Kettő tévhit a coachingról
Van kettő gyakorta említett tévhit a coachingról, amit úgy érzem, hogy korrigálni kell, mert oly gyakran jön elő, hogy nem szabad így hagyni.
Az egyik: a coaching az nem más csak kérdések halmaza és, ha már kérdezek, akkor már szint
Van kettő gyakorta említett tévhit a coachingról, amit úgy érzem, hogy korrigálni kell, mert oly gyakran jön elő, hogy nem szabad így hagyni.
Az egyik: a coaching az nem más csak kérdések halmaza és, ha már kérdezek, akkor már szinte coacholok. A másik: a coaching egyenlő azzal, hogy a felső vezető coachot kap, ha és amikor éppen kell a fejlődése előmozdításához. NEM! A coaching ennél sokkal több!
Kezdem ez utóbbival mivel néhány nap múlva a Personal Hungary-n a „Vezetőfejlesztés délutánja” keretében pont ezt fogjuk elemezni. Igen, a coachingnak azt az alkalmazását most már nagyon sokan ismerik, amikor a felső vezető kap egy külsős coachot, hogy a coach szakmai támogatásával fejlődjön a céljai és az elvárások mentén, hogy jobb vezető legyen. A coaching viszont még ennél több is lehet és így az is coaching, amikor a vezető fejleszti a munkatársait, hogy coachszemléletű vezetőként bevonja, képezze, felhatalmazza és képessé tegye őket az önálló munkavégzésre. Ebbe az irányba az első lépés, amikor a vezető coaching megközelítéssel ad visszajelzést és coaching stílusú kommunikációval vezeti le az éves értékelő beszélgetéseket. Ezeken túl még a coaching tudományához tartozik egy belső, vállalati coach csapat kiképzése és kiépítése, hogy ne csak a felső vezető kaphasson coachingot, fejlesztő támogatást, hanem a középvezetők is és bárki a szervezetben, akinek az interperszonális készségeinek az építéséhez, elvárt viselkedésbeli változásához erre szüksége van. Következő lépésként a coaching területéhez tartozik a nemzetközi szinten akkreditált kiemelt belső coachok alkalmazása, hogy nemzetközi képzésüket követően szupervízióval és mentor coachinggal támogathassák többi belső coach társukat. A peer coaching (vezetők egymást coacholják vállalati célok mentén) és a team coaching is lehet egy-egy alkalmazási területe a coachingnak. Ez utóbbinál a csapat teljesítménye és annak a fejlesztése van előtérben.
Így alakul ki a rendszer, a Coaching Kultúra rendszere, amikor a coaching több szinten és több felhasználási módban is megtalálható a szervezetben. A Coaching Kultúra kiépítése és elterjedése azért olyan fontos, mert a folyamatos fejlődésről és fejlesztésről szól, az emberi erőforrások kiaknázását jelenti a munkavállalói elköteleződés növelésén keresztül, ami viszont a záloga és elengedhetetlen követelménye a hatékonyságnak, a teljesítménynövekedésnek és a jobb üzleti eredménynek. Számos vállalat már elindult ezen az úton, és a coaching sok helyen bizonyított, de a legtöbbnél még sok szűz terület van a coaching eme színes és széles kínálatát, és felhasználását illetően. Nemzetközi szinten ez a jövő. A legsikeresebb cégek ebbe az irányba fejlődnek a coaching területén.
Manapság sok laikus egyszerűsíti le úgy a coachingot, hogy ott csak kérdezni kell és már is coacholok. Amikor cochképzést tartok külön időt szánunk megmutatni és megtanítani, hogy mennyi eszköze van az ügyféllel való verbális érintkezésnek. Így külön gyakoroljuk a visszatükrözést, összefoglalást, átfogalmazást, metaforák alkalmazását és mindezt azelőtt tesszük, hogy szabad lenne kérdezni. Amikor a képzés során, a coach készségek részeként, a kérdések jönnek elő annak is megvan a speciális, helyes módja. Nem minden kérdés típus jó, csak a helyes kérdezéstechnika képviseli azt a coaching kommunikációs stílust, amely megnyitja az ügyfelet és előmozdítja az ő önálló gondolkodását. Tehát nem lehet automatikusan azt mondani, hogy ha kérdezek, akkor már coacholok is. Ez így nem igaz. A coaching ennél egy sokkal jobban kifinomult kommunikációs mód. Hisz ezért ez egy önálló szakma iskolákkal és nemzetközi minősítéssel. Így van mit megugrani annak, aki profi coach akar lenni. És ügyfélként csak profikkal éri meg dolgozni.
. Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó CHN Program Igazgató www.coachinghataroknelkul.hu +36 70 772 2419