logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2013.03.12 - 12 éve
DEVISE - DARA Péter blogja

Amit nem tudtál a Malév csődről - vezetési és HR aspektusból (3. rész)

Létszámleépítés és/vagy egy cég felszámolása során vannak olyan kulcsszereplők, akiknek pozitív hozzáállása, magas fokú szakértelme nem csupán a "kárenyhítésben", az érintettekkel való emberséges bánásmódban, a lehető legk

Amit nem tudtál a Malév csődről - vezetési és HR aspektusból (3. rész)

Munkavállalók (tömeges) elbocsátására és egy cég felszámolására nehéz pozitív attitűddel gondolni. Pedig vannak e folyamatban olyan kulcsszereplők, akiknek pozitív hozzáállása, magas fokú szakértelme nem csupán a "kárenyhítésben", az érintettekkel való emberséges bánásmódban, a lehető legkisebb megterhelésükben, hanem sokszor érdekeik képviseletében is megtestesülhet. Más kérdés, hogy vajon hány elbocsátott munkavállaló érzi ezt, s mond érte  valaha is köszönetet a kulcsszereplőknek...

Közvetlen környezetemben három olyan HR vezető is van, aki az elmúlt négy hónapban oroszlánként küzdve harcol/harcolt az utcára kerülő munkavállalók érdekeiért, az outplacementért, az őket megillető járandóságért, az "emberséges" elbocsátásért és folyamatért, illetőleg cégük hírnevének viszonylagos megőrzéséért. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy milyen hír keletkezik a leépítésből. Sem az adott szervezet, sem a vezetése, sem pedig az azt lemenedzselő HR vezető/szakértők számára.

A felszámolásra került Malév HR szakértőjének, Dr. Strén Bertalannak példája, illetve az általa a sorozat 1. részében, valamint 2. részében közreadott tapasztalatok is bizonyítják, hogy van értelme a pozitív hozzáállásnak, valamint helye a szakértelemnek. A sorozat záró része is tanulságos:

 

"A Malév fénykorában több tucatnyi országban tartott fent külképviseleti irodákat. A járatok teljes megszüntetését követően csaknem 80 külképviseleteteken dolgozó, a helyi előírásoknak megfelelően alkalmazott dolgozóval rendelkezett. Az őket kiszolgáló bérszámfejtő cégekkel, ügyvédi irodákkal a felszámolás elrendelése után – a rendezetlen számlatartozások és a szerződések felmondása miatt – gyorsan megszakadt a kapcsolat. Így az érintett dolgozók szabályos elbocsátása, az irodák bezárása, az esetleges követelések behajtása nem mindennapi feladatot jelentett. Különösen jól érzékelteti a helyzetet, hogy nagyon sok érintett várossal a Malév leállásával teljesen megszakadt a közvetlen légi összeköttetés.

Ma már egy néhány fős elbocsátás esetén is jogosan fogalmazódik meg a távozók segítésére, a helyzet könnyebb feldolgozására fókuszáló, ún. outplacement program megszervezése egy munkáltatóval szemben. Ez különösen így van egy ezres nagyságrendű leépítésnél. Egy felszámolásnál azonban jellemzően nincs erre felhasználható forrás. Sajnos a Malévnél sem volt. Így különösen fontos lett a külső szolgáltatóktól származó önzetlen felajánlások összegyűjtése, koordinálása. Azt gondolom, ezen kiinduló helyzetből lehet visszatekinteni az elért eredményekre. Sikerült a kialakult állásvesztési helyzetet tudatosító előadást, többféle coaching lehetőséget, szinte ingyenes nyelvtanulási lehetőségeket, vállalatirányítási rendszer használatát segítő tanfolyamot, álláskeresési tanácsadást szervezni a megélhetési forrásukat vesztett kollégák számára. Ezeken több száz dolgozó vett részt. Sajnos a visszajelzésekből az látszott, hogy jellemzően sokan több lehetőséget is igénybe vettek, míg a dolgozók nagyobbik fele nem élt semelyik lehetőséggel sem. Az elhelyezkedési tapasztalatok alapján az ő helyzetük a legrosszabb: több százan még 1 év elteltével sem találtak rendszeres jövedelmet biztosító stabil állást…

A felszámolási folyamat HR-vonatkozású eseményei során, mivel ilyen tömeges elbocsátás esetén minden lépés komoly kapacitáskorlátokba ütközik, különösen fontos volt annak a végiggondolása, milyen egyszerűsítéseket, gyorsításokat lehet kialakítani, amelyek nem érintik a jogi és elszámolási kereteket. Ilyen volt például a megszokott kilépési procedúra áramvonalasítása. Sikerült ennek sok elemét központilag megoldani, így nem terhelte meg az elszámolásokhoz szükséges aláírások begyűjtése az érthető módon lelkileg sokszor nagyon megviselt dolgozókat.

A felszámolónak, mint munkáltatói jogok gyakorlójának folyamatosan kell biztosítania az ügyfélforgalom lehetőségét a munkavállalók számára. A Malév felszámolása alatt is rengeteg dolgozónak volt szüksége munkáltatói igazolásra, működési bizonyítványok kiadására, az adókedvezmények igénybevételének adminisztrálására. A nyugdíjazással, táppénzzel kapcsolatos ügyek is jelentősen megsokasodtak. A folyamatos HR-adminisztráció nehézségét jelzi, hogy minden információszolgáltatás, folyamatos irattárazás és archiválás közben történt, például egy irodaköltözéssel is megnehezítve.

A kisgyermekeikkel otthon levő kismamákkal való kapcsolattartás, a számukra legmegfelelőbb lehetőség megtalálása különösen fontos volt. Ez gyakran tartós külföldi tartózkodással párosult, ami egy légitársaságnál azért nem szokatlan, de mutatja a feladat összetettségét. A még ki nem fizetett dolgozói követelések kezelése, nyilvántartása is megjelent feladataim között a HR kontrolling tevékenység - egy nem szokásos - elemeként.

Ez az eltelt év rövid tallózó összefoglalása HR-es és vezetői szempontból. Életem egy meghatározó és emlékezetes szakasza volt. A felszámolási folyamatban részt vevő kollégáimmal mindeközben nem feledkezhettünk meg arról a fontos dologról, hogy ezen események mellett szinte mindannyiunknak szembe kell néznie az álláskeresés feladatával is, amire így nehezebb volt időt szakítani."

 

A három részes esettanulmányból mindenki levonhatja maga számára a tanulságokat, megválaszolhatja a felmerülő kérdéseit. Vagy ezeket például:

  • Mit tennél hasonló helyzetben?
  • Elsőként menekülnél a süllyedő "hajóról" vagy az utolsó pillanatig kitartanál?
  • Képes vagy a hagyományos, megszokott feladataid után megtanulni, s azonnal alkalmazni is, hogy miként lehet egy új kihívásnak megfelelni?
  • Mikor kezdenél el önmagadra is gondolni a másokkal való törődés helyett?
  • Szerinted mindenkin lehet segíteni az elbocsátottak közül?
  • Mit várnál el ilyen helyzettől? Mivel és mikor lennél elégedett?
  • Kinek az érdekeit képviselnéd hasonló szituációban?
  • Meddig tudsz azonosulni egy "üggyel"?
  • Mennyire tudnál objektív maradni vagy mennyire ragadnak el az érzelmeid?
Címkék:
DEVISE - DARA Péter blogja

A DEVISE blog szerzője DARA Péter, a DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója, coach, tanácsadó, címzetes egyetemi docens (PTE). Szakmai és vezetői tapasztalataimra építve a tudatosabb, az egymásra és a munkavállalókra jobban odafigyelő, ugyanakkor a hatékony működést biztosítani tudó vezetői kultúra elérését szeretném elősegíteni. Eszközként a coachingot, a képzést, a tanácsadást, a felméréseket, a rendezv ényeken és publikációkban történő információ- és tudásmegosztást, a jó vállalati gyakorlatok (best practice) széles körű megismertetését és a hibák okainak feltárását egyaránt használom. Bővebben rólam: http://devise.hu/dara-peter

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-02 14:15:43
Grade rendszer – A csapatok építésének alapja
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
DEVISE blog - DARA Péter blogja

Egy blog a vezetésről, a HR-ről és a hatékony támogató eszközökről. Szerzője DARA Péter coach, tanácsadó.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu