Tanulj meg mesélni, hogy legyen mit a Klubban elmesélni!
A történetmesélés, mint vezetőfejlesztő eszköz
A történetmondás művészetének elsajátítását, mint a személyes és vezetői sikerek egyik kulcsát, gyakran figyelmen kívül hagyják, amikor a vezetésfejlesztés eszközeiről be
A történetmesélés, mint vezetőfejlesztő eszköz
A történetmondás művészetének elsajátítását, mint a személyes és vezetői sikerek egyik kulcsát, gyakran figyelmen kívül hagyják, amikor a vezetésfejlesztés eszközeiről beszélnek. Sokan azt gondolják, hogy egy-egy történet elmesélése csak a baráti összejövetelekre, vagy a bárok által meghirdetett happy-hour alatti koktélozásra való. Persze, egy jó történet a sörözést is megszínesíti, de a vezetésfejlesztésben kiváló motivációs, értékesítési, vagy marketing eszköz. És még sorolhatnám. A történelem során a legnagyobb vezetők történetekbe ágyazták mondandójukat, víziójukat, hogy motiválják csapatukat, vagy éppen felkeltsék a figyelmet egy új környezetben. Nagyapáink is úgy tanították meg nekünk az átadandó életre szóló bölcsességeket, hogy valamilyen történetbe ágyazva mondták el. A Biblia az egyik legismertebb példa arra, hogy hogyan lehet történeteken keresztül viselkedést, kulturális normákat, és alap-értékrendet befolyásolni. De a történetmesélést számos világméretű cégnél is komolyan veszik, mint pl. a Microsoft, a Motorola, vagy a Nike. Ezek a szervezetek vagy külsős, hivatásos sztori-mesélőt alkalmaznak, vagy vezetőiket küldik el történetmondó képzésre. Így vagy úgy, a sztorizás, a jó történetek jókor mesélése mára már külön szakma lett, melyet az egyik leghatékonyabb befolyásoló eszköznek tartanak, amellyel egy vezető rendelkezésére áll. Miért is lett ennyire fontos a jó történet, és a hozzátartozó előadásmód? A mai rohanó világban, a Power Pointok álmosító valósága egyre kevesebbek figyelmét képesek lekötni. A számokkal teli előadások nem mindig hozzák meg a tárgyalástól várt eredményt, hisz a száraz adatok között a valódi tartalom elvész, hiába minden igyekezet. Ezzel ellentétben, egy előadáson elmesélt személyes történet által a hallgatóság bevonódik és inspirálódik. Egy jó történetre szoktak emlékezni. A részletek már rég elhalványultak, de a történet megmarad. Egy magával ragadó történet áll minden sikeres vállalkozás és minden sikeres ember mögött. De hogyan is lesznek a cégvezetők hatékonyabbak a történetmesélés által? Nagyon röviden, az a lényeg, hogy a történetmondás sokkal több szituációban válik hasznos eszközzé, mint ahogy azt a vezetők gondolják. A leggyakrabban előforduló helyzetek, amikor jól jöhet egy jó sztori, a munkatársak inspirálása, a cég víziójának keretbe foglalása, fontos tanulságok átadása, a cégkultúra és értékek megfogalmazása, vagy a vezető személyes történetének elmesélése, mely által a környezet megértheti, hogy honnan jön és miben hisz. Számos tanulmány szerint a történetmesélés olyan helyzetekben is hatékony eszköz, amikor egy szervezetet nagyobb változáson kell átvezetni és a munkatársak támogatásának elnyerése a tét. Sokszor egy jól elmesélt történet áll egy stratégiai tárgyalás sikeres lezárása mögött is. Persze nem minden esetben varázsszer a történetmesélés, mint például a következő néhány év stratégiájának, vagy pénzügyi tervének összeállításakor. Ezekhez stratéga és pénzügyi szakember kell. Azonban amikor már kész az új terv, és elengedhetetlen, hogy a cég 3.000 dolgozója elfogadja és végrehajtsa, nos, akkor nem árt egy jó sztori. Hogy miért pont most beszélünk erről? Lisa Bloom, nemzetközileg is elismert sztori-coach, októberben Budapesten tart workshopot, a Coaching Határok Nélkül sorozat egyik vendégeként. Lisa a történetmesélést a legfontosabb vezetői készségnek tartja, és erre építette fel vezetésfejlesztő programját is. Tapasztalatai szerint a valódi, hiteles és magával ragadó történetek elmondásának képessége a szervezeten belül kézzelfogható eredményeket hoz a kreativitás, az elköteleződés, a motiváció, a változásmenedzsment, a kommunikáció és a dolgozói jelenlét terén. Ezek összességben pedig hatékonyabb csapatmunkát, eredményesebb és boldogabb munkatársakat, ennek köszönhetően visszatérő ügyfeleket, és növekvő bevételt hoznak. „Amikor elmesélsz egy történetet, a szakértelmed átragyog. Magával ragadó a szenvedélyed és a lendületed, és teljesen a jelenben vagy. Természetesen az igaz történetedről beszélek, nem valami, a hecc kedvéért, vagy valaki meggyőzése érdekében kitalált történetről. A TE történetedről beszélek, aminek köszönhetően azt csinálod amit, és az vagy, aki vagy!”
Tornallyay Éva Business & leadership coach Team coach Kalangu Coaching www.kalangu.net Email: [email protected]