A CV evolúciója 4.
Digitális eszközök a digitális munkaerőpiacon
A korábbi évtizedek (’90-es évek) korrekt és komplex pályázati anyaga összeállt – a korábbi blogokban részletezett – táblázatos önéletrajzból, a pozícióra/cégre szabott mo
Digitális eszközök a digitális munkaerőpiacon
A korábbi évtizedek (’90-es évek) korrekt és komplex pályázati anyaga összeállt – a korábbi blogokban részletezett – táblázatos önéletrajzból, a pozícióra/cégre szabott motivációs levélből, egy megnyerő és mindenre elszánt businesslike egyént mutató professzionális fotóból.
Amikor azonban azt hittük, hogy ennél már nem lehet tökéletesebb, megjelentek a technológiai újítások a munka világában! Az IT szektor gőzerővel nyomta előre szoftvereit, alkalmazásait, kommercializálta hardvereit, okosította telefonjait.
Szempillantásnyi idő alatt tűnt el a zárt boríték, a telex, a fax, jött a mail, a chat, az állásportál és beköszöntött a munkaerőpiac digitális világa.
Ugyanitt feltűntek az első online bevándorló nemzedékek - először álláskeresői, aztán később munkáltatói oldalon – és már szorosan a nyomukban ott jön a Z generáció, az első igazán online bennszülött nemzedék.
Ráadásul kialakult az emberi kapcsolatoknak egy elvont síkja, a valóságos kapcsolatok virtuális és online hálója, a közösségi média.
Ennek hatását speciális szakértők elemzik szerte a világon napról napra és prognosztizálják a prognosztizálhatatlan jövőt.
Természetesen ezek a szociológiai és technológiai változtatások nem hagyták érintetlenül a munkaerőpiacot sem. A bejáratott formák és technikák egyszerre elavultnak és formálisnak tűnnek, a fentebb leírt, máig használatos “álláskeresői csomag” belesüllyeszti a pályázót a szürke tömegbe.
Kívánatossá vált a találékonyság, a kreativitás, különösen azoknál a pályakezdőknél, akik - biológiai okokból – még nem tudnak hosszú és impozáns karrierutat bemutatni, annál inkább személyiségüket, motivációjukat!
Ők nem is feltétlen ismerik a korábbi formákat, ha ismerik is, nem feltétlenül tartják jónak és mindenhatónak, és nem feltétlenül akarják ezeket használni. Nem hisznek az önéletrajzíró-guruknak, és egyáltalán nem hajlandóak még pénzt is adni érte. “Nem áll nekik kézre”, nem úgy, mint az aktuális digitális világ eszközei és alkalmazásai.
Ha megkérdezem az egyetemen végzős hallgatóimat, hányuknak van kész CV-je és ehhez képest hányuknak van kész profilja (mondjuk a Facebook-on), a válasz látványos többséggel húz az utóbbi felé.
Ha azt is megkérdezem, hogy ki biztos abban, hogy össze tud állítani egy jó CV-t, és ehhez képest ki biztos abban, hogy össze tud állítani egy jó online profilt:
nos mit gondolnak?
Kiütéses győzelem az utóbbi javára.
Akkor viszont beszéljük meg, mi is az az online profil, szakmai profil, videó CV – és kezdjük ezzel a jövő évet!