logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.01.08 - 11 éve
abrijudit

Myles Downeytól tanuljunk csipőből coacholni

Coacholni sokféleképpen lehet. Van, aki szertartásszerűen ragaszkodik egy folyamathoz, egy coaching modell struktúrájához, más a saját tudására, ismereteire támaszkodva teszi fel a következő kérdést. Olyan is van, akinek jól bevált,

Myles Downey Coacholni sokféleképpen lehet. Van, aki szertartásszerűen ragaszkodik egy folyamathoz, egy coaching modell struktúrájához, más a saját tudására, ismereteire támaszkodva teszi fel a következő kérdést. Olyan is van, akinek jól bevált, már többször kipróbált kérdéssorozat van a fejében, azt használja a coaching ülés vezérfonalául. Myles Downey, a The School of Coaching megalapitója amellett érvel, hogy először mindenkinek az ügyfél érdeklődését követő coachingot kell elsajátitania. De mit is ért ezalatt?

A The School of Coaching képzésein Myles egy olyan modellel szemlélteti a coaching alapját a hallgatóknak, ami fentről lefelé, a direktivtól a nondirektiv felé halad, de a teljesen non-direktivet soha nem éri el, mert az az ő meglátása szerint is lehetetlen. A legkevésbé direktiv, azaz irányitó coaching az, amit az ügyfél érdeklődése vezérel. Ezzel a technikával kell először megtanulniuk coacholni a hallgatóknak, amig ezt nem sajátitják el nem léphetnek tovább. Ha már ez megy, akkor hagyatkozhatnak a többi, egyre inkább direktiv, azaz a coach által irányitott coaching módszerre. Ezek közül a tudásból, ismeretből kiinduló folyamat a legdirektivebb - én a coach tudom, te az ügyfél nem, ezért úgy csináljuk ahogy én gondolom. A következő fokozat a folyamaton alapuló coaching, ilyen például egy coaching modell folyamatát követő ülés. A harmadik dolog amire támaszkodhatunk a struktúrára épülő beszélgetés, ennek van összetettebb és egyszerűbb változata. Ha azt kérdezem valakitől: “Mi volt a legérdekesebb dolog ami történt veled?” az feltételezi, hogy volt nem érdekes is. Ha azt kérdezem: “Mi lesz az első lépésed?” - az feltételez további lépéseket. Ezek mind egyfajta struktúrát vesznek alapul. Tim Gallwey a The Inner Game cimű könyvében egy olyan struktúrát állit fel, ahol 3 dologra van szükség: teljesitmény - tanulás - élvezet. Ha megkérdezem, hogy “Azt mondod nem voltál elégedett a teljesitményeddel. Mit tanultál mindeközben? Mi volt benne számodra élvezetes?” akkor nyilvánvaló, hogy  ezt a struktúrát vettem alapul, tehát, bár az ügyfél adja a válaszokat, mégis csak én adom a fő irányvonalat, illetve az általam választott struktúra.

Az ügyfél érdeklődésén alapuló folyamat Downey szerint két dimenzióban zajlik. Az első - és szerinte legfontosabb - a horizontális kiszélesités, amikor az ügyfél lehetőségeit segitünk felfedni. “Mit veszel észre?  Mi tűnik fel neked? És még mi?” Ez a legkevésbé irányitott vonal, a coach háttérbe vonul és engedi, hogy az ügyfél megnyiljon, gondolkodjon, opciókat találjon. Majd utána megkérdezi - és ez már függőlegesen indul el az egyik opcióra élesitve a fókuszt, - hogy “Mi számodra a legérdekesebb? Melyiket találod legvonzóbbnak?” Ezek a kérdések arra inspirálják a coacheet, hogy az egyik lehetőséget kiválassza, megkülönböztesse, fontossági sorrendet állitson fel, és abba az irányba induljon el. Itt még mindig nem irányit a coach, csak teret ad a felfedezésre, a választásra. Ezt a készséget kell tökéletesen elsajátitani, begyakorolni annak, aki Downeytól tanul coacholni.

A többi, direktiv alapú coaching - amikor a coach jobban irányít és behozza a saját tudását és ismereteit is -, ösztönösen, automatikusan jön. Azért kell először megtanulni a nem direktív megközelítést, hogy ne csússzunk bele a könyebb módszerekbe önkéntelenül is. Ismerek olyan családot, ahol a gyerekek csak akkor kezdhetnek el angolt tanulni, ha már legalább egy másik nyelvet jól beszélnek, mert az angollal az ember mindenhol elboldogul, ha azt tudja nincs rákényszeritve, hogy mást is tanuljon. Kicsit igy van ez az ügyfél érdeklődése által vezérelt coachinggal is, nem ösztönösen jön, de ha egyszer magabiztosan tudom használni, már hagyatkozhatok a többi, csipőből jövő módszerre is.

2014 Február 7-én további hasonló technikálat tanulhatunk Myles Downeytól a Coaching Határok Nélkül programsorozat keretében szervezett workshopon.

Eperjesi Amina

Eperjesi Amina ACC

business coach

www.mystylecoaching.com +36 30 973 4755

Coaching Határok nélkül

 

 

Címkék:
abrijudit

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. 2020-ban a 14. évfolyam indul. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
CHN (Coaching Határok Nélkül)

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu