Nő a bizalom – nő a profit
Bizalom: szavahihetőség, őszinte kommunikáció, törődés, jóindulat – nem csak a magánéletünkben, de munkatársként, vezetőként is erre vágyunk. Ugyanakkor félünk megbízni másokban, mert az veszélyeket rejthet magában, és a
Bizalom: szavahihetőség, őszinte kommunikáció, törődés, jóindulat – nem csak a magánéletünkben, de munkatársként, vezetőként is erre vágyunk. Ugyanakkor félünk megbízni másokban, mert az veszélyeket rejthet magában, és a bizalom – ami inkább egy érzés - nem mindig támasztható alá észérvekkel, és nem mindig megengedett, hogy választásainknál figyelembe vegyük. Amint belépünk a cég kapuján, érzelmeinket visszaparancsoljuk a helyére és alaposan bezippzározzuk, hogy esélyük se legyen megzavarni bennünket az üzlet racionális világában. Mert az üzleti életben számok vannak, profitot kell termelni és legalább negyedévente - de leginkább havonta - hozni a növekedést egyre növekvő mértékben. Egy ilyen feszített elvárásrendszerben - és közben a váratlan helyzetekhez, változó vevői igényekhez, beszállítói fennakadásokhoz, munkaerő-hiányhoz alkalmazkodva – az ígéretek nehezen tarthatók, az őszinteség kockázatos, a jóindulat elvesztegetett energia, a törődés mértéke budget-függő… vagyis a bizalomépítés gyakran nem fér bele. Így ugyan lehetséges, hogy hidegnek érezzük a légkört, ahol nem tudunk teljesen kiteljesedni, de megszoktuk, hogy meg kell alkudnunk és el kell rejtenünk énünk bizonyos részeit a sikeres előmenetel, a számokban mért eredmények és állásunk megtartása érdekében.
De tényleg ez lenne az üzlet valódi arca? Mindig is reméltem, hogy nem, és hogy ez számokkal is alátámasztható. Ezért fogott meg annyira John Blakey brit coach, előadó és vezetőfejlesztési szakértő workshop-ja szeptember 28-án, a CHN 5. születésnapján, a 6. évad első workshopján. A Challenging Coaching társalkotója korábban coaching modelljét mutatta be a CHN 4. évadában, most pedig új könyvét (A vezető, akiben megbíznak) jött el bemutatni Budapestre, és megosztotta velünk azokat az érveket miért vegyük komolyan a bizalom témakörét az üzleti életben. Elmondása szerint, ha elébe akarunk menni a világban zajló változásoknak, és akár 30-40%-kal több profitot szeretnénk, akkor fontos oda figyelni a bizalom meglétének a mértékére.
Blakeyt két személyes élmény indította arra, hogy a bizalom témakörével kezdjen el behatóan – doktori kutatásainak témájául is választva azt – foglalkozni. Az első ’incidens’ vezetői karrierje elején történt. Frissen kinevezett vezetőként a folyosón nem tudta elkerülni a találkozást a cég ’nagyhírű’ vezetőjével, és a következő párbeszéd zajlott közöttük:
- Hogy mennek a dolgok, Blakey?
- Remekül.Tegnap zártuk le az eddigi legnagyobb üzletet.
Ekkor a nagyfőnök Blakey-re szegezte az mutatóujját, és így szólt:
- Tudja mi a baj magával Blakey?! Maga túl rendes… - majd választ nem várva tovább menetelt.
Blakey értetlenül állt, miközben kérdések kezdtek cikázni benne. ’Mit jelent ez az egész? Mi az, hogy túl rendes? Túl rendes, mert nem kozmetikázom a számokat? Túl rendes, mert nem szívom le a csapatom energiáját és nem nézem le őket? Vagy túl rendes, mert közben nem másokon taposva akarok érvényesülni?’ És akkor eldöntötte, hogy eredeti értékrendjét mindvégig megtartva bizonyítja fogja, hogy a vezetői bizalom és az üzleti eredményesség nem zárja ki egymást. Ezt a filozófiát követve épített fel egy múszaki tanácsadással foglalkozó céget, ami később 74,5 millió angol fontért kelt el 1999-ben. Majd egy olyan cég élére nevezték ki, amely a londoni tőzsde 100 legnagyobb piaci értékű vállalata közé tartozott.
Másik élménye a 2008-as pénzügyi válság, és annak messzemenő hatásai voltak. Vezetőként komolyan elgondolkodtatták őt a történtek, és fontos volt számára, hogy ne csak felületesen értse meg az okokat, hanem valóban tanulni tudjon az eseményekből. Amikor beleásta magát a témába, a bizalom témaköre rajzolódott ki előtte.
A későbbi események is őt igazolták. Gondoljunk például a VW legutóbbi botrányára, amelynek várható költsége 14 milliárd dollár - ekkora volumenű összeg és bizalmi válság egy nagymúltú óriást is megingat. De nem csak a veszteségek elkerülése a cél, az eredményesség is fontos. A számok itt is őt támasztják alá. Az USA-ban 2009 óta állnak folyamatosan rendelkezésre adatok, amelyekből kiderül, hogy a megbízható vállalatok hosszútávon sokkal fenntarthatóbbak és 30-40%-kal magasabb pénzügyi eredményt produkálnak.
John Blakey ezért úgy véli, hogy szükség van egy olyan új üzleti modellre, amely ezeket a trendeket és a kutatások meglévő tényszerű eredményeit is figyelembe veszi. Ez a modell a hatalomgyakorlás helyett a bizalom pillérein áll, és biztosítja az új korszakhoz való alkalmazkodást, valamint a profitábilitást, a fenntarthatóságot és a társadalmi elvárások teljesülését is. A modellhez kapcsolódó gyakorlati módszertan pedig kilenc olyan vezetői szokást vezet be a vezetők mindennapjaiba, amelyek segítenek az üzleti életben elveszett bizalmat minden szinten újraépíteni, és a vállalatokat és vállalkozásokat a hosszútávú sikeresség felé navigálni.
A modellről és a bizalomhoz kapcsolódó vezetői kompetenciákról részletesebben is olvashatnak itt a HR Portál cikkében.
Szlávik Krisztina – coach Önbizalom, motiváció és támogatás a változni és változtatni akaróknak www.teremtobeszelgetesek.hu
A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit. Rajtuk keresztül megismerjük a változatosságában és mélységében folyamatosan bővülő és megújuló coaching világ legújabb trendjeit. Havi rendszerességgel egy új téma és új előadó mutatkozik be.
A workshopok angol nyelven szinkrontolmácsolással folynak.
A programok szervezőjeként és ICF akkreditát coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron. Erre vállalkoztam. Ez a CHN.
Coaching ügyfeleimnél ezt a tudást alkalmazom, vezetőképzéseimen ezt a tudást adom át.