logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.02.02 - 10 éve
Kondor Anna

PICASSO: A ZSENIALITÁS SZINONIMÁJA

Pablo Picasso a XX. század legismertebb és legsikeresebb művésze, neve még életében a zsenialitás szinonimája lett. De vajon mi magyarázza a katalán zseni egyedülálló ismertségét és elismertségét? Picasso a személyesmárka-épít

Pablo Picasso a XX. század legismertebb és legsikeresebb művésze, neve még életében a zsenialitás szinonimája lett. De vajon mi magyarázza a katalán zseni egyedülálló ismertségét és elismertségét? Picasso a személyesmárka-építésben is zseni volt, aki zavarba ejtő tudatossággal alkalmazta a personal branding alapelveit, majdnem száz évvel azok megfogalmazása előtt. Piackutatás, „termékdifferenciálás”, networking: az életműben mindre találunk példát. Albert M. Muñiz, Toby Norris és Gary Alan Fine tanulmányát idézzük.

A művészet máig élő, hagyományos felfogása szerint a művész feladata az önkifejezés, amelyben őt az ihlet segíti, és a művész akkor sikeres, ha műve szerencsésen találkozik a közönség igényeivel. Ez az értelmezés eltávolítja a művészt a közönségtől, más szóval a piactól, és az anyagi és szakmai elismerést lényegében a vak véletlentől teszi függővé.

Ez az értelmezés – mint az Albert M. Muñiz, Toby Norris és Gary Alan Fine Marketing artistic careers: Picasso as a brand manager című tanulmányából kiderül – teljesen idegen volt Picassótól, aki a művészeti piacra való belépésétől egészen 1973-ban bekövetkezett haláláig nagyon tudatosan és következetesen építgette a karrierjét. Picassót már a századforduló utáni első évtizedben is nagyjelentőségű művészként tartották számon, amiben kulcsfontosságú szerep jutott a személyes márkájának, valamint a műkereskedőkből, műgyűjtőkből, művészekből, és kritikusokból álló támogatói körének, kapcsolatrendszerének, amely a közönség felé közvetítette, illetve maga is alakította a Picasso-márkát. Nézzünk néhány példát.

Picasso madridi és barcelonai tanulmányai után többször járt a művészet akkori fővárosában, Párizsban, ahol több műkereskedővel is kapcsolatba lépett, köztük Ambroise Vollard-dal. A műkereskedők nem csak a művészek munkáival, hanem rajtuk keresztül magukkal a művészekkel, a művészek márkájával is kereskednek, így egy művész megítélésében ők játsszák talán legfontosabb szerepet. Picasso választása nem véletlenül esett Vollard-ra: ő volt Párizs egyik legjelentősebb galériása akkoriban. A köztük lévő kapcsolatot Picasso 1901-ben azzal erősítette, hogy megfestette Vollard portréját; Picasso a portréfestést a kapcsolatépítés eszközeként használta.

Ha Picassóra gondolunk, a legtöbbünknek egészen biztosan a művész forradalmi képalkotásának példái, a több síkban egyszerre ábrázolt alakok jutnak az eszébe, miközben Picasso életművében nem kis helyett foglalnak el a hagyományosabb, könnyebben befogadható munkák. Sőt a klasszikus és az avantgárd képek sok esetben szinte „egy időben” készültek: a Picasso „kék korszakában” született Öreg gitárost, valamint az első avantgárd műként hivatkozott Avignoni kisasszonyokat csupán négy év választja el egymástól (az előbbi 1903-ban, az utóbbi 1907-ben készült).

oreg_gitaros

Öreg gitáros, 1903

Mi történhetett ezekben az években, ami magyarázat lehet erre az éles váltásra az életműben? Picasso párizsi tartózkodása alatt – azzal párhuzamosan, hogy hozzákezdett a személyes céljai elérését támogató networking rendszer kialakításához – alaposan felmérte a művészeti piac tendenciáit, a műkereskedők és a vásárlók igényeit, és a személyes márkáját kezdetben arra építette, ami inkább hasonlóvá, semmint különbözővé tette a kortársaihoz képest: jó klasszikus képeket festett. Ugyanakkor 1907-re Picasso már olyan erősen beágyazódott a párizsi művészvilágba, hogy kísérletet tehetett a versenytársaitól való éles elkülönülésre, differenciálódásra. Az Avignoni kisasszonyok a várakozásoknak megfelelően rég nem látott botrányt kavart, és Picasso elvesztette Vollard támogatását, viszont a haszon óriási volt: a botrány Picassót Párizs legnagyobb innovátoraként, legforradalmibb, vezető művészeként láttatta. Egy az üzleti életből vett analógiával azt mondhatjuk, hogy az eredmény nem volt más, mint a Benetton társadalmi problémákat, köztük a rasszizmus és az AIDS kérdéseit feszegető reklámkampánya esetében; még pereket is indítottak a cég ellen, ám a plakátok elérték céljukat: a Benetton márkája ismertebbé vált, és megjelent benne a politikum.

avignon

Avignoni kisasszonyok, 1907

A kubista térszerkesztést, az egymásra vetített síkok bonyolult vizuális rendszerét persze nem sokan értették, amire Picasso – immár egy új galériás, Daniel-Henri Kahweiler támogatásával – ragyogó kommunikációs választ adott: Picasso személyes márkáját luxusmárkaként építették tovább. Innentől fogva Picasso művei szándékosan nem jelentek meg a szélesebb közönség érdeklődésére számot tartó neves párizsi szalonokban, hanem csupán a kisebb galériákban, ahol az alkotásokhoz kizárólag egy exkluzív, műértő, és nem utolsósorban gazdag gyűjtőkből álló kör férhetett hozzá. A szűk hozzáférés, valamint a kevés hozzáértő által tanúsított csodálat jelentősen megnövelte Picasso személyes márkájának, illetve a művészet nyelvére lefordítva: szignójának az értékét.

Picasso életművét vizsgálva számos nyomát találhatjuk még a tudatos karrier- és személyesmárka-építésnek, a kubista évek után visszatérő klasszikus művektől kezdve egészen a Dél-Franciaországban készült matrózcsíkos pólós fotókig, amelyek csak a művész gondos és szigorú szelekciója után kerülhettek a nyilvánosság elé. Picasso a személyesmárka-építés tankönyvi példája, akinek munkásságát nem csupán a művészettörténészeknek kellene tanulmányozniuk, hanem nekünk, kommunikációs és marketingszakembereknek is.

A Beyourbrand oldalán további bejegyzéseket olvashat a personal branding témakörében, valamint ha érdekli a személyes tanácsadás, itt tudja felvenni velem a kapcsolatot.

Címkék:
Kondor Anna

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
beyourbrand.hu

egy blog a personal brandingről, szakmai szemmel

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu