4 jellemzője a coachszemléletű vezetőnek
A HBR blogon nagyon érdekes cikk jelent meg szerzői Prof. Joseph R. Weintraub és James M. Hunt azt kutatták, hogy mik azok az okok, amiért vezetőknek hasznos, ha coacholnak.
4 okot találtak, amiért vezetőknek coacholniuk kellene, habár azt
A HBR blogon nagyon érdekes cikk jelent meg szerzői Prof. Joseph R. Weintraub és James M. Hunt azt kutatták, hogy mik azok az okok, amiért vezetőknek hasznos, ha coacholnak. 4 okot találtak, amiért vezetőknek coacholniuk kellene, habár azt is leírták, hogy, ha egy vezető nem coachol az nem jelenti feltétlenül azt, hogy rossz vezető, csak elmulaszt ezáltal egy lényeges lehetőséget a tehetséggondozás terén. A kutatás során több száz vezetővel történt beszélgetés, ami eredményeként kitűnt, hogy mi az ami megkülönbözteti a coach stílusú menedzsert, ez pedig: a gondolkodás módja. A vezető, aki coachol a coachingra úgy tekint, mint egy alapvető vezetői eszközre az üzleti eredmény, és a siker szolgálatában. Nem azért coachol, mert kedves akar lenni, hanem, mert tudja, hogy az üzleti sikerhez az kell, hogy fejlessze a tehetségeket. Amikor egy vezető arra panaszkodik, hogy nincs ideje coacholni, akkor a szemléletével van a baj, mert a coachingot a „nice to have” kategóriába teszi és nem a „must have” kategóriába, mint egy olyan tevékenység, ami azt üzleti eredményességet közvetlen támogatja.
A vezető, aki coachol szeret emberek fejlesztésében résztvenni. Nem mindenki úgy lép be egy munkahelyre, vagy áll neki egy új feladatnak, hogy tökéletesen tudja mind azt, amire ott szükség van. A munkatársaknak fejlődniük kell, hogy a saját álmaikat is – és ne csak a vállalat elvárását - meg tudják valósítani az adott pozícióban, feladat mentén. Ehhez kell a vezetői támogatás, fejlesztés. Több vezető is úgy nyilatkozott, hogy ezt tipikusan vezetői feladatként élik meg.
A vezető, aki coachol kíváncsi. Az ilyen szemléletű vezetők érdeklődéssel fordulnak kollégáik felé és ez sokirányú kérdéseikben, figyelmükben tükröződik. Érdekli őket, hogy hogyan mennek a dolgok, ki milyen problémával vagy lehetőséggel találja szembe magát, milyen megoldást lát vagy éppen milyen kreatív ötletet kíván behozni. A kérdések és a nyitott coaching stílus lehetővé teszi, hogy szabadon áramoljanak a gondolatok. Alkotó, alakító és formáló teret hoz létre a coachszemléletű vezető.
A vezető, aki coachol felismeri a kapcsolatok fontosságát, folyamatosan újakat hoz létre, keresi a kapcsolódási pontokat másokhoz, leginkább mindenkihez, akivel együttdolgozik. Kapcsolódást úgy lehet létrehozni, hogy figyelünk a másikra, igaz érdeklődéssel meghallgatjuk, teret adunk gondolatainak, ötleteinek. Így épül ki a bizalom. A coachszemléletű vezetőknél fejlett az EQ, így könnyen megértik, hogy éppen kinek mire van szüksége; egy kis gondolkodási időre, vagy épp egy gyors válaszra, iránymutatásra és annak megfelelően alkalmazzák a rugalmas vezetői stílust. A vezetői magasabbrendűségben nem hisznek. Erről így nyilatkoztak: „Mindenkinek megvan a maga feladata, mindenki fontos és mindenkit lehet helyettesíteni is. Végeredményben senki nem áll senki felett. Együtt kell dolgoznunk és megnézzük, hogy így mit tudunk elérni.”
Nem lehetetlen elsajátítani ezt a gondolkodást. A dolog mindig azon dől el, hogy az üzleti kihívás kellően motiváló-e ahhoz, hogy megtegyük a váltást, azt amit kell a siker érdekében. A kérdés amit fel kell tenni: Jó emberek vannak-e a megfelelő helyen? Kellően kihozzák-e magukból a bennük rejlő potenciát? Vezetőknek ezekre van ráhatásuk és az utóbbin a coaching stílus feltétlenül tud segíteni. Meg kell tanulni, mert meg lehet tanulni csak nyitottnak kell lenni rá. Az alapelv, hogy a coaching nem a vezetőről szól, hanem a fejlesztendő kollégáról. Mert ezzel lesz a vezető több.
Von Bartheldné Ábri Judit PCC executive coach és kommunikációs tanácsadó CHN Program Igazgató www.coachinghataroknelkul.hu +36 70 772 2419
A szerző coachként és coach trénerként szakértője a Coaching Kultúra kialakításának a szervezetben. Vállalatoknál coach szemléletű vezető és belső coach képzést tart.
A témában Szabó Tamarával közösen lefordította Julie Starr könyvét, magyar címe: Coach szemlélettel a munkahelyen.