logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.04.03 - 10 éve
Kondor Anna

KIT ISMERÜNK BARACK OBAMAKÉNT?

Az amerikai elnökök személyiségét évtizedek óta vizsgálják a politikai elemzők, sőt a választási időszakokban a téma a szélesebb közönség érdeklődésének is a homlokterébe kerül. A választóknak ugyanis igényük van rá, hog

Kondor Anna - Beyourbrand - personal brandingAz amerikai elnökök személyiségét évtizedek óta vizsgálják a politikai elemzők, sőt a választási időszakokban a téma a szélesebb közönség érdeklődésének is a homlokterébe kerül. A választóknak ugyanis igényük van rá, hogy megértsék a politikusaikat, hogy kik is ők, és mi motiválja őket. Az Egyesült Államok hivatalban lévő elnökéről, Barack Obamáról is számos pszichológiai elemzés készült, és bár sok a közös pont ezekben, komoly eltéréseket is találhatunk. A politikusok személyisége ugyanakkor nem csupán a pszichológia számára érdekes; a kommunikációszakmán belül az elmúlt években kifejlődött az az irány, amely fókuszáltan ezzel a témával foglalkozik. Egészen pontosan azzal, hogy miként láttatható úgy egy politikus személyisége, hogy az a lehető legtöbb szavazatot hozza.

Az elnöki személyiségről, illetve karakterről való gondolkodást a Duke Egyetem tanára, James David Barber alapozta meg a ’70-es években The Presidential Character (’az elnöki karakter’) című könyvében, amelyben az amerikai elnökök mindegyikét egy mátrixban helyezte el. Az egyik tengelyen, az úgynevezett „aktív-passzívon” azt mérte, hogy milyen ambíciójuk volt az elnököknek, nagy dolgot akartak-e végrehajtani, a másik tengelyen, a „pozitív-negatívon” pedig azt, hogy mennyire élvezték a munkájukat, a hatalomgyakorlást és a politikai játszmákat.

Barber 2004-ben meghalt, így ő már nem határozhatta meg Obama helyét a saját rendszerében, viszont megtette helyette Robert W. Merry, aki a The National Interest szakmai folyóiratban az aktív-negatív tartományt jelölte ki az első afroamerikai elnöknek. Merry szerint Obama ambiciózussága, amely például az egészségügyi reform elindításában is megmutatkozott, egyértelműen az aktív tartományba sorolja őt, viszont Obama nem az a politikus, aki komfortosan érzi magát a politikai összecsapásokban. A barberi kategórialeírást idézve azt állítja Obamáról, hogy merev, néha agresszív, az önértékelése bizonytalan, a hatalomban pedig elsősorban az önmegvalósítás eszközét látja. Merry szerint miközben Obama magát a hatalomgyakorlást élvezi, annak szükséges velejárója, a politikai küzdelem, a játszmák kifejezetten frusztrálóan hatnak rá.

Obama önértékelésének kérdésében azonban nincs egyetértés a kutatók között, egészen más véleményen van például Benjamin Knoll, aki megpróbálta kísérleti eredményekkel is igazolni, hogy az elnök átlagon felüli önbizalommal rendelkezik. A politológus professzor Obama megszólalásait, beszédeit elemezve gyűjtötte össze az ’én’-re vonatkozó szavakat (I, me, myself stb.), és ezek gyakori előfordulásából következtetett arra, hogy Obama pontosan látja a saját jelentőségét, és erős hite van abban, hogy képes megváltoztatni a környezetét (természetesen nem tisztünk állást foglalni egy személyiségpszichológiai vitában, ám meg kell jegyeznünk, hogy az „én” verbális előtérbe helyezéséből akár az elnök bizonytalan önértékelésére is következtethetnénk).

A véleménykülönbségek ellenére két személyiségvonás tekintetében nagyjából minden elemző között egyetértés van: az egyik Obama szenvedélytelen, nyugodt temperamentuma, amelyet az Egyesült Államokban gúnyosan úgy emlegetnek, hogy „no drama, Obama”. A másik pedig Obama kompromisszumkereső természete, vagyis hogy csak egy olyan közegben érzi otthonosan magát, amelyben a kooperáció elve szerint szerveződik a munka, és ahol mindenkinek szava van.

Az Obama személyiségével kapcsolatos bizonytalanság ugyanakkor egy fontos módszertani problémára mindenképpen rámutat: hogyan is alkothatnánk pontos képet egy olyan ember pszichéjéről, akivel nincs lehetőségünk beszélgetni, akivel nem töltethetünk ki személyiségteszteket, és akinek megnyilvánulásai javarészt csak a média közvetítésével jutnak el hozzánk? Vajon valóban Obamát magát látjuk a televízióban, vagy halljuk a rádióban?

Csak részben. Amit látunk, hallunk, az ugyanis nem maga Obama, hanem Obama személyes márkája, azaz a személyiségéről, képességeiről, motivációiról, törekvéseiről a külvilág által alkotott kép. Egy olyan kép, amely ráadásul nem, vagy nem kizárólag spontán módon alakul ki, hanem egyben professzionális tanácsadók, brandépítő szakemberek (pro)aktív tevékenységének az eredménye. A politikusok személyisége ugyanis ma már nem csupán a pszichológia számára érdekes; a kommunikációszakmán belül az elmúlt években kifejlődött az az irány, amely fókuszáltan ezzel a témával foglalkozik. Egészen pontosan azzal, hogy miként láttatható úgy egy politikus személyisége, hogy az a lehető legtöbb voksot hozza.

