácsingózó áru márkájának, világos üzenetet kell közvetítenie. Ez, ha belegondolunk, egyáltalán nem is olyan egyszerű feladat. Egyrészt az a cél, hogy a lehető legtöbb dolgot felmutassuk értékeinkből, meggyőződéseinkből, képességeinkből, készségeinkből stb. Viszont, ha mindezt egyszerre, ömlesztve próbáljuk meg rázúdítani a célközönségre, akkor garantáltan rossz irányba próbálkozunk. A sikeres personal branding titka bizonyosan nem az, hogy valósággal belefojtjuk a megszólítni kívánt személyeket a rólunk szóló információáradatba. A legoptimálisabb megoldás ezért, ha kiválasztjuk az általunk legfontosabbnak tartott „hozzávalókat”, és ezek felhasználásával alakítunk egy befogadható üzenetet. Ebben a szelekciós munkában például kulcsfontosságú lehet egy olyan tanácsadó segítsége, aki eléggé ismeri személyes értékeinket, viszont kívülállóként valószínűleg értékes támpontokat adhat ahhoz, hogy mi alapján emeljük ki a márkaépítéshez legjobban hozzájárulni képes értékeket.
A Beyourbrand oldalán további bejegyzéseket olvashat a personal branding témakörében, valamint ha érdekli a személyes tanácsadás, itt tudja felvenni velem a kapcsolatot.