logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2013.10.02 - 12 éve
Kondor Anna

A SIKERFILOZÓFIÁTÓL A PERSONAL BRANDINGIG

Politikai és vallási mozgalmak, művészeti irányzatok, tudományos vagy filozófiai iskolák általában nehezen elképzelhetők egy vagy több meghatározó alapszöveg nélkül. A personal branding, mint számos részterületből összeálló

Beyourbrand - personal branding

Politikai és vallási mozgalmak, művészeti irányzatok, tudományos vagy filozófiai iskolák általában nehezen elképzelhetők egy vagy több meghatározó alapszöveg nélkül. A personal branding, mint számos részterületből összeálló diszciplína, szintén nem kivétel ez alól. Érdekes ugyanakkor, hogy a kánon által mérföldkőnek tekintett három írás hogyan viszonyul egymáshoz, és miképpen követhető nyomon bennük a personal branding önállósodása, módszertanának és hatókörének tisztulása.

Kondor Anna - Beyourbrand - personal branding Mint sok más terület esetében, a personal brandingnél is némiképp önkényes művelet annak meghatározása, hogy mikortól eredeztethető. Egyes elemei az emberi történelemmel egy idősek, és itt elég csak azokra a nagy államférfiakra, hadvezérekre vagy akár művészekre gondolni, akik tudatosan és módszeresen fordítottak külön erőforrásokat saját hírnevük építésére. Ha azonban el akarjuk kerülni a teljes parttalanságot, érdemes határt húzni ott, ahol a mai értelemben vett personal branding kezdetei fellelhetők.

A kánon általában az amerikai Napoleon Hill 1937-ben megjelent, Gondokodj és gazdagodj! című munkáját tekinti a kezdőpontnak. Hill könyvét áthatja az a 19. századból örökölt erőteljesen pozitivista hit, amely szerint tudományos módszerrel bármilyen, az emberi életben tapasztalt jelenség megmagyarázható. Hill úgy akarta megalkotni a mindennapi élet sikerfilozófiáját, hogy szisztematikusan összehasonlította 500 milliomos életútját, és az így nyert tanulságokból levezette azokat a „természettörvényeket”, amelyek garantálják a cél elérését. A sikert garantáló, Hill által levezetett 13 törvény azonban nem értelmezhető kifejezetten personal brandingként, sokkal inkább egy ahhoz nélkülözhetetlen autonóm (saját törvényt követő) személyiségépítés receptjét nyújtja, olyan fókuszpontokkal, mint a cél megfogalmazása, hit az elérésében, határozottság és kitartás, önszuggesztió és szervezett tervezés.

A következő alapműnek tekintett munka Al Ries és Jack Trout tollából született meg, és Pozicionálás – Harc a vevők fejében címmel 1981-ben jelent meg. A cím a personal branding szempontjából annyiban csalóka, hogy a pozicionálás a könyv nagy részében termékekre vagy vállalatokra, és nem személyekre vonatkozik. A személyes márka építésének lehetősége igazából mint a pozicionálás egyik „alfaja” jelenik meg, amelynek várnia kell még a teljes emancipálódásra.

A personal branding kifejezés ugyanakkor először a harmadik programalkotó szövegben jelenik meg 1997-ben. Tom Peters The Brand Called You című cikke éppen azt a problémát állítja középpontjába, amelyet Ries és Trout még csak egy opcióként említ. Azt, hogy miként építhető saját személyes márkánk egy cég vagy termék nevéhez hasonlóan. Peters szinte szembefordítja a menedzsert saját munkaadójával, és arra ösztönzi, hogy mindenképpen próbáljon meg a cégtól független markáns személyes márkát kialakítani. Érdemes itt megjegyezni, hogy a cikk megjelenése előtti években tette meg ezt a lépést a gyakorlatban Jack Welch, a General Electric első embere.

Peters programadó írásának azonban van egy hiányossága. A personal branding fogalmát ugyan megalkotta, de azt már nem határozta meg pontosan, hogy mit is ért ezalatt. Igaz, ezt a hiányosságot azóta sem sikerült senkinek sem pótolni: az elmúlt 16 évben számos meghatározás született a personal branding mibenlétét illetően, de ezek esetenként komoly eltéréseket mutatnak.

Mint a personal brandinggel személyesen is foglalkozó kommunikációs szakember, ezen ugyanakkor egyáltalán nem csodálkozom. A personal branding ugyanis ezerféle, függően attól, hogy hol, ki és mire használja, hogy mi a célja, a filozófiai, illetve módszertani alapvetése, sőt még azt is megkockáztatom, hogy egyazon szakember is folyamatosan újradefiniálja, elméletben és gyakorlatban egyaránt. Ezzel egyébként jómagam is így vagyok, hiszen úgy a partnereimet körbevevő szakmai-üzleti környezet, mint a kommunikációs tér is folyamatos változásnak van kitéve. És ha erre nem reagálunk, akkor értéket sem tudunk teremteni.

Látni kell azt is, hogy a personal branding, legalábbis abban a paradigmában, amiben én hiszek, amit én praktizálok, több mint kommunikációs tanácsadás. Egyfajta közös építkezés is, a partnereimet körülvevő személyes hálózatok feltérképezése, a referenciaszemélyek megértése, és ezzel összefüggésben az interakciós kompetenciák megerősítése. Mindez pedig sohasem statikus, hiszen a hálózatok maguk is formálódnak, szinte élnek, pulzálnak, a viszonyrendszerek újra meg újra átalakulnak, és maguk a személyes is változnak. Ebben a koordinátarendszerben kell partnereimmel közösen megtalálnunk a célravezető stratégiákat és megvalósításokat, ehhez pedig rugalmasságra, alkalmazkodóképességre, és néha bizony a bevett, begyakorolt megközelítés- és megoldásmódok átkeretezésére van szükség.

A Beyourbrand oldalán további bejegyzéseket olvashat a personal branding témakörében, valamint ha érdekli a személyes tanácsadás, itt tudja felvenni velem a kapcsolatot.

Címkék:
Kondor Anna

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
beyourbrand.hu

egy blog a personal brandingről, szakmai szemmel

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu