Vállalkozni csapatban jó
A teamcoaching alkalmazása vidékfejlesztési projektekben
A team coachinggal először az egyetemen találkoztam. Munkahelyem, a Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kara, 2010-ben indította el a Team Academy Debrecen
A teamcoaching alkalmazása vidékfejlesztési projektekben
A team coachinggal először az egyetemen találkoztam. Munkahelyem, a Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kara, 2010-ben indította el a Team Academy Debrecen képzést, ahol a diákok csapatban tanulnak vállalkozni. A Team Academy oktatási modell 20 éve indult Finnországban, és a képzés eszközei között szerepel a team coaching.
Fontosnak tartom a team coaching alkalmazását az oktatásban és a vidékfejlesztésben is, és ezért is szeretnék szeptemberben még mélyebb ismeretet szerezni Daniel Meier „Megoldásközpontú team coaching” programján.
Adjunktusként foglalkoztat az a kérdés, hogyan alkalmazkodik az oktatás azokhoz a változásokhoz, melyek eredményeként például a tudás kétévente megduplázódik és ezt, hogyan lehet a gyakorlatba átültetni. A finn modellből nyert válaszom, hogy oktatói munkánkat ki kell egészíteni a coaching eszközeivel. Amikor a Team Academy Debrecen tréningjén az egyik diák a következőket mondta: „Világossá vált számomra, milyen fontos a bizalom az eredményes csapatmunkához.”, tudtam, hogy ebben a képzésben van a helyem. Jó volt látni, hogyan szereznek tapasztalatot a diákok munkájuk során, és osztják meg egymás között a tanultakat. Daniel Meier könyvében a következőket írja erről: „Ha a csapaton belül kommunikáció elismerésre, őszinteségre és bizalomra épül, akkor ez minden egyes csapattag jóllétére és teljesítményére kihat.” A XXI. században egyre nagyobb teret kap a nyitott innováció, ami tovább erősíti a csapatmunkának, a tudás megosztásának szerepét, ebben a nyitásban is segíthet a team coach.
Egyetemen kutatói munkám a vidékfejlesztéshez, a helyi gazdaságfejlesztéshez kötődik. Eredményeim abba az irányba mutatnak, hogy a társadalmi erőforrásaink fejlesztésével jelentős, pozitív változásokat érhetünk el. Társadalmi erőforrás alatt az őszinteséget, a bizalmat, a normák betartását és a társulási készséget értem. Az Európai Unió által a 90-es évek elején a vidék fejlesztéséért indított LEADER program fontos szerepet játszik a társadalmi tőke erősítésében (http://www.youtube.com/watch?v=wlDdN_bBucU). A LEADER program alapelvei: a terület alapú megközelítés, alulról építkező fejlesztés, helyi munkacsoport kialakítása, helyi partnerség, innováció, szektorok közötti együttműködés, területek közötti együttműködés, hálózati rendszer, helyi finanszírozás és menedzsment. Céljaim között szerepel, hogy a helyi partnerség alapelv mentén formálódott Helyi Akció Csoportok munkáját, ha nyitottak az együttműködésre, a team coaching segítségével eredményesebbé tegyük.
Ki szeretném még emelni, hogy mind a diákok, mind a vidéken élők esetében fontos az önbecsülés, az önbizalom és az egyéni felelősség felismerésének erősítése. Daniel Meier is írja: „A történészek kimutatták, hogy a nagy kultúrák akkor kezdenek felvirágozni, amikor pozitív képet festenek magukról és jövőjükről.” A team coaching ebben is szerepet kaphat, ahogy Meier is beszámol róla, a team coaching során „erősödhet a résztvevők önbizalma, és javulhat önmagukról alkotott képük. Saját tudásukra és képességeikre hagyatkozva találják meg a számukra ideális megoldást. Lassan önálló felelősséget kezdenek majd érezni a feladataik iránt”. Cs. Gyenes Emese (http://www.e-poster.hu/) közreműködésével vizuálisan is sikerült megjeleníteni coaching filozófiámat, álljon ez itt a cikk zárásaként.
.
Katonáné dr. Kovács Judit