logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.04.07 - 14 éve
DEVISE - DARA Péter blogja

Véleménnyel rendelkező ember vagy biorobot?

Érdekes és tanulságos publicisztikát osztott meg egy kitűnő ismerősőm Én, pánpéter címmel a Facebookon. Ebben egy huszonéves ifjú írta le véleményét a munkaerőpiac, bérek, álláskeresés, otthonteremtés stb. kapcsán. Több

Érdekes és tanulságos publicisztikát osztott meg egy kitűnő ismerősőm Én, pánpéter címmel a Facebookon. Ebben egy huszonéves ifjú írta le véleményét a munkaerőpiac, bérek, álláskeresés, otthonteremtés stb. kapcsán.

Dara Péter: Véleménnyel rendelkező ember vagy biorobot?Több felsőoktatási intézményben is oktattam nappali tagozatos hallgatókat, s megdöbbentő volt látni ugyanazon 19-24 év közötti korosztály évről-évre cserélődő képviselői gondolkodásmódjának, hozzáállásának alakulását, változását. Az, hogy ők egyre inkább másként látják a világot, s másfajta “kezelést” igényelnek akár oktatói, akár munkáltatói, akár HR-es vagy akár politikusi szinten, egyre többeknek tűnik fel.

A fenti cikkben foglaltakat és saját tapasztalataimat visszaigazolta számomra a Vezetői mesterkurzus nyitónapján Török Lászlónak, a több mint 1800 főt foglalkoztató Grundfos ügyvezető igazgatójának előadása. A “Hogyan lesz a célból stratégia? Mi valósul meg a stratégiából? Reorganizáció. Változásmenedzsment” témakör keretében konkrétan hangsúlyozta ugyanis, hogy cégüknél az úgynevezett Facebook-generáció “kezelése” milyen kiemelten fontos. Jelentősen eltér ugyanis szinte mindenben a véleményük a többi korosztályétól. A Grundfos az európai piac legmeghatározóbb szereplője a szivattyúgyártás területén, azaz egy gyártó termelővállalat. Nagyságrendekkel kevesebb fiatalt vesznek fel, mint egyes szolgáltatócégek az országban. Mégis, a problémára már ők is felfigyeltek.

Azt ugyanis nem csak úgy kitalálták, hanem a vállalatnál lebonyolított felmérések eredményei bizonyították. Márpedig a mérés azért is fontos náluk, mert mint Török László fogalmazott: amit nem lehet mérni, azt nem lehet irányítani.

A munkavállalók véleményének megismerése nem csak a Grundfosnál vált fontossá. A DEVISE Hungary honlapjára érkező látogatók igen jelentős hányada egyik szolgáltatásunk, a dolgozói elégedettségvizsgálat vagy a munkavállalói elkötelezettség-mérés kifejezések alapján jut el. A recesszió egyik jelentős “eredménye” ugyanis tapasztalataim szerint az, hogy felértékelődött a vezetőtársak, munkatársak véleményének szerepe a szervezetek működtetésében. Persze ebben az is közrejátszik, hogy jónéhány szervezetnél a vezető/vezetés nem feltétlenül szereti felvállalni a döntés ódiumát, felelősségét korábbi hibás döntései után.

Nem elég azonban felmérni a véleményeket, megszondázni a hangulatot. A feltárt eredményekkel kezdeni is kell valamit.  Török László szerint a Grundfosnál kiemelten fontos, hogy a menedzsment nem egy elefántcsonttoronyba zárva irányítja a szervezetet, vagy találja ki a stratégiát. Nagymértékben támaszkodik az emberek feltárt véleményére. Persze a döntés felelőssége az első számú vezetőé! A Vezetői mesterkurzus nyitónapján a négy csúcsvezetőből (Keleti Károly – Bisnode, Dun&Bradstreet; Kozák Ákos – GfK Hungária, Török László – Grundfos; Drajkó László – Microsoft) négy emelte ki a szintén vezetőkből álló hallgatóság előtt az ember, mint a cégük életében legfontosabb tényező szerepét, akikkel nem árt tudni bánni. Kettő kiemelten hangsúlyozta az emberierőforrás-gazdálkodás (HR) kulcsszerepét is ebben.

A véleménynyilvánításon keresztül történő bevonás egyfajta ösztönző eszközként működhet.  Ha azonban csak a véleményt kérdezzük, s nincs utána semmiféle reflexió, nehezen fognak a későbbiekben őszinte véleményt nyilvánítani.

Sokan hiszik, hogy egyszerűen összeállítható a menedzsment elvárásainak megfelelően egy olyan kérdőív, amellyel belső erőforrásból egyszerűen megúszható a dolgozói elégedettségvizsgálat is. Ilyenkor jön azonban a nem várt “pofára esés”, mint annál a multinacionális szervezetnél, ahol a hazai leányvállalat a nemzetközi cégcsoport sztenderdjei szerint összeállított kérdőívet töltette ki. Az alapvetően névtelen kérdőívben azonban a konkrét munkakörre vonatkozó kérdések is szerepeltek, márpedig az adott cégnél több olyan munkakör is létezett, amelyekből a magyarországi szervezeteknél csak egy-egy volt. Így viszont könnyen beazonosítható volt a kitöltő! Elképzelhető, hogy hányan adtak közülük őszinte választ! A másik szokásos probléma, amikor a menedzsment pressziót gyakorol a munkavállalókra a minél nagyobb számú kitöltés érdekében. Ilyen esetben is sűrűn szoktak őszinte választ kapni…

Ilyenkor az objektívnek tartott adatokra alapozva meglehetősen téves következtetésekre lehet jutni. Márpedig ha a menedzsment célja – mint ahogy Kozák Ákos találóan fogalmazott: a gőz kieresztéseként – nem csak egyszerűen a véleménykérés, hanem arra eredményekre, konklúziókra alapozva különböző akciókat is indít a változtatás, a jobbítás szándékával, nem biztos, hogy a legmegfelelőbb irányba viszi el a szervezetet…

Egyes szakterületeken csak az dolgozhat, akit arra kiképeztek (lásd orvosi pálya, ügyvédi, bírói hivatás). Ezzel szemben mind a vezetést, mind például az emberekkel való bánást, a hatékonyabb munkára való ösztönzést, az ún. emberierőforrás-gazdálkodást (egyszerűség kedvéért ismét csak HR) sokan úgy csinálják, hogy semmiféle szakmai alapjuk nincs hozzá. Lehet persze autodidakta módon sikeresen csinálni, a nulláról saját káron megtanulni, csak sokkal nehezebb, illetve számos hibázási lehetőséggel jár.

Nem véletlenül hiszek abban, hogy minőségi, eredményes munkához a szándékon, az elkötelezettségen kívül valami szakmai alap sem árt. Én is sokat tanulok, néha sajnos a saját káromon. Épp ezért láttam értelmét a vezetők különböző szintű képzése mellett egy olyan többszintű HR képzés magyarországi meghonosításának, amely egyedülálló módon a munkahelyi környezetet és problémákat a témához értő, abban profi szakemberek szimuláción keresztüli oktatásával valósítja meg. El is indítottuk.

Hogy kinek van igénye szakértelemre, tudásra, gyakorlatok megismerésére a hatékonyabb működéshez? A 6 napos Vezetői mesterkurzusra beiratkozott 59 ember azt bizonyította, hogy a nehéz gazdasági körülmények közepette is vannak ilyen emberek. Meglátjuk, hogy az alapoktól induló többlépcsős HR képzések iránt mi lesz az igény…

DARA Péter

Címkék:
DEVISE - DARA Péter blogja

A DEVISE blog szerzője DARA Péter, a DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója, coach, tanácsadó, címzetes egyetemi docens (PTE). Szakmai és vezetői tapasztalataimra építve a tudatosabb, az egymásra és a munkavállalókra jobban odafigyelő, ugyanakkor a hatékony működést biztosítani tudó vezetői kultúra elérését szeretném elősegíteni. Eszközként a coachingot, a képzést, a tanácsadást, a felméréseket, a rendezv ényeken és publikációkban történő információ- és tudásmegosztást, a jó vállalati gyakorlatok (best practice) széles körű megismertetését és a hibák okainak feltárását egyaránt használom. Bővebben rólam: http://devise.hu/dara-peter

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
DEVISE blog - DARA Péter blogja

Egy blog a vezetésről, a HR-ről és a hatékony támogató eszközökről. Szerzője DARA Péter coach, tanácsadó.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu