5 szempont coach képzés választáshoz
Sokan nyáron döntenek arról, hogy ősszel mit tanuljanak, és így mostanában többen megkérdeznek engem is, hogy mit ajánlok coach képzések tekintetében.
A napokban kaptam a témában emailt az amerikai CTI - Coaches Training Institute-tó
Sokan nyáron döntenek arról, hogy ősszel mit tanuljanak, és így mostanában többen megkérdeznek engem is, hogy mit ajánlok coach képzések tekintetében. A napokban kaptam a témában emailt az amerikai CTI - Coaches Training Institute-tól a világ első számú és legnagyobb coach képző intézményétől, ahol már több mint 35 000 coachot képeztek, arról, hogy ők mit gondolnak a legfontosabb 5 szempontnak, egy ilyen típusú döntés előtt. Nézzük csak az ő véleményük szerint milyen kérdéseket kell feltenni a coach képzés kiválasztása előtt. Hozzáfűztem - ismereteim szerint - a magyar gyakorlatot.
1. Online történik, vagy személyes részvételt igényel a képzés. Az online rugalmasabb és kényelmesebb tanulást enged meg, de igazi coaching tapasztalatot, ahol már maga a coach jelenlét is egy tanulandó képesség, a személyes részvételen alapuló, tapasztalati tanulás tud inkább biztosítani. Magyarországon online képzés nincs és nemzetközi képzések tekintetében, ami itthon ismert online program annak is része egy egy alkalomra szóló személyes részvételen alapuló több napos intenzív csoportos tanulás. Ami az előnye a fent említetteken túl, hogy az online képzés folyamán több modul és coaching gyakorlat is skype-on történik, és ez viszont jól felkészít a jövő coachingjára, ami egyre gyakrabban skype-on és telefonon történik.
2. Részvételi díj és költségek. Ez magától érthetően fontos szempont. Amit itt figyelembe kell venni, hogy mennyi az a coaching tanulási óraszám, amit a befizetett összegért kap a résztvevő. Ez, ami számít a coach végzettségnél, hogy mennyi az elvégzett képzési óraszám. Napjainkban már több coach iskolában is lehet részletfizetést kérni, ami szintén szempont lehet a választásnál.
3. Akkreditált-e a képzés vagy sem. Mi coachok Magyarországon az akkreditáltság alatt a nemzetközi akkreditációt értjük hisz a szakma is külföldről ered, Amerikából indult el, ezért mi az ottani szakmai szintnek való megfelelést nézzük leginkább. Amerikában az ICF (International Coach Federation) - több mint 20 000 tag világszerte -, Európában az EMCC (European Mentoring and Coaching Council - kb. 5000 tag Európában -, a legnagyobb coachokat tömörítő szakmai szervezetek. Magyarországon létezik ICF akkreditált képzés egy svájci képzés kihelyezett programjaként és van egy magyar képzés is, ami teljes mértékben az ICF coach készségekre épít és ezt az ICF is elismerte. Már ott van a teljes akkreditáltság kapujában, csak az ICF malmai lassan őrölnek, azaz Amerikában is létezik bürokrácia. Ebben a kérdéskörben kiemelnék egy másik típusú iskolakört; azokat a coach képzéseket, amik a magyar felsőoktatásban megtalálhatók, posztgraduális képzésnek minősülnek és diplomát adnak. Magyarországon ez is szempont lehet. A legtöbb hazai coach képzésből kerültek már ki ICF ACC (Associate Certified Coach) vagy akár PCC (Professional Certified Coach) akkreditált, nemzetközi minősítéssel bíró coachok. Ez azt jelenti, hogy habár a magyar képzések a fent említett kivételeken túl nem ICF akkreditáltak, viszont ha a tananyag a főbb coach kompetenciákra épül, ez szakszerűen le van bontva, bebizonyítva, lefordítva akkor azt az ICF elfogadja, mint hiteles coach képzés. Ezután csupán 3 hónapos kötelező - az ICF írja ezt elő, ha nem ICF akkreditált iskolában végzett a diák -, mentori folyamaton kell átesni az itthon végzett coachnak, amit hazai ICF akkreditált és minősített coachok nyújthatnak csak és jöhet az ICF vizsga. Nem ördöngösség. Így alakult, hogy ma Magyarországon már közel 50 nemzetközi szinten akkreditált coach dolgozik. Ez egy nagy húzóerő a többiek számára is, hogy ne maradjanak le erről a nemzetközi vonatról, ami egyben minőségbiztosítást is jelent a megbízók számára.
4. Kik a tanárok, akik a képzést végzik. Fontos szempont a képzők képzettsége. Milyen és mennyi iskolát végeztek a tanárok, milyen gyakorlattal rendelkeznek, coacholnak is vagy csak tanítanak, hogyan képzik folyamatosan tovább magukat (CPD - Continuous Professional Development), hányan vannak, milyen specializációval és nemzetközi minősítéssel rendelkeznek…… és még számos kérdést fel lehet tenni, amik között nem utolsó szempont a szimpátia. Mint a coachingban mindenhol itt is számít a kémia mikor képzést választunk. Nyugodtan támaszkodjunk a megérzésünkre IS!
5. Milyen coaching filozófiát, módszertant követ a képzés Itt azokról a szakmai megközelítésekről beszélünk, vagy kérdezünk, amik lehet, hogy alkatilag közelebb állnak hozzánk, és így pont egy adott irányzatra épülő képzést keresünk, mint a TA vagy a Gestalt, vagy a szupervíziós alapú, vagy akár csoportdinamikai és team coaching képzések vagy a hangsúlyokat vizsgáljuk, hogy legyen több az életvezetési (life) coaching vagy az üzleti (business) vonal a képzésben. Olyan iskolák is léteznek, amelyek szakszerűen bemutatják mindegyik irányzatot, hogy majd a coach válasszon kedvére a képzés végére hogy melyik áll hozzá a legközelebb
Nagy a választék a coach iskolákban itthon is már szerencsére. Sokféle irányzat és időtartamú képzési program található meg, ez a jó hír. Viszont ahhoz, hogy körültekintő döntést hozzunk, számunkra a legjobb minőséget megtaláljuk, szükséges a személyes ismerkedés, amire ma már egyre több lehetőség van nyílt napok keretében. Tessék elmenni, kérdezni, ismerkedni, mert a jó döntéshez ez elengedhetetlen. Ez már önmagában is tanulás!
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó www.coachinghataroknelkul.hu
+36 30 942 2419 +36 70 772 2419