logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.07.09 - 13 éve
ARTudásmenedzsment

Az e-learning tanfolyamok push/pull felépítése

Mindannyiunk célja e-learninges anyag készítésekor, hogy egy kellemes kinézetű, designos, könnyen tanulható tananyagot nyújtsunk a tanulóinknak. A tananyag tartalma, valamint a szűkös határidő okozta nyomás megnehezítheti céljaink me

Mai cikkünkben a több modulból álló e-learning tanfolyamok felépítésének két fajtáját: az úgynevezett „push” és „pull” módszert mutatjuk be. Az ihletet egy 2009-es blogcikkből merítettük, amelyet ide kattintva olvashattok el.

Mindannyiunk célja e-learning anyag készítésekor, hogy egy kellemes kinézetű, designos, könnyen tanulható tananyagot nyújtsunk a tanulóinknak. A tananyag tartalma, valamint a szűkös határidő okozta nyomás megnehezítheti céljaink megvalósítását.

A legtöbb e-learning tananyag, a hagyományos oktatási formákhoz hasonló módon épül fel, azaz amely szerint az információkat és modulokat a tanuló előre meghatározott sorrendben tekintheti meg. Ebben az esetben az információk átadására helyezzük inkább a hangsúlyt és kevésbé a különböző interakciókra.

Más nézőpontú megközelítéssel viszont olyan tananyagot is alkothatunk, amely jobban magával tudja ragadni tanulóinkat. Tananyagainkban megtalálhatók olyan központi témák, melyeket körbejárva kiegészíthetünk interakciókkal. A tanulónak így nem a megszokott „száraz” tananyagot kell elsajátítania, és nem az fog járni a fejében, hogy ezt neki miért kell megtanulnia, hanem a kíváncsiságának felébresztésével pozitív kihívásként tekint a tanulásra.

E-learning tananyagok készítése során három fontos dolgot szem előtt tartanunk:

  • Mi a tananyag célja?
  • Mi legyen a tartalom?
  • Értékelés

„Push” megközelítés

A „push” megközelítéssel készült tananyagokban az egyes modulok egymásra épülnek, például a „3. modul” megértéséhez szükségünk van az „1. modul”-ban és a „2. modul”-ban ismertetett információkra. A következő ábrán látható, hogy mit is értünk a „push” („nyomó”) megközelítésen:

Napjaink tananyagai tipikusan ebben a szemléletmódban készülnek. A legtöbb ember számára ez megfelelő, hiszen ez a megszokott tanítási/tanulási módszer.

Jól megszerkesztett design-elemekkel, beépített interakciókkal, illusztrációkkal kiegészítve jól tanulható e-learning tananyag készíthető „push” megközelítéssel is.

„Pull” megközelítés

A „pull” („húzó”) szemléletmódban készült tananyag felépítése során az egyes modulok tartalmát úgy alakítjuk ki, hogy külön-külön és összességében is egységes kép alakuljon ki tanulóink fejében. A modulok nem épülnek egymásra, így nincsen rá szükség, hogy előre meghatározzuk a tanulás útvonalát. A tanuló saját magának határozhatja meg azt.

Az ábra a „pull” megközelítéssel készült tananyag felépítését mutatja be vázlatosan:

A tananyag elkészítésekor ezekben az esetekben a tartalom designolására helyezzük a hangsúlyt, valamit arra, hogy egy jó indokkal meggyőzzük a tartalom megtekintésének szükségességéről.

Összegzés

A két megközelítés nem jelent két teljesen különböző szövegkönyvet, csupán a gondolatmenetben és az elkészítés struktúrájában van az eltérés. Így bátran kísérletezzünk egy adott tananyag különböző feldolgozásával, és nézzük meg, melyiket szeretik jobban a tanulók, melyik tanulható könnyebben.

Ti milyen felépítésű tananyagokat részesítetek előnyben? Hozzászólásaitokat, véleményeiteket kommentekben várjuk!


Címkék:
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu