logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.06.17 - 11 éve
Kondor Anna

SZEMÉLYES MÁRKÁK VILÁGBAJNOKSÁGA

Nyolc éve a futball-világbajnokság döntőjében Olaszország 11-es párbajban győzte le Franciaországot, ám volt egy francia játékos, aki a világbajnoki címnél sokkal többet vesztett. Zinédine Zidane, a torna legjobbja, a búcsúmeccs

Személyes márka, personal branding

Nyolc éve a futball-világbajnokság döntőjében Olaszország 11-es párbajban győzte le Franciaországot, ám volt egy francia játékos, aki a világbajnoki címnél sokkal többet vesztett. Zinédine Zidane, a torna legjobbja, a búcsúmeccsének utolsó perceiben szándékosan lefejelte az olasz Marco Materazzit, így nem fejezhette be a mérkőzést. Zidane, milliók példaképe a világon, egy csapásra törte darabokra személyes márkáját, a legendás Zizu képét, amely hosszú évek alatt alakult ki a szurkolókban és a támogatókban. De mi is hullott szét pontosan, és hogyan épülnek fel a sportolók személyes márkái? Ezt vizsgálja Akiko Arai, Jong Jae Ko és Stephen Ross, Branding athletes: exploration and conceptualization of athlete brand image című tanulmányában.

Kondor Anna, BeyourbrandA kutatók szerint egy sportoló személyes márkája három dimenzió segítségével ragadható meg: sportolói teljesítmény (athletic performance), vonzó megjelenés (attractive appearance) és piacképes életmód (marketable lifestyle).

Egy atléta personal brandjében nyilvánvalóan kulcsfontosságú szerepet kell hogy játsszon a teljesítmény, ám – mint Akiko Arai, Jong Jae Ko és Stephen Ross figyelmeztet rá – önmagában az eredmények nem elégségesek a márkaépítéshez; még a legjobbaknak is vannak gyengébb szerepléseik, nem is beszélve arról, hogy bármikor lesérülhetnek, ami akár a pályafutásuk végét is jelentheti. Így a személyes márkát a teljesítményüktől többé-kevésbé függetlenedve szükséges építeni, hogy akár még a visszavonulást követő évtizedekben is egy versenyképes, jól teljesítő versenyző képe éljen a sportolókról (alkalmas példa lehet Michael Jordan, akinek a nevéből önálló brandet épített a Nike, és az Air Jordan-cipőkre még ma is óriási kereslet).

A három kutató modelljében a teljesítménynek négy aldimenzióját állapítja meg: szakértelem (athletic expertise), játékstílus (competition style), fair play (sportsmanship) és versengés (rivalry). A szakértelem aldimenzió lényegében a technikai tudást fedi le, a játékstílus pedig azokat a jegyeket, amelyek alapján egy sportoló játéka megkülönböztethetővé válik (elegendő csupán a portugál sztár, Christiano Ronaldo jellegzetes cselezési technikáját eszünkbe idéznünk); a harmadik aldimenzió a fair play, amely nem más, mint hogy etikusan versenyeznek-e a sportolók, végül a versengés fogalmával a versenytársakhoz való viszonyt írják le a kutatók. Ez utóbbi nem csupán az atléták, hanem a csapatok személyes brandjénél is kulcsfontosságú. Hiszen számos egyesület identifikációjától elválaszthatatlan a peerektől való direkt megkülönböztetés. A Ferencváros nem-Újpest, a Real Madrid nem-Barcelona, az Inter Milan nem-AC Milan, és fordítva.

A sportolók személyes márka-építésében alapvető fontosságú a vonzó külső is; ennek három alkategóriáját vázolták fel a kutatók: fizikai értelemben vett vonzóság (physical attractiveness), szimbólum (symbol) és fittség (body fitness). Némelyek számára talán szomorú, de bizonyított tény: rendszerint pozitív előítélet képződik meg bennünk a szép emberekkel kapcsolatban, aminek köszönhetően ők könnyebben építenek bizalmat másokban, és sikeresebben képesek befolyásolni a véleményeket, mint a kevésbé vonzó kommunikátorok. A fittségnek a közönség ellenkező nemű tagjai elérésében lehet szerepe, ám ami talán még ennél is fontosabb, hogy a sportolónak legyen egy könnyen felismerhető, szimbolikus külső jegye, amely révén könnyen megkülönböztethetővé válik. Példaként vehetjük a Chicago Bulls legendás játékosát, Denis Rodmant, a „Férget”, aki általában bizarr ruhákban jelent meg a közönség előtt, és aki extrém hajszínével is gyakran keltett feltűnést.

Az első két dimenzióval még nem hagytuk el a játékteret, de azt is pontosan kell látnunk, hogy egy jól ismert játékos, egy sztár nem egyszerűen sportember, hanem a nyilvánosság része, és egy pályán kívüli, „off-field” történés egyik napról a másikra darabokra törheti a gondosan építgetett személyes márkáját. Akiko Arai, Jong Jae Ko és Stephen Ross a piacképes életmód három szubdimenzióját különbözteti meg. Az első az élettörténet (life story), egy érdekes vagy megindító narratíva, amelyben megmutatkoznak a sportoló személyes értékei; a hétszeres Tour de France-győztes kerékpáros, Lance Armstrong rákellenes küzdelme tökéletes példája lehet ennek. A példakép (role modell) a pályán kívüli, magánemberi etikus viselkedésre vonatkozik, amely példa lehet a társadalom, mindenekelőtt a gyerekek, tinédzserek számára. Emellett a brandépítésnél nem elhanyagolható az sem, hogy a sportoló folyamatosan kapcsolatban legyen a közönségével (relationship efforts, ’ kapcsolati erőfeszítések’); alkalmas felülete ennek a közösségi média, például a facebook vagy a twitter, ahol a szurkolók direkt kapcsolatot alakíthatnak ki kedvencükkel, ami jelentősen segítheti a bizalmi kapcsolat épülését, illetve a személyes márka interiorizációját a közönségben.

Napok óta tart Brazíliában a futball-világbajnokság, és milliók figyelik a világ minden pontján a 32 csapat összecsapásait; ám a küzdelem úgy talán még izgalmasabb lehet, ha nem csak magára a játékra figyelünk, hanem – a kutatók modelljét alapul véve – a sztárjátékosok személyes összecsapására (rivalry) is, amelyet mindig nagy érdeklődéssel követ a sportsajtó. Vagy mondjuk arra, hogy milyen technikákkal próbálnak elkülönböződni versenytársaiktól, netán csapattársaiktól a játékosok (competition style). Az bizonyos, hogy a következő egy hónap történései között számos példát találhatunk majd ezekre a dimenziókra, illetve aldimenzióira, és talán annak is szemtanúi lehetünk, hogyan buknak el, vagy hogyan válnak legendává a sztárok és a még ismeretlen játékosok.

A Beyourbrand oldalán további bejegyzéseket olvashat a personal branding témakörében, valamint ha érdekli a személyes tanácsadás, itt tudja felvenni velem a kapcsolatot.

Címkék:
Kondor Anna

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
beyourbrand.hu

egy blog a personal brandingről, szakmai szemmel

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu