logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.03.25 - 10 éve
Kondor Anna

SZEMÉLYES MÁRKA A MIKROSZKÓP ALATT

A személyes márka az általunk is használt definíció szerint nem más, mint az a kép, amely a külvilágban képződik meg rólunk. De vajon hogyan épül fel ez a kép? Vannak-e olyan elemei vagy dimenziói, amelyek azonosak lehetnek az embere

Kondor Anna - Beyourbrand - personal brandingA személyes márka az általunk is használt definíció szerint nem más, mint az a kép, amely a külvilágban képződik meg rólunk. De vajon hogyan épül fel ez a kép? Vannak-e olyan elemei vagy dimenziói, amelyek azonosak lehetnek az emberek egyes csoportjai között? Vagyis: igazolható-e, mint azt sejtjük, hogy nagyon hasonlóan, sőt azonos „koordináta-rendszerben” percipiáljuk és értjük meg például a vállalatvezetőket, függetlenül attól, hogy milyen iparágban működnek? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása érdekében háromnegyed éve egy a nemzetközi tudományos világban is egyedülálló kutatássorozatot indítottunk.

A percepciónk, a befogadásunk vizsgálata nem keveseknek okozott már komoly fejtörést a tudomány egyetemes történetében. Gyaníthatóan nincs szükség hosszas pszichológiai és értelmezéstudományi (hermeneutikai) fejtegetésre ahhoz, hogy belássuk: az, hogy miként látjuk és értjük meg a dolgokat, legalább annyira személyes, mint általános, és mint ilyen, csak nehezen hozzáférhető. Ennek ellenére tavaly nyáron úgy határoztunk, megpróbáljuk tudományos eszközökkel felmérni, milyen alkotóelemei, dimenziói lehetnek a személyes márkának. Sőt: rögtön azzal a feltevéssel éltünk, hogy az emberek egyes csoportjaiban a személyes márkák szerkezete, dimenziói megegyeznek, így ennek a hipotézisnek az igazolását is célul tűztük ki.

Az előkutatás

De hogyan férhetünk hozzá valakinek a személyes márkájához? Nyilvánvalóan a külvilág véleményein, leírásán, vagyis végső soron jelzők segítségével, ám önmagában ezzel a belátással sajnos még nem kerültünk sokkal közelebb a megoldáshoz. A legnagyobb kérdés az volt, hogy hogyan gyűjtsük össze ezeket a jelzőket, illetve hogy egyáltalán milyen jelzőket keressünk; elvégre magától értetődően más szavakkal írunk le egy politikust, mint egy művészt. Tetszőlegesen, a saját percepciónkból kiindulva persze nem válogathattuk volna össze mellékneveket, így ugyanis aligha feleltünk volna meg a tudományos ellenőrizhetőség követelményének, ezért vettünk három különböző csoportot, a politikusokat, a vállalatvezetőket és a művészeket, és arra kértünk nagyjából 50 embert, hogy írjon nekünk 10 olyan jelzőt, amelyet relevánsnak érez a három célcsoport vonatkozásában.

szemelyes_marka_kutatas_550

Féltünk tőle, hogy ha konkrét személyekre kérdezünk rá, túlságosan is befolyásoljuk a válaszadást, emellett annak is komoly kockázata volt, hogy az egyes csoportokról a társadalomban kialakult alapvetően rossz vélemény miatt sok negatív jelzőt kapunk az adatgyűjtés során. Ezt elkerülendő a három célcsoportnál 2-2 általános kérdést tettünk fel, amelyek közül az egyik arra irányult, hogy milyen egy átlagos vagy mai magyar politikus/válllatvezető/művész, a másik pedig arra, hogy a válaszadó szerint milyennek kellene a három célcsoport tagjainak (milyen az ideális politikus/válllatvezető/művész?). Két hónap alatt, idén januárra már több száz melléknevünk gyűlt össze, ezekből kellett kiválogatnunk azokat, amelyekre a következő kutatási fázisban a nagykutatásunkat építhettük.

A nagykutatás

Az előkutatásunk lezárultával már nagyjából látjuk, hogy milyen jelzőkkel lehet leírni a három célcsoport személyes márkáját, de a célunk ennél több, a személyes márkák alappilléreire, dimenziórendszerére vagyunk kíváncsiak. Így március elején elindítottuk a nagykutatásunkat, annak érdekében, hogy az előkutatás alatt összegyűlt több száz melléknévből kiválogassuk azokat, amelyek a legjellemzőbbek a három célcsoportra nézve, és amelyek a vállalatvezetők, politikusok és a művészek személyes márkáinak dimenziói lehetnek; ennek érdekében arra kérjük a válaszadókat, hogy vizsgálják meg az előválogatott jelzők mindegyikét, és ítéljék meg, azok egy 1-10-ig terjedő skálán mennyire relevánsak. Ezekből a válaszokból több statisztikai módszer, előbb faktor-, majd klaszteranalízis segítségével kirajzolódhat a személyes márkák dimenziórendszere, és azt is látni fogjuk, hogy nagymértékben különböznek-e a mondjuk a vállalatvezetőkről alkotott képeink attól függően, hogy az állami szektorban vagy a versenyszférában, illetve hogy mekkora méretű vállalkozásnál dolgozunk.

A nemzetközi tudományos világból egyetlen hasonló vállalkozás ismert, Akiko Arai, Jong Jae Ko és Stephen Ross kutatása, amely a sportolók személyes márkáinak dimenziórendszerének felvázolására tett kísérletet. A mi vizsgálati tárgyunk ennél jóval szélesebb, és reméljük, a nagykutatásunkban célul kitűzött 300 kitöltés lehetővé teszi majd számunkra azt, hogy hozzájáruljunk a hazai és nemzetközi a kommunikációtudomány fejlődéséhez.

Címkék:
Kondor Anna

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
beyourbrand.hu

egy blog a personal brandingről, szakmai szemmel

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu