2 és fél szakma, amit egy coachnak tudnia kell
Ahányan dolgozunk coachként, annyi szakmai háttérből jövünk, de az a kettő, amiről írni fogok, és persze a fél is még hozzá, a véleményem szerint elengedhetetlen.
Az egyik szakma az a coach szakma. Ez ugye magától érthető, hogy h
Ahányan dolgozunk coachként, annyi szakmai háttérből jövünk, de az a kettő, amiről írni fogok, és persze a fél is még hozzá, a véleményem szerint elengedhetetlen.
Az egyik szakma az a coach szakma. Ez ugye magától érthető, hogy ha coachként akarunk dolgozni, akkor minimum egy coach iskolát illik elvégezni. Sok fajta coach iskola létezik ma már, és egy dologban egész biztosan össze lehet hasonlítani őket; ez pedig az óraszám; hogy hány órában oktatnak coachingot. A coach diák szemszögéből nézve; mennyi órában végzi tanulmányait. Ugye az aranyszabály, hogy minél több órában tanulta annál megalapozottabb tudással és gyakorlattal fog rendelkezni. Egyre több olyan iskola van, amely 100 fölötti óraszámról ad bizonyítványt. A coach szakmának az elsajátítása során az is fontos szempont mennyi gyakorlati órát tud felmutatni a coach az elméleti órák mellett. Más szóval hány órát coacholt. Írtam, hogy legalább egy iskola szükséges ahhoz, hogy szakképzett coachnak mondhassuk magunkat, de jobb több, hiszen ez egy szubjektív szakma és jobb több oldalról megvizsgálni, több forrásból tanulni ahhoz, hogy megtaláljuk saját stílusunkat, kedvenc coaching módszerünket, eszközeinket.
A másik szakmát nem coach iskolában tanítják. Magyar coach iskolákban sajnos nem igen hallani erről a tantárgyról. (Nálunk van, mert mi fontosnak tartjuk!) Ez pedig a coach marketing. A mondás, úgy tartja, hogy van a jó coach és a sikeres coach. A marketinget a jó coachnak is meg kell tanulnia, hisz máskülönben senki nem fogja megtudni, hogy milyen jó az adott coach. Az eredményességhez és a független coach léthez - a kettő összefügg - kell tudni boldogulni a piacon. Ha gyakorolni akarjuk szakmánkat el kell tudni érni azokat a potenciális ügyfeleket, akik változásra vágynak és készek is tenni érte. A marketinget talán azért utasítják el sokan coachok és kifogásként említik, hogy "nem értek hozzá azért nem foglalkozom vele", mert előtte, először a coach létüket kellene definiálni. Igen először meg kell tudni határozni, hogy a coachnak ki a célközönsége, kihez akar szólni, mi a specialitása, milyen területen, milyen eredményeket tud felmutatni. Előbb ezekre kell ügyfél számára vonzó és meggyőző válaszokat adni, utána indulhat a marketing. Sokszor talán azért "hanyagolják" el a marketinget, hogy ne kelljen ezekre válaszolni. (Én tanultam marketinget, lefordítottam a coaching világára és gyakorlom is a coaching vállalkozásomban. Ezért az így szerzett tapasztalataimról és coach kollégáimtól hallott véleményekről egy későbbi blogban írnék.)
Lássuk a fél szakmát! Fél szakmának számítom mindenkinek az eredeti szakmáját, amihez hozzá tanulta a coachingot, amit kiegészít coaching tudással. Arról a szakmáról beszélek, amiben feltételezhetően több évet akár több évtizedet is eltöltött és szakmai tapasztalatot szerzett. Fél szakmaként számítom, de szerintem egészet ér - csak fiatalabb coach kollégáimat nem akarnám hátrányos helyzetbe hozni azzal, hogy nagy jelentőséget tulajdonítok neki - az élettapasztalat, ami ugye az évek számával nő. Azt szoktam mondani, hogy a coach szakma egy olyan szakma, ahol a kor előny. De persze nem szeretném, hogy a jó coach szakmai teljesítményének ez legyen a meghatározója ezért csak fél szakmai feltételként neveztem meg, mert e nélkül is lehet valaki jó coach csak ezzel még jobb lesz. (Persze azt is el tudom képzelni, amikor a kor hátrány, mert a szokások és előítéletek túl merevvé tették az egyént, de akkor ő ne menjen coachnak!)
2 és fél szakma. Összetett és sokirányú, színes és segítő szakma a coaching, aminek ugyanúgy megvannak a szabályai, mint minden más szakmának. Saját és ügyfeleink sikere érdekében végig kell ezeket járni.
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó www.coachinghataroknelkul.hu
+36 30 942 2419 +36 70 772 2419