logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.12.11 - 11 éve
Kondor Anna

SZEMÉLYES MÁRKA: NEM CSAK AZ AJÁNDÉK, A CSOMAGOLÁS IS FONTOS

Hiába nyújtunk jó teljesítményt, ha azt nem tesszük láthatóvá, kevés esélyünk van a sikerre – figyelmeztet Monica Moody Moore, a neves Johns Hopkins Egyetem kutatója, aki szerint a személyesmárka-építés a karriercéljaink elér

Hiába nyújtunk jó teljesítményt, ha azt nem tesszük láthatóvá, kevés esélyünk van a sikerre – figyelmeztet Monica Moody Moore, a neves Johns Hopkins Egyetem kutatója, aki szerint a személyesmárka-építés a karriercéljaink elérésének mára elengedhetetlenül fontos eszközévé vált. Build A Personal Leadership Brand to Advance Your Career (’építs személyes vezetői márkát, hogy előrébb juss a karrieredben’) című írásában a kommunikációs szakember hat pontban foglalja össze, hogy mire szükséges figyelnünk a személyes márkánk megalkotásakor. Nulladik pontként rögzíthető: nem egy kétperces munkáról van szó.

Beyourbrand - Kondor Anna - Personal branding

A brand nem csupán egy árut, terméket vagy szolgáltatást jelenít meg, a funkciója ennél jóval több: értéket, egyedi jellemzőket és előnyöket ajánl a fogyasztóknak annak érdekében, hogy a márkázott áruk, termékek vagy szolgáltatások fogyasztását elősegítse. A branding kifejezés már nem csupán a gazdasági egyetemek berkein belül cseng ismerősen, így a legfőbb ideje, hogy feltegyük a kérdést: hogyan hasznosítható a márkázás a karrierépítésünkben? Illetve: hogyan kezdjünk neki a személyesmárka-építésnek, hogyan határozható meg, hogy milyen egyedi jellemzőkre és előnyökre érdemes felépítenünk a személyes márkánkat? Monica Moody Moore, a Johns Hopkins Egyetem tanára által összegyűjtött hat tanács mindegyike érdekes lehet számunkra.

0. lépés: egy nap alatt nem fog menni

„Az nem úgy megy, hogy az ember felkel reggel, és egy nap alatt felépíti a személyes márkáját” – írja Moody Moore, és valóban: hiteles és belső ellentmondásoktól mentes személyes márka csak a személyiség alapjaira építhető, a személyiségünk feltérképezése pedig időigényes folyamat. Ráadásul az önvizsgálat még csak az első lépés a személyesmárka-építkezésben.

1. lépés: önértékelés

Valószínűleg nincs nehezebb ennél: kíméletlenül őszintének kell lennünk magunkhoz, és fel kell mérnünk, hogy miben vagyunk jók, netán kiválóak, illetve miben rosszabb a teljesítményünk, mint a versenytársainké. Tekintsünk úgy magunkra mint termékre, és mutassunk rá azokra az értékes tulajdonságainkra, amelyek a személyes márkánk sarokkövei lehetnek. Ennél a fázisnál jelentős szerepe lehet a személyiségteszteknek, például a Myers és Briggs nevét viselő (MBTI-) tesztnek vagy a Will Schutz által kidolgozott FIRO-B-kérdőívnek. Pusztán önmagukra hagyatkozva nagy a veszélye annak, hogy a valóságnak nem megfelelő képet alkotunk az erősségeinkről és a gyengeségeinkről, amivel a személyes márkánk hitelességét kockáztatjuk.

2. lépés: visszacsatolás 360 fokban

Ha az önvizsgálatnak vége, jöhet az ellenőrzés: a környezetünk is azt gondolja rólunk, amit magunkról gondolunk? A kollégáink is precíznek és megbízhatónak látnak bennünket? Teljes átfedés az önértékelésünk és a minket körülvevők rólunk alkotott véleménye között biztosan nem lesz, a kérdés csak az, mekkora a különbség. Ha jelentős az inkonzisztencia, újra kell kezdenünk a folyamatot.

3. lépés: csomagolás és pozicionálás

Az értékes tulajdonságaink felmérése után következhet a szelektálás. Mire van szükségünk a karriercéljaink eléréséhez? Mire van szüksége belőlünk azoknak, akik befolyásolhatják a karriercéljaink elérését? Elképzelhető, hogy egyes tulajdonságaink önmagukban ugyan értékesnek minősülnek, de semmi közük a professzionális életünkhöz, vagy egyszerűen csak nem érdeklik a célcsoportunkat. A személyes márka sikerességének feltétele, hogy a célcsoportunk egyedinek, unikálisnak lásson bennünket, így mindenekelőtt arra kell törekednünk, hogy az értékes tulajdonságainkból olyan elegyet állítsunk össze, amely elüt a versenytársainkétól. A szelekció mellett a pozicionálásnak legalább ekkora szerepe van: vizsgáljuk meg, hogy milyen fizikai és online térben szükséges láthatóvá válnunk, hol érhetjük el a stakeholdereket. A megfelelő pozicionálás révén akár egy átlagos személyes márka is sikeres lehet.

4. lépés: légy látható és hallható

Ez persze nem jelenti azt, hogy túlbuzgónak, harsánynak vagy bőbeszédűnek kellene lennünk. Sőt: igazán csak akkor érdemes láthatóvá válnunk, ha a láthatóságnak funkciója van, és csak akkor mondjunk valamit, ha van mit mondanunk. Sokan azért rekednek meg a karrierükben, mert bár kimagasló teljesítményt nyújtanak, nem teszik azt láthatóvá, és csupán néhány munkatársuknak van tudomása arról, hogy mennyit és hogyan dolgoznak. Tipikus példája ennek az, amikor egy céges riport összeállításánál a készítő neve nem, csak a vállalati hierarchiában nála feljebb állóké van feltüntetve; ha nincs is lehetőségünk rá, hogy szignózzuk a munkánkat, nagyon fontos, hogy a megfelelő módon és a megfelelő fórumokon megjelenítsük a teljesítményünket.

5. lépés: ügyelj a részletekre

Nagyon fontos szem előtt tartanunk, hogy a személyes márkánk, azaz a rólunk mások fejében élő kép nem korlátozható csupán a professzionális életünkre, a szakmai teljesítményen kívül számos tényező befolyásolja még a megítélésünket. Ha a személyes márkánk értékajánlata mondjuk a precizitás, törekedjünk rá, hogy az ne csupán a szűk értelemben vett munkavégzésünkben mutatkozzon meg, hanem könnyen értelmezhető szimbólumokban is: egy tökéletesen megkötött nyakkendő, a pontosság, illetve általában a szigorú és hatékony időbeosztás jelentősen erősítheti egy a precizitásra épülő személyes márka hitelességét.

6. lépés: hozzáadott érték

Térjünk vissza a kiinduló állításunkhoz: a brand nem csupán egy árut, terméket vagy szolgáltatást jelenít meg, értéket, egyedi jellemzőket és előnyöket is ajánl. Az értékajánlatunk meghatározásakor ügyelnünk kell rá, hogy amit kínálni akarunk, annak szükségképpen hasznosnak, a szakmai környezetben is értelmezhetőnek kell lennie a célcsoportunk számára. Így egy olyan vezetőnek, akinek több szakterületet és egymástól eltérő tevékenységeket egyesítő csapatmunka megvalósítása a feladata, ajánlott a személyes márkáját a holisztikus, integráns gondolkodásra (is) építenie. Feltéve persze, hogy a vezető valóban holisztikusan és integránsan gondolkodik.

Itt a feltételen van a hangsúly. Némelyek talán azt gondolják, hogy a személyes márkák csak hamisak, mesterkéltek lehetnek, üres ígéretek, ennél nem jelentenek többet. Csakhogy ez messze nem igaz. Állandó tapasztalat, hogy a személyiség nem tűr meg magán olyan képet, amely idegen tőle, előbb vagy utóbb ledobja magáról, és a személyes márka tökéletesen hiteltelenné válik. Ennél fogva időpazarlás üres ígéretekre, nem létező értékekre építeni egy márkát, sőt: egy hamis értékajánlattal a már elért pozíciónkat is kockáztatjuk. A személyesmárka-építés a bennünk rejlő lehetőségek kiaknázását célozza: fedezzük fel az értékeinket, és mutassunk meg néhányat belőlük azoknak, akik elősegíthetik a karrier- és üzleti céljaink elérését.

A Beyourbrand oldalán további bejegyzéseket olvashat a personal branding témakörében, valamint ha érdekli a személyes tanácsadás, itt tudja felvenni velem a kapcsolatot.

Címkék:
Kondor Anna

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
beyourbrand.hu

egy blog a personal brandingről, szakmai szemmel

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu