Ügyfeleinkre figyelünk, ha magunkra figyelünk
Ha sok az ügyfél, a coachee az az öröm mellett kudarchoz, kiboruláshoz és kiégéshez is vezethet. Professzor David Clutterbuck magyarországi partnereként erről beszélgettünk legutóbbi képzésünkön. Coachok körében egyre elterjedtebb
Ha sok az ügyfél, a coachee az az öröm mellett kudarchoz, kiboruláshoz és kiégéshez is vezethet. Professzor David Clutterbuck magyarországi partnereként erről beszélgettünk legutóbbi képzésünkön. Coachok körében egyre elterjedtebb a skypos vagy telefonon történő coacholás, ami által lehetőség van „faltól falig”, azaz szünet nélkül egymás után pakolni a coaching üléseket hisz nem kell utazni, helyszínt változtatni. Ez a fajta túlzottan intenzív munka káros lehet mind a coachnak, mind az ügyfélnek a következő okokból kifolyólag:
1. Az emberi agynak korlátozott a koncentrációs képessége. Ahogy az agyunk fárad, úgy csökken az odafigyelési képességünk és már nem vagyunk teljesen jelen az ügyféllel. A kreativitás, hatékonyság és ösztöneink, megérzéseink élessége sem lesz már a csúcson. Coachoknak is kell a feltöltődési idő, hogy az agy kipihenje az előző coaching fáradalmait. 2. Amikor sok ügyféllel, egymás után szünet nélkül dolgozunk egy nap akkor fennáll annak a veszélye, hogy a sajátosságaik, egyedi jellemzőik elmosódnak, összeolvadnak és csak tárgyként és feladatként jelennek meg számunkra. Az emberi oldal elvész. 3. Hatékony coachként, amikor Gestalt szemlélettel dolgozunk, befogadva az egész személyt érzelmi világával együtt, és nemcsak az adott feladatot/ügyet akarjuk megoldani az érzelmileg megterhelő lehet, főleg, ha olyan érzésekkel szembesülünk, amik a mi jelenlegi vagy korábbi élethelyzetünkre rezonálnak. Ilyenkor nagyvalószínűséggel, a coaching ülés után nekünk coachoknak is dolgunk van azzal, mert fel kell dolgoznunk, reflektálnunk kell a saját kis ördögeinkre, démonjainkra. Ez időt igényel, és ebben az esetben nem szerencsés beleugrani a következő coaching folyamatba. 4. Túl sokáig egyhelyben ülni szintén nem egy könnyű feladat és a testünk nem érzi attól jól magát. Növelheti a fáradtság érzetünket és ezáltal csökkenti a koncentrálásunkat. 5. Egymásra pakolt coaching ülésekből adódó tompaság kikezdheti a munkánk minőségét és ezáltal sérülhet a coaching munkánk etikai szabályrendszere. Könnyebben kicsúszik a szánkon egy vélemény, egy tanácsadás vagy bármi, ami nem oda illő, és ami nincs az ügyféllel leegyeztetve. Mit tehetünk, hogy ezeket a veszélyeket elkerüljük és ügyfeleink mellett etikusan, éberen, a professzionalizmus legfőbb szabályai szerint ott legyünk és jó coachingot tarthassunk. És ezáltal minden ügyfelet kiszolgáljunk, és ne veszítsünk el egyet sem. 1. Szervezzük úgy, hogy adjunk magunknak 45 perces szüneteket coaching ülések között, hogy legyen időnk reflektálni, pihenni, jegyzetelni, felkészülni… 2. Teremtsünk magunknak olyan coaching környezetet, ahol, ha szükséges fel tudunk állni és fel-alá járni, de úgy, hogy közben nem vonjuk el az ügyfelünk és a magunk figyelmét. 3. Tervezzük meg előre, hogyan tartjuk fent fizikai és szellemi frissességünk egy coaching munkával teli nap során. 4. Érzelmi barométerrel rendszeresen ellenőrizzük érzelmi állapotunkat, és ha szükséges külön értékeljük, hogy mi zajlik bennünk legbelül. 5. Tegyünk hasonló módon a kedélyállapotunkat illetően is. Egy-két pillanatunk mindig legyen, amikor a humor és a nevetés az úr. Ez nagy mértékben hozzájárul az energia szintünk fenntartásához. 6. Meditáljunk néhány percet mindegyik telefonos/skypos coaching ülés után. 7. Ha lehetőségünk van rá akkor a különbözőségük, a diverzitásuk miatt keressünk ügyfeleket, mert így olyan új és eltérő impulzusok érhetnek minket, amelyek könnyebben fenntartják a kíváncsiságunkat és ezáltal az energia szintünket. 8. Engedjük el azt a vágyunkat, hogy találjunk megoldást az ügyfél által behozott, adott témára az adott coaching ülés alatt. Ha ezt elengedjük, akkor nem lesz rajtunk semmilyen stressz arra vonatkozóan, hogy tudunk-e valóban segítőek lenni. Az elengedés akkor lehetséges, ha hisszük és bízunk benne, hogy az ügyfélnek jönni fog a megoldás akkor, amikor ő készen áll rá. A megoldás iránti vágy rendszerint rólunk szól és nem az ügyfélről. 9. Ismerjük fel, ismerjük be és ismerjük el, hogy mi mit tanultunk a coaching ülésből. A hála érzet pozitív energiát ad. 10. Pozitív és negatív stressz is létezik. Az egyik fűt, a másik hűt és leszív. Melyikből mennyi van a coaching ülésen. A tudatos mérés kiegyensúlyozott ülést biztosít csökkentve a negatív érzéseket és ebből adódó hangulatot. A legfőbb gondolat itt az, hogy, az ügyfél központúság magunkon kezdődik; mi hogyan vagyunk fejben, lélekben és fizikai értelemben, hogy ügyfeleinket professzionálisan a legmagasabb szinten szolgáljuk, coacholjuk.
. Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó CHN Program Igazgató www.coachinghataroknelkul.hu +36 70 772 2419