Napjaink politikusai egyre inkább élnek is a tudatos személyesmárka-építés eszközrendszerével. Hogy ez milyen előnyöket rejt, annak aktuális bizonyítéka Vlagyimir Putyin orosz elnök, aki a krími, majd a kelet-ukrajnai válságból is kommunikációs győztesként került ki hazai közönsége előtt, jelentős részben a professzionális brandépítő csapat segítségével az elmúlt években felépített, az erőskezű és férfias vezető üzenetét közvetítő személyes márkájának köszönhetően.

Mindazonáltal azt is látni kell, hogy hiába kínálja fel a személyesmárka-építés azt a lehetőséget, hogy a politikus másnak mutassa magát, mint aki valójában, hiteles márka igazából csak a valós személyiség alapjaira építhető. Obamához visszatérve, Nassir Ghemi neves amerikai pszichiáter például a The New York Timesban megjelent véleménycikkében az „őrültséget” kérte számon az Obama-adminisztráción, mondván az elnök „túlságosan normális, racionális, túlságosan kompromisszumkereső és szabálykövető”. Ghemi szerint Obama politikai „botladozása”, részben a személyiségvonásaival magyarázható, és ellenpéldaként az országot a nagy gazdasági világválságból kivezető Franklin D. Rooseveltre hivatkozik, akinek már-már kórosan felfokozott lélekállapota, extravertáltsága, energikussága és érzelemgazdagsága is szerepet játszott a politikai sikereiben.

A személyesmárka-építéssel foglalkozó szakemberek azonban tisztában vannak azzal, hogy Obama nem kockáztathatna nagyobbat annál, mint hogy a személyiségétől teljesen idegen szerepben láttatja magát. Ghemi példájánál maradva: ha Obama megpróbálja magára húzni a Franklin D. Roosevelt-márkát, az egészen bizonyosan a totális politikai bukással lesz egyenértékű. Egy flegmatikus személyiség nem építhet szangvinikus személyes márkát, mert a valódi személyiségvonások áttörnek a tőlük idegen képen, és a márka szükségképpen inkonzisztenssé, és ezáltal hiteltelenné válik.

Márpedig a hitelesség a legfontosabb dimenzió egy politikus személyes márkájában, ezt mutatják legalábbis annak a kutatásunknak az eredményei, amely a rendszerváltás utáni magyar politikai tér emblematikus politikusi márkáinak elemzését tűzte ki célul. A kutatás szerint a politikusokat jól definiálható személyesmárka-dimenziók mentén közelíti meg a választópolgár, úgy mint hitelesség, hatás, hatalom, gondoskodás, valamint kompetencia. Sőt az egyes dimenziókon való elhelyezkedés alapján konkrét politikusmárka-archetípusok is kirajzolódnak, más és más érzelmi előhívó jelleggel.

Az őszinteség tehát alapvető elvárás a választókban, így a feladat a brandépítő szakemberek számára minden esetben az kell hogy legyen, hogy a személyiséget mint alapanyagot használják fel a márkaépítéshez. Obama nyugodt temperamentuma épp ezért nem politikai veszteség, sőt: lehetőség, méghozzá olyan lehetőség, amelynek politikai jelentősége is van. Ki tudja, talán a közel-keleti konfliktust is csak egy nyugodt temperamentumú vezető rendezheti, akiből nem tör fel a texasi szenvedély? Igazán csak a következő években, és biztosan csupán a mandátuma végén fogjuk látni, mire is jutott személyiségével és személyes márkájával Barack Obama.

Személyes márka az üzleti életben

A személyesmárka-építésnek nem csupán a politikában, hanem a vállalati világban is kiemelt jelentősége van. Maga a személyes márka, illetve personal brand kifejezés is az üzleti szférában született meg; a fogalmat Tom Peters 1997-ben megjelent „The Brand Called You” (’a márka, amelyet úgy hívnak: Te’) című írásától eredeztetik, amelyben a világhírű amerikai tanácsadó azt mondja: az üzleti siker feltétele, hogy önmagunkra mint vállalatra tekintsünk („Me Inc.”, ’Én kft.”), amelynek éppúgy szüksége van a márkaépítésre, mint a Siemensnek vagy a General Electricsnek.

Magyarországon csupán a 2010-es évek elején fogalmazódott meg néhány cégvezetőben a gondolat, hogy az énmárkájukat professzionális támogatók segítségével formálják, és a kevés vezetőt, aki márkázza magát, általában két dolog motiválja. Az egyik, hogy olyan képet formáljanak magukról, amely erős társmárkája vagy co-brandje lehet a vállalatuk márkájának, azaz hogy a róluk kialakult kép pozitív hatást gyakoroljon az általuk vezetett cég megítélésére és működésére is. A másik motivációjuk pedig az, hogy a márkájuk révén részben függetlenné váljanak a vállalattól, amelyet vezetnek, vagyis hogy ne úgy tekintsenek rájuk mint a vállalat egyik emberére, hanem mint egy emberre, aki a vállalat élén áll. Ennek oka főként abban keresendő, hogy egy erős, megkülönböztethető és konzisztens személyes márka révén a vezetők kevésbé vannak kiszolgáltatva a gazdasági változásoknak.

 (A bejegyzés megjelent az Üzlet és Pszichológia 2014. október-novemberi számában)

//

Címkék:
Kondor Anna

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
beyourbrand.hu

egy blog a personal brandingről, szakmai szemmel

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu