logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.10.07 - 10 éve
Kondor Anna

Ezért fontosak a dolgozói elvárások a vezetői márkaépítésben

A vállalatvezetői személyes márka és a dolgozók norma- és értékrendszere, illetve idealizált vezetőképe között fennálló komplex viszonyrendszernek a vizsgálata a márkakutatás egyik legizgalmasabb területe, amelynek kutatási poten

A vállalatvezetői személyes márka és a dolgozók norma- és értékrendszere, illetve idealizált vezetőképe között fennálló komplex viszonyrendszernek a vizsgálata a márkakutatás egyik legizgalmasabb területe, amelynek kutatási potenciálját azonban még közel sem aknázták ki teljesen a humán tudományok tudósai. Komplexitásából adódóan a kutatási terület számtalan tudományág módszertanából és elméleti megközelítéséből profitálhat, amelyek mind egy-egy új dimenzióval gazdagítják a személyes márka kutatását is. Ilyen például a vezetés szociálpszichológiai megközelítése is, amely szerint a vezetőről kialakított kép a beosztottak csoportnormáinak és értékrendszerének függvénye.

A vezetés szociálpszichológiai megközelítése a dolgozók és a vállalatvezető márkája közötti kapcsolat vizsgálatához nyújthat érdekes adalékot, ugyanis a tudományág felfogásában a vezető percepciója nem a vezető személyiségén, hanem a beosztottak csoportidentitásán és idealizált vezetőképén alapul. A vállalatvezetői márka ennek az elméletnek az alapján egy társas-relációs folyamat terméke, és az a vezető lehet a legeredményesebb, aki a leginkább megfelel a vállalaton belüli csoportnormáknak és értékrendszernek.

Micheal A. Hogg szociálpszichológus a Social Identity Theory of Leadership című tanulmányában azt állítja, hogy minél erősebb a csoportidentitás és csoportösszetartás, a vezetőről alkotott percepciót és értékítéletet egyre inkább az határozza meg, hogy az mennyire prototipikus, azaz hogy a vezető mennyire felel meg a csoporton belül kialakult normarendszernek és (vezetői) identitáselvárásnak. Hogg szerint a prototipikus csoporttagoknak sokkal nagyobb az esélye vezetői szerep betöltésére, valamint a prototipikus vezetőket sokkal hatékonyabbnak és karizmatikusabbnak látják a csoporttagok.

Noha az elmélet meglehetősen leegyszerűsített és homogén képet fest a vállalati kultúráról, rávilágít azonban a vállalatvezetői márkaépítés legitimációs aspektusaira, amely alapvetően egy társas folyamat. Egy vállalatvezető ebből a perspektívából csak akkor lehet sikeres, ha reflexíven beépíti saját márkájába a vállalaton belül uralkodó norma- és értékrendszer elemeit, azaz összhangban van a beosztottak elvárásaival is. A vezetéselméletből szintén visszaköszön ez a társas aspektus. Graen és Uhl-Bien Relationship-based approach to leadership című tanulmányukban például azt vizsgálták, hogy a vezető és beosztott közötti kapcsolat minősége milyen pozitív hatással lehet a vezetőre, követőre, csoportokra és a szervezetre. Azt találták, hogy a magas minőségű vezető-beosztott kapcsolat alacsonyabb munkaerő-fluktuációt, több kiváló teljesítményértékelést, gyakoribb előléptetést, nagyobb szervezeti elkötelezettséget, több kívánatos munkakörváltást, pozitívabb munkaattitűdöt és nagyobb részvételt eredményez.

Összességében a személyes márka szociálpszichológiai megközelítése a vállalatvezetők szociális intelligenciájának jelentőségét hangsúlyozza. A szociális intelligencia a kulturális és politikai intelligencia mellett a modern vezető fontos kompetenciája, ahogy ezt a sikeres csúcsvezetők bevonásával készített kutatások is bebizonyították. A szociális intelligencia fontos részei többek között a szervezet kultúrájának, értékeinek, és a társadalmi kapcsolatok íratlan normáinak ismerete, ami a befolyásgyakorlásnak és így a hatékony vezetői személyesmárka-építésnek is az alappillére.

Címkék:
Kondor Anna

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
beyourbrand.hu

egy blog a personal brandingről, szakmai szemmel

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